Így változnak a vásárlási szokások a drágulás miatt

Hónapok óta megállíthatatlanul drágulnak az élelmiszerek, a szakértők szerint pedig még közel sincs vége az áremelkedésnek. Hogyan változtak meg a vásárlási szokások? Már látszik, mely termékek fogynak a legjobban.

Aggódik, és változtat vásárlási szokásain az emberek többsége a magas infláció miatt – derül ki a KPMG kutatásának eredményeiből. A felmérés szerint tíz fogyasztóból hat azt tervezi, hogy kevesebb terméket vásárol, valamint sokkal jobban figyeli az akciókat, és olcsóbb árucikkeket tesz a kosárba.

Sokkal többen keresik az akciós termékeket

Az új helyzethez a kereskedőknek és a gyártóknak is alkalmazkodniuk kell a hvg.hu írása szerint. Az amerikai kutatásban ezer ember véleményét és szokásait mérték fel. Mind kiderült, a legtöbb részvevő már máshogy költi a pénzét, mint az előző években, sokan aggódnak az infláció és az esetleges recesszió miatt.

A megkérdezettek 87 százaléka aggódik az infláció miatt, 72 százalékuk a következő egy évben gazdasági visszaesésre számít, 55 százalékuk szerint pedig még biztosan várható további áremelkedés. Minden második fogyasztó tart attól, hogy nem fog elbírni további terheket saját háztartásának költségvetése, a résztvevők 51 százaléka pedig fél, hogy megfizethetetlenné válnak a háztartási cikkek.

Szinte mindenki (a válaszadók 94 százaléka) érzi, hogy sokkal többe kerül az élet. Sokan elkezdték átértékelni a szükségleteiket, tudatosabban vásárolnak, visszafogják az impulzív költéseket, kevesebb ruhát vesznek, vagy ritkábban mennek étterembe. Sokkal többen kezdtek el diszkontáruházakba járni, a vásárlók 14 százaléka jobban figyeli az akciókat, és nagyjából ennyien terveznek több akciós terméket vásárolni, sőt, akár több boltot is végigjárnak azért, hogy a legjobb akciókhoz jussanak.

A megkérdezettek többsége szerint még sokáig nem lesz vége a drágulásnak

Sokan aggódnak az áruhiány miatt is, többségüket aggasztja is ez a jelenség, főként az élelmiszerek, gyógyszerek és higiéniai cikkek esetében. Az orosz–ukrán háború hatásai tovább fokozták a növekvő szállítási költségekből, lezárásokból, geopolitikai bizonytalanságokból eredő ellátási nehézségeket. Eközben a kiskereskedői készletgazdálkodásban egyszerre van jelen a hiány és a felhalmozódó felesleg problémája – áll a közleményben.

Az online vásárlás népszerűsége is csökkent Amerikában, a fogyasztók nagy része visszaszokott a helyben vásárláshoz. A hvg.hu cikke szerint ettől némileg eltérnek a magyar adatok, a KSH szerint ugyanis míg áprilisban míg 4,2 százalékkal csökkent a csomagküldő és internetes kereskedelem forgalma, júniusban már 5,9 százalékkal nőtt.

Forrásunk volt.


Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Címlapról ajánljuk

További cikkek