Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Kiderült, mi az ideális hőmérséklet az édes álmokhoz

Nem mindegy, hogy hány fokra fűtjük, vagy hűtjük le a hálószobánkat. Most kiderült, mi az ideális hőmérséklet, amely segíti a nyugodt álmokat. 

Egészen biztosan keltünk már úgy életünk során, hogy úgy éreztük, cseppet sem aludtunk nyugodtan, sőt, szinte izzadtunk, annyira melegünk volt a takaró alatt. Máskor épp arra riadunk, hogy talán túlságosan is hűvös van a helyiségben. Nagy dilemma, főként, ha a hálószobán egyszerre többen is osztozkodnak, és mindenkinek más a hőérzete. Még a párok sem jutnak könnyen konszenzusra, sőt, állandó harcba is torkollhat a dolog. 

Az ilyen nehezen eldönthető helyzetekben szerencsére kéznél van a tudomány, és a szakemberek eldöntik helyettünk, nyomós érvekkel, mi lenne a legjobb a szervezetünknek. Az alvásminőségünk ugyanis kihat az egészségünkre és befolyásolja a kognitív működést is. De mégis, mit nevezünk ideálisnak?

A The Atlantic írta meg, hogy a szakértők szerint azok, akik túl melegben hajtják álomra a fejüket, azoknál a kutatások során magasabb stresszhormon szintet mértek, míg azok esetében, akik hűvösebb körülmények között töltötték el az éjszakát. Alvási nehézségekkel küzdők estében is azt a következtetést vonták le, hogy lényegesen jobban teltek az éjszakáik azoknak, akik 16 fokban aludtak, szemben a 24 fokos szobában ébredőkkel, sőt, a reggelt követően éberebbek voltak.

Az okok között találjuk, hogy a testünk miközben számos változáson megy keresztül éjszaka, például lecsökken a pulzusszám és a vércukorszint is, aminek a hűvös kedvez, míg a meleg épp ellenkezőleg hat, gátolja a nyugalmi szakaszt. A szakemberek ezért is javasolják, hogy a hálók hőmérsékletét jó pár fokkal hűvösebbre állítsák be, mint ami a nappaliban mérhető.

Nincsen olyan általánosan elfogadott szám, amit mindenkinek ki kellene próbálnia, de meghatároztak egy tartományt, amit több hozzáértő véleménye szerint is ideálisnak nevezhetünk, ez pedig 15,5 és 21 Celsius-fok közé esik. 

Természetesen ezek csak irányelvek, még akkor is, ha a szakemberek az alsó határhoz közelítő értékeket tartják jótékony hatásúnak, de a saját testünket és hőérzetünket is figyelembe kell venni a döntés során. Azt tanácsolják, akinek a 16 fok körüli hőmérséklet elsőre túlságosan hideg, lefekvés előtt húzzanak a lábukra zoknit, vagy a lábuknál melegítőpárnával feküdjenek le, de melegebb fejfedőt is lehet viselni, így is számít majd a az alvás közben körülvevő hűvösebb hőmérséklet.

Mindenesetre, ha eddig sokkal melegebb körülmények között töltöttük az éjjeleket, érdemes kis lépésekkel hozzászoktatni magunkat, és ezzel együtt a testünket az alacsonyabb hőmérséklethez, így nem mondunk le róla rögvest az első hűvösebb éjszaka után, hogy beállítsuk az ideális állapotot.

Ezeket olvastad már?


Címlapkép: unsplash.com

via

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!