Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

7 tipp a biztonságos futásért

A futás egy kitűnő, hétköznapi sport, ami egyre népszerűbb a sportolni kezdők körében. Fogadd meg tippjeinket, hogy biztonságos legyen az edzésed!

Nagy port kavart az elmúlt hónapban Makai Viktória ultrafutó bajnoknő szomorú története: október közepén megtámadták esti futóedzése közben. Viktória „szerencséjére” férje a keresésére indult és meg is találta, így támadója nem erőszakolta meg, bár így is brutálisan megverte a futónőt. Viktória támadóját viszonylag gyorsan elkapták, jelenleg eljárás folyik ellene, ő maga pedig igyekszik mindenkit segíteni abban, hogy az ilyen helyzetek nyilvánosságra kerüljenek, hogy szembenézzünk velük.

Egy ideális világban nőként nem kellene félnünk, ha sötétedés után futni indulunk, de sajnos egyelőre vannak kockázatai annak, ha nem fér bele napnyugtáig a mozgás a napunkba. Ezek a tippek segíthetnek, hogy nagyobb biztonságban érezd magad, ha nekiindulsz az éjszakába.

1. Tervezd meg az útvonalad!

Rengeteg alkalmazás segít ma már, hogy ne tévedj olyan környékre, ami nem biztonságos: a Nike+ Running weboldala például bejelentkezés után kilistázza, hogy merre szoktak futni a legtöbben a környékeden, és azt is, hogy milyen útvonalat választanak. Ez világszerte működik, de ott van például a MapMyRun, ami az Egyesült Államokat és a nagyobb városokat listázza, így ha utazol, ezt is érdemes átfésülni. Ha nem akarsz ilyen weboldalakkal bíbelődni, akkor fuss olyan helyen, ahol tudod, hogy lesznek még rajtad kívül emberek, akik segíthetnek, ha valami baj történne. Budapesten például a rakpart soha nem kihalt, ellenben a Margitsziget sötétedés után már problémás lehet – ismerd meg az otthonodat, és keresd meg azokat az útvonalakat, ahol este is van még élet.

2. Halkítsd le a zenét!

Ez egyébként sem egy rossz tanács, éjszaka meg pláne hasznos: ha az egyik érzékszervedet teljesen kiiktatod, sokkal lassabban tudsz reagálni a környezetedben lévő veszélyekre, legyen az a veszély egy eltévedt autós, vagy egy bántalmazó, aki utánad kocog. Ha nemcsak látod, hanem hallod is a környezetedben történő dolgokat, akkor sokkal előbb rájöhetsz, mikor kerülsz problémás helyzetbe.

3. Viselj megfelelő ruházatot!

A sötétben nagyon nehéz észrevenni, ha valaki fut, viselj fényvisszaverő ruhákat, kiegészítőket, amelyek felhívják rád az arra járó biciklisek, autósok figyelmét. Így rengeteg balesetet megelőzhetsz.

4. Keress társakat!

Sokkal nagyobb az esélyed arra, hogy nem történik veled baj, ha nem egyedül futsz. Ha nincs olyan barátod vagy barátnőd, aki szívesen veled tart az esti futásodon, akkor vidd magaddal a kutyád, vagy kérd kölcsön a szomszédét – ő is biztosan örülni fog, hogy megússza az esti sétáltatást. De számtalan futós csoport található már a közösségi oldalakon, csatlakozz be egyhez és keress a lakókörnyezetedben futótársakat!

5. Mondd el valakinek, merre futsz, és mikor érsz haza!

Így biztosan lesz egy ismerősöd, aki tudja, hogy ha nem érsz haza időben, akár baj is lehet. Ha gyakorlott futó vagy, már be tudod lőni, nagyjából mennyi időbe telik hazaérned, ha pedig nem, akkor is adj egy időintervallumot magadnak, és az ismerősödnek, amin belül nem kell jelentkezned, ha pedig mégis elhúzódik az edzés, elég, ha írsz egy üzenetet, hogy minden rendben, csak ráhúzol még negyed órát. Ha esetleg baj történik, nagyon fontos lehet, hogy időben érkezzen a segítség, ezzel a tippel pedig biztosíthatod, hogy a lehető leghamarabb tudni fogja az ismerősöd, ha valami nincs rendben.

6. Legyen nálad telefon!

Igaz, macerás, ha futás közben bármit is cipelni kell magaddal, de érdemes beruházni egy kis övtáskára vagy karpántra, vagy egy zsebes futónadrágra és elvinni a telefont az edzésre. Megéri, mert ha baj történik (akár csak egy bokaficam), azonnal segítséget tudsz hívni.

7. Tölts le egy helymeghatározó alkalmazást!

Ha nálad van a telefonod, akkor egy helymeghatározó alkalmazás segítségével szeretteid pontosan tudni fogják, merre jársz. Vannak helyzetek, amikor erre nincs szükség vagy kényelmetlenül érzed magad miatta – de a futóedzés idejére érdemes bekapcsolni.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

via Fitness magazine, Health.com

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!