Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Nem "mellék"-es nehézségeink

Nem sokakkal osztjuk meg WC-használati titkainkat, ami rendben is van. Viszont, ha régóta küzdünk problémákkal, akkor nem érdemes semmibe venni őket. Kérjünk segítséget!

A minap kaptunk egy olvasói kérdést közösségi oldalunkon a székrekedéssel kapcsolatban: „Gyakorta szorulási problémáim vannak, holott sok rostot és folyadékot fogyasztok (2,5l naponta)....Arra lennék kíváncsi, Ti vajon milyen kalóriaszegény, emésztésindító kevésbé édes édességeket, nasikat ajánlotok nekem, s a hasonló bajtársaimnak?

Nagyon köszönjük a kérdést, ezek engem mindig örömmel töltenek el, hiszen ezek a hétköznapi problémák általában sokakat érintenek, mindig szívesen válaszolok ezekre.

Nézzük a probléma gyökerét és a lehetséges megoldásokat!

A székrekedés

Hivatalosan székrekedésről akkor beszélünk, ha a székletürítés heti háromnál ritkábban fordul elő, és/vagy maga a művelet nehéz, fájdalmas. Ennek a tünetnek számtalan oka lehet:

  • egyéni hajlam, 
  • nem megfelelő táplálkozás,
  • mozgásszegény életmód,
  • szervi elváltozás,
  • egyéb betegség.

Amellett, hogy szorulásos állapotban a közérzetünk sem túl jó, a nehéz székletürítés sérüléseket okozhat végbelünkön, a nem megfelelően ürülő széklet pedig károsíthatja vastagbelünk falait, amelyek a későbbiekben már komoly panaszokat (fájdalom, gyulladás) okozhatnak.

Megoldások

  1. Ha krónikus székrekedés áll fent, mindenképpen érdemes a háziorvossal, ill. szakorvossal, gasztroenterológussal konzultálni. Ekkor feltérképezhetőek a szervi eltérések, az egyéb betegségek.
  2. Étrend tekintetében, ahogy olvasónk is írja, alapvető szerepük van az élelmi rostoknak, amelyekből normál étrendben ~35 g/nap az ajánlás, de emelt rosttartalmú étrendben lehet 45-50 g/nap. Korábbi cikkünkben bemutattunk egy 35 g élelmi rosttartalmú napi étrendet, fussátok át viszonyítási alapnak!
  3. Szintén fontos a megfelelő folyadékbevitel – napi 2-2,5 l folyadék, lehetőleg víz az ajánlás.
  4. Pre- és probiotikumok – a pre- és probiotikumok bélflóránk egészségét, egyensúlyát szolgálják, korábbi cikkünkben olvashattok erről bővebben. A hétköznapi étrenden keresztül biztosított pre-, probiotikumokon kívül van lehetőség étrendkiegészítő formájában is ezekhez hozzájutni, szintén érdemes ez ügyben kikérni a háziorvos, gasztroenterológus véleményét.
  5. Az élelmi rosttartalom mellett azonban az ételeink egyéb összetevőinek is van jelentősége (pl. zsír-, szénhidrát-, fehérjetartalom stb.), ezért is érdemes dietetikus segítségét kérni, hogy ezek mennyiségei és arányai is egyensúlyba kerüljenek étrendünkben.
  6. Az sem mindegy, hányszor, mekkora mennyiségeket eszünk egy nap. A székrekedés tüneteinek enyhítését szolgáló étrend egyik pillére a rendszeres (!), napi ötszöri étkezés, alkalmanként kisebb mennyiségű ételekkel.
  7. Javít a tüneteken a rendszeres mozgás, a tunyaság beleink tunyaságára is kihat.

Ha mégsem haladunk előre

Ha úgy érezzük, hogy mindent megteszünk, de mégsem javul a helyzetünk, akkor először is az 1) pont szerint keressünk fel szakorvost, és konzultáljunk dietetikussal, aki étrendi napló elemzéssel tudja feltérképezni a még fennálló, a tünetek enyhítését szolgáló étrendi lehetőségeket.

Akkor jöjjenek a nasik

Amit szerintem érdemes egy sütibe, nasiba tenni:

  • zab-/búzakorpa – magas élelmi rosttartalma miatt,
  • gyümölcs – magas víz és élelmi rosttartalmuk miatt (kivétel talán a banán, ami sokaknál szorulásos tüneteket okozhat),
  • élőflórás joghurt, kefir – probiotikum-tartalmuk segítik beleink működését,
  • aszalt szilva – szorbittartalmának köszönhetően enyhe hashajtó hatású, fogyaszthatjuk magában is vagy éjjelre beáztatva és a levét elfogyasztva.
  • útifű maghéj – egyre népszerűbb, magas rosttartalmú alapanyag, ami jól használható süteményekben, kenyerekben, kásákban. Korábbi cikkünkben részletesen bemutattuk ezt az alapanyagot.
  • zöldségek – furán hangzik, de akár cukkinit, sárgarépát is lehet a sütibe csempészni, ezzel növeljük az élelmi rost- és a prebiotikum-tartalmat.

