Nem "mellék"-es nehézségeink

Nem sokakkal osztjuk meg WC-használati titkainkat, ami rendben is van. Viszont, ha régóta küzdünk problémákkal, akkor nem érdemes semmibe venni őket. Kérjünk segítséget!

A minap kaptunk egy olvasói kérdést közösségi oldalunkon a székrekedéssel kapcsolatban: "Gyakorta szorulási problémáim vannak, holott sok rostot és folyadékot fogyasztok (2,5l naponta)....Arra lennék kíváncsi, Ti vajon milyen kalóriaszegény, emésztésindító kevésbé édes édességeket, nasikat ajánlotok nekem, s a hasonló bajtársaimnak?"

Nagyon köszönjük a kérdést, ezek engem mindig örömmel töltenek el, hiszen ezek a hétköznapi problémák általában sokakat érintenek, mindig szívesen válaszolok ezekre.

Nézzük a probléma gyökerét és a lehetséges megoldásokat!

A székrekedés

Hivatalosan székrekedésről akkor beszélünk, ha a székletürítés heti háromnál ritkábban fordul elő, és/vagy maga a művelet nehéz, fájdalmas. Ennek a tünetnek számtalan oka lehet:

  • egyéni hajlam,
  • nem megfelelő táplálkozás,
  • mozgásszegény életmód,
  • szervi elváltozás,
  • egyéb betegség.

Amellett, hogy szorulásos állapotban a közérzetünk sem túl jó, a nehéz székletürítés sérüléseket okozhat végbelünkön, a nem megfelelően ürülő széklet pedig károsíthatja vastagbelünk falait, amelyek a későbbiekben már komoly panaszokat (fájdalom, gyulladás) okozhatnak.

Megoldások

  1. Ha krónikus székrekedés áll fent, mindenképpen érdemes a háziorvossal, ill. szakorvossal, gasztroenterológussal konzultálni. Ekkor feltérképezhetőek a szervi eltérések, az egyéb betegségek.
  2. Étrend tekintetében, ahogy olvasónk is írja, alapvető szerepük van az élelmi rostoknak, amelyekből normál étrendben ~35 g/nap az ajánlás, de emelt rosttartalmú étrendben lehet 45-50 g/nap. Korábbi cikkünkben bemutattunk egy 35 g élelmi rosttartalmú napi étrendet, fussátok át viszonyítási alapnak!
  3. Szintén fontos a megfelelő folyadékbevitel - napi 2-2,5 l folyadék, lehetőleg víz az ajánlás.
  4. Pre- és probiotikumok - a pre- és probiotikumok bélflóránk egészségét, egyensúlyát szolgálják, korábbi cikkünkben olvashattok erről bővebben. A hétköznapi étrenden keresztül biztosított pre-, probiotikumokon kívül van lehetőség étrendkiegészítő formájában is ezekhez hozzájutni, szintén érdemes ez ügyben kikérni a háziorvos, gasztroenterológus véleményét.
  5. Az élelmi rosttartalom mellett azonban az ételeink egyéb összetevőinek is van jelentősége (pl. zsír-, szénhidrát-, fehérjetartalom stb.), ezért is érdemes dietetikus segítségét kérni, hogy ezek mennyiségei és arányai is egyensúlyba kerüljenek étrendünkben.
  6. Az sem mindegy, hányszor, mekkora mennyiségeket eszünk egy nap. A székrekedés tüneteinek enyhítését szolgáló étrend egyik pillére a rendszeres (!), napi ötszöri étkezés, alkalmanként kisebb mennyiségű ételekkel.
  7. Javít a tüneteken a rendszeres mozgás, a tunyaság beleink tunyaságára is kihat.

Ha mégsem haladunk előre

Ha úgy érezzük, hogy mindent megteszünk, de mégsem javul a helyzetünk, akkor először is az 1) pont szerint keressünk fel szakorvost, és konzultáljunk dietetikussal, aki étrendi napló elemzéssel tudja feltérképezni a még fennálló, a tünetek enyhítését szolgáló étrendi lehetőségeket.

Akkor jöjjenek a nasik

Amit szerintem érdemes egy sütibe, nasiba tenni:

  • zab-/búzakorpa - magas élelmi rosttartalma miatt,
  • gyümölcs - magas víz és élelmi rosttartalmuk miatt (kivétel talán a banán, ami sokaknál szorulásos tüneteket okozhat),
  • élőflórás joghurt, kefir - probiotikum-tartalmuk segítik beleink működését,
  • aszalt szilva - szorbittartalmának köszönhetően enyhe hashajtó hatású, fogyaszthatjuk magában is vagy éjjelre beáztatva és a levét elfogyasztva.
  • útifű maghéj - egyre népszerűbb, magas rosttartalmú alapanyag, ami jól használható süteményekben, kenyerekben, kásákban. Korábbi cikkünkben részletesen bemutattuk ezt az alapanyagot.
  • zöldségek - furán hangzik, de akár cukkinit, sárgarépát is lehet a sütibe csempészni, ezzel növeljük az élelmi rost- és a prebiotikum-tartalmat.

Érdemes a fentiekkel próbálkozni, de tartósan fennálló székrekedés esetén feltétlenül keressünk fel szakembert!

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Ezt együk Budakeszin – Étteremajánló 2092-es irányítószámmal

Budapest nyugati városhatárán éppen túl fekszik Budakeszi, immár az agglomerációban, identitásában és méreteiben azonban lehetne akár a közeli, még a fővároshoz tartozó Kútvölgy vagy Hűvösvölgy is. A 15 ezres település gyakorlatilag összes éttermét egy vonalban találjuk – naná, hogy – a Fő utcán. Íme, Budakeszi ízei.