Szervezetünk védőbástyái: az antioxidánsok

Szabadgyökök? Antioxidánsok? Sokat hallunk róluk a reklámokból, de tudjuk, hogy valójában mik ezek és mire "valók"?

Szabadgyökök, antioxidánsok - a reklámok kedvenc szlogenjei. Mit kell róluk tudni egészségünk szempontjából?

A szabadgyökök

A szabadgyökök jelenléte szervezetünkben nem csak természetes, hanem szükséges is, hisz ezeknek köszönhetően védve vagyunk a mikroorganizmusoktól. Gond akkor lép fel, ha a szabadgyökök tevékenységét szabályozó "védelmi rendszer” zavart szenved és így a szabad gyökök száma túlságosan megnő. Ilyenkor válnak károssá az emberi szervezet számára és számos betegség kialakulásához hozzájárulnak.

Mik lehetnek a túlzott szabadgyök-képződés kiváltó okai?

Sokat közülük sajnos nem áll módunkban a mindennapokból teljes egészében kizárni. Ezek közé tartozik a káros UV sugárzás vagy épp a környezetszennyezés. Ám több ellen van lehetőségünk védekezni. Ebbe a csoportba tartozik a negatív stressz, a túlzott alkoholfogyasztás, a dohányzás, a túlhevített zsiradékok ételeink elkészítésekor.

Olvastad már?

A hosszú élet 12 titka

Milyen következményei lehetnek, ha a túl sok szabadgyök halmozódik fel szervezetünkben?

Melegágya lehet immunrendszerünk legyengülésének, szív- és érrendszeri zavaroknak, daganatos megbetegedéseknek, tüdőpanaszoknak, allergiák kialakulásának, korai öregedésnek.

Antioxidánsok

A felesleges szabadgyökökkel több anyag képes felvenni a harcot és megsemmisíteni azokat. Ezeket a vegyületeket hívjuk összefoglaló néven antioxidánsoknak. Egy részüket - enzimeket, kéntartalmú vegyületeket - a szerveztünk termeli, de nagyban támogathatjuk a védekezést, ha magas antioxidánstartalmú ételeket fogyasztunk.

Vegyük sorra a legfontosabb antioxidáns hatású anyagokat és nézzük meg, milyen sok kedvelt és ízletes alapanyag tartalmazza ezeket!:

  • E-vitamin: növényi olajok, gabonacsíra,
  • C-vitamin: citrusfélék, bogyós gyümölcsök, káposztafélék, paprika, csipkebogyó, brokkoli,
  • Béta-karotin: sárgarépa, sárgabarack, paradicsom, görögdinnye, brokkoli, kivi, kukorica, tojássárgája, édesburgonya,
  • Szelén: teljes kiőrlésű gabona, gabonacsíra, halak, tenger gyümölcsei,
  • Flavonoidok: brokkoli, eper, szeder, málna, feketeribiszke, fekete berkenye, áfonya,gránátalma, lilahagyma, spenót, alma, fokhagyma, zöldtea, vörösbor, kakaó,
  • Ásványi anyagok (magnézium, mangán, cink): teljes kiőrlésű gabonafélék, cékla, kukorica, banán, hüvelyesek, tojás, máj,
  • Telítetlen zsírsavak: olajos magvak, tengeri halak, növényi olajok,
  • Koenzim-Q10: húsfélék, halak, növényi olajok.

Olvastad már?:

Szabadulj meg a stressztől mozgással!

A következő néhány érdekes kutatási eredmény arra ösztönözhet minket, hogy nap mint nap tudatosan válogassunk a fenti élelmiszerekből.

  1. Az oxidatív stressz káros hatásainak semlegesítésében a gyümölcsök szerepe kiemelkedő. Ezt igazolta több kísérlet is, amikor áfonya, szilva, kékszőlő, cseresznye, kivi és szamóca elfogyasztása előtt és után vizsgálták a résztvevők vérösszetételét. Bár még hosszú távú klinikai vizsgálatokat javasoltak a hatás erősségének pontos megállapításához, de egyértelműen kijelenthető már ezek alapján is ezen gyümölcsök krónikus betegségek kockázatát csökkentő hatása.
  2. Napjainkban népegészségügyi problémát jelentenek az időskori degeneratív szembetegségek. Szakemberek szerint kétfajta antoxidánsban (lutein és zeaxantin) gazdag étkezés lényeges szerep játszik e betegségek megelőzésében.
  3. Számos kísérletben és epidemiológiai vizsgálatban foglalkoztak a fekete és a zöld teában megtalálható polifenoloknak (katechinek) daganatos betegségek súlyosbodásának késleltető hatásával. A sejtek teából nyert polifenolokkal történő kezelése során megfigyelték, hogy a daganatsejtek természetes pusztulása felgyorsul.
  4. Egy skót vizsgálat eredménye arra mutatott rá, hogy napi fél kilogramm, idénynek megfelelő, színanyagban változatos zöldség- és gyümölcsfogyasztás mellett már a szervezet hozzájut ahhoz az antioxidáns mennyiséghez, amelynek jelentős egészségvédő hatása van.

Címlapról ajánljuk

További cikkek

3 recept segítségével megmutatjuk, hogy a jénai nem csak egy...

Biztos sokunk konyhájában lakik egy masszív, mégis törékenynek tűnő, sokszínűen bevethető, mégis unalmasnak ható, kiváló kulináris adottságokkal rendelkező, mégis gyakran lenézett üvegedény, amit jénainak hívnak. De mégis mik ezek a kettős érzések a tállal kapcsolatban, és hogyan lehetne őket eloszlatni? Talán a legjobb út a megismerés felé néhány egyszerű, de nagyszerű recepten keresztül vezet? Egy próbát mindenképpen megér!

4 konyhai maradék, amelytől megerősödik a levendulád

A levendula az egyik legnépszerűbb évelő növény itthon, amely feltűnő megjelenésének és jól ismert illatának köszönhetően megragadja a szemünket és az orrunkat is. Akad azonban néhány konyhai maradék, amivel még pompásabbá és erősebbé teheted ezt a kedvelt virágot.