Érdemes a fentiekkel próbálkozni, de tartósan fennálló székrekedés esetén feltétlenül keressünk fel szakembert!

Szólj hozzá!

Hozzászólások (7)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Aranylekvar
Aranylekvar / Aranylekvar Mon, 2015-07-13 18:15

Aki tényleg megfelelő mennyiségű vizet iszik egy nap, annak javaslom napi 1x vagy 2x egy teáskanál zúzott vagy darált lenmagot reggel és este simán vízzel, vagy amivel szeretné. Nem csak vitamin és ásványi anyag tartalma magas, de székrekedés elkerülésében is kiváló. Ha szorulásban szenvedsz körülbelül egy hónap után beáll a bélrendszered működése, de akár előbb is.

janikukac
Janikukac / janikukac Tue, 2015-06-23 17:16

A zabpelyhet és a korpát csak reggel szabad a joghurttal elfogyasztani, vagy este is? Igaz az, hogy ha este fogyasztom el, akkor a bélből szívja el a vizet, így nemhogy leküzdeni, hanem megerősíteni fogja a székrekedést? (ezért kell nappal, és sok folyadékot inni?). Este mit ajánlott fogyasztani akkor?

Bodon Judit dietetikus
BodonJudit / Bodon Judit dietetikus Mon, 2015-06-29 13:45

Kedves janikukac! Én ezt a kérdést nem látom ilyen nagyon elhatárolónak, hiszen amikor korpát vagy zabpelyhet teszünk az ételünkbe, akkor azért nem akkora mennyiségekről beszélünk, amelyek ilyen hatást fejtenének ki. Aki krónikus székrekedéssel küzd, az bátran fogyaszthat este is korpás, zabpelyhes ételt (persze tekintettel más, esetleg fennálló betegségekre), nyilván nem közvetlenül lefekvés előtt, hiszen egyébként is általában nem akkor vacsorázunk. A joghurtba, kefirbe, kásába, müzlikeverékbe szórt 1 evőkanálnyi gabonakorpa nagy valószínűséggel nem okoz problémát. Más kérdés, hogy ha esetleg közvetlen hatással van a bélmozgásra, akkor érdemes nyilván a reggeli, délelőtti órákban fogyasztani. Folyadékot mindig érdemes sokat inni, székrekedéssel nem küzdőknek is napi 1,5-2 l-t legalább, napközben egyenletesen elosztva. Kánikulában, aktív életmód mellett még ennél többet is. A krónikus székrekedés étrendjénél minden étkezésnek rostokban gazdagnak kell lennie, ez a gyakorlatban leginkább sok zöldséget jelent, ezek mehetnek természetesen vacsorára is.

tinycc
tinycc Sun, 2015-06-07 22:34

Különben nem értek valamit írjátok hogy napi 5× kaja...de kérdem én ha valaki normális munkát(nem iroasztalnal ül mert az minden csak nem munka!!!) hogy iktason be 5× étkezést?????!?!?!?!?!Szerencsére engem sem érint mert napi szinten van...
Csak ezt a 5× kaja dolgot valahogy nem értem...valakinek dolgozni is kell! ;)
Még az iskolában sem nagyon megoldhato mert aza 20perc szinte semmire sem elég és senki ne mondja hogy 1 db almával jól lakik és a szellemi, fizikai terhelést 100%ban el tudja végezni!Azért jó lenne saját tapasztalat és véleményt alkotni NoSalty, nem pedig vinni tovább 100%ban a kitalált médiát!Legyen már saját véleményönk! még ha a szerkesztőtök elétek rakja azt amiröl kötelezö írni! ;)

Bodon Judit dietetikus
BodonJudit / Bodon Judit dietetikus Mon, 2015-06-08 09:54

Kedves tinycc! Köszönjük az észrevételt!
Nem, nem a szerkesztő rakja elénk, mert én szerkesztek, ráadásul még szakembernek is tekintem magam :), úgyhogy itt valós ismeretek állnak a háttérben. Saját tapasztalatom és páciensem tapasztalatai is visszaigazolják, hogy kivitelezhető a napi ötszöri étkezés, még úgy is, hogy nem csak egy almát eszünk tízóraira. Valóban kell hozzá tervezés, készülés, és persze akarat. De hogy lehetetlen lenne? Semmiképpen sem az.
Üdv, Judit

CukkiNiki
CukkiNiki Sat, 2015-06-06 00:30

Útifű magjéj kiváló a rostbevitel növelésére!De ha valami finomra vágyik a problémával küszködő: székely káposzta! Kevés husi val, brutál sok savanyú káposztával, tejfölösen. Nekem nincs ilyen problémám, de 1-2 adag ilyen finomság után többször nyitogatom azt a bizonyos kilincset.Nem hasmenés,csak tisztít.Ebből fakadóan gondolom, hogy bármilyen savanyú káposztás étel, kevés hússal jó lehet.Ja és a kedvenc: a házi kovi ubi leve! nagyon finom, de otthonmaradós estékre tartogassátok!