Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Kiderült, ezeknek a kapszuláknak semmi hasznuk

Friss kutatási elemzések szerint nincs sok értelme halolajkapszulákat szedni rendszeresen - legalábbis szívünkre nincs védő hatással.

Azt szerintem mindenki, álmából felkeltve is tudja, hogy az omega-3 zsírsavak fontosak egészségünk szempontjából, és hogy érdemes emiatt legalább hetente egyszer tengeri halat fogyasztanunk. Viszont tengerrel nem rendelkező ország lévén, ezt nem olyan könnyű megoldani, mert bár egyre több helyen juthatunk hozzá friss vagy fagyasztott tengerihal-termékekhez, sokaknak minőségi kifogásuk van ezekkel szemben, és még többen nem engedhetik meg maguknak ezeket a jellemzően drága termékeket.

Ilyenkor jó megoldás, a marketinggel amúgy is jelentősen megtámogatott halolajkapszulák rendszeres fogyasztása – amelyekkel hasznosságával szemben egy friss kutatás eredményeként most komoly kétségek merültek fel.

Az omega-3 zsírsavak ún többszörösen telítetlen zsírsavak, amelyek – legalábbis az eddigi eredmények alapján – többek között gyulladáscsökkentő hatásúak és védenek a szív- és érrendszeri betegségekkel szemben. Ez utóbbi jótékony hatást cáfolja – legalábbis a halolajkapszula étrendkiegészítők formájában – most egy friss felmérés: az egészségünkkel kapcsolatos tudományos bizonyítékokat feltáró Cochrane együttműködés korábbi kutatási eredmények elemzésével arra a következtetésre jutott, hogy az omega-3 zsírsavtartalmú étrendkiegészítőknek tulajdonított, szív- és érrendszeri betegségek megelőzésére vonatkozó pozitív hatását nem támasztja alá megfelelő bizonyíték.

Úgy tűnik, felesleges ezekre pénzt költeni

A következtetés megalapozottságát összesen több mint 112 000 főre vonatkozó kutatási eredmények alapján vonták le – azaz elég nagy a minta. Dr. Lee Hooper a Kelet-angliai Egyetem professzora szerint megfelelően erős az alapja annak a kijelentésnek, hogy az omega-3-tartalmú étrendkiegészítőknek nincs védő hatása a szívünkre.

Összesen 79 randomizált kutatás eredményét szintetizálták, amelyek számos kontinensen élő embereket érintettek. A kutatások nagy részében a résztvevők halolajkapszulákat szedtek – kevés kutatás vizsgálta, hogy milyen eredmények születnének akkor, ha a halfogyasztást növelik az alanyok. Más kutatások a növényi eredetű omega-3 zsírsavak (ALA) hatását vizsgálták – pl. ezzel dúsított margarinokat vagy természetes formájában diót fogyasztottak. A halolajkapszulák fogyasztásának nem voltak pozitív hatásai, a növényi eredetű omega-3 fogyasztás mutatott valamennyi pozitív hatást, de a szív- és érrendszeri események száma csak minimálisan csökkent.

Az omega-3 zsírsavak ún. esszenciális szírsavak, amelyek egyébként valóban fontosak egészségünk megőrzése érdekében – és szervezetünk csak korlátozott mértékben tudja egyes fajtáikat előállítani, másokhoz a táplálkozásunkon keresztül kell, hogy hozzájussunk. A tengeri halak mellett növényi omega-3 zsírsavforrások a diófélék, olajos magvak, az ezekből sajtolt olajak. Ugyanakkor Dr. Lee is felhívja arra a figyelmet, hogy az étrendkiegészítők rendszeres szedése gyakran abba a hitbe ringatja a fogyasztókat, hogy ők mindent megtettek az egészségük érdekében, és ezért külön nem figyelnek oda arra, hogy étrendjük minden szempontból kiegyensúlyozott legyen. A rendszeres halfogyasztás előnyei az omega-3 zsírsavak mellett a teljes értékű fehérje-, a D-vitamin, a szeléntartalom. – amelyeket jellemzően egy halolajkapszula nem tartalmaz.

Tim Chico, a Sheffield-i Egyetem professzora is megerősíti ezt: nem valószínű, hogy az étrendünk egyetlen eleme önmagában elegendő ahhoz, hogy megelőzzük a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását. Hosszú távú egészségünk, a krónikus betegségek megelőzése érdekében fontos az egészséges, értékes tápanyagokban gazdag, változatos, kiegyensúlyozott étrend és a megfelelő fizikai aktivitás, a káros szenvedélyektől mentes életmód. Csodakapszulák továbbra sincsenek.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

via

Szólj hozzá!

Hozzászólások (1)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

witch
witch / witch Wed, 2018-07-18 13:43

Kedves Judit!

A szardinia nem tartalmazza ezt a omega-3 zsirsavat? Annak az ara elfogadhato, konnyen hozza lehet ferni barhol a vilagon es meg a higany tartalma is alacsonyabb, mint a nagyobb, kedveltebb halaknak. Konkretan a tonhalra gondolok, mert nalunk ra is irjak a figyelmeztetest, hogy kismamaknak meg kisbabaknak tilos a fogyasztasa.

udv:witch