Karácsonyi klasszikusok egészségtudatosan

A Karácsonyhoz mindannyiunknál megszokott ízek és illatok tartoznak. Hogyan alakítsuk át kedvenceinket, hogy az ízélmény se sérüljön, de az egészségünkre is figyeljünk?

Halételek, sült húsok, hidegtálak, és sütik - a karácsonyi menü alapkövei. Szerencsénkre mindegyik ételfajta elkészíthető egészségbarát módon is, erre gyűjtöttem most nektek össze néhány tippet.

1. Ne csak rántsuk a halat!

A legtöbb családban, ha máskor nem is, Szenteste, Karácsonykor biztosan kerül hal az asztalra. Nyugodt szívvel folytathatjuk ezt a hagyományt, hiszen a halakkal értékes fehérjékhez juttatjuk szervezetünket. A húsoknál rendszerint soványabbak, gazdagok szív- és érvédő, gyulladáscsökkentő hatású többszörösen telítetlen zsírsavakban.

Halételek közül jó választás a hagyományos halászlé vagy a gyorsan elkészíthető grillezett, roston sült hal. Ha mégis rántott halra vágyunk, a több deci olaj helyett süssük meg sütőben, sütőpapíron! Ehhez a szokásos módon panírozzuk be a halszeleteket, majd kenőtoll segítségével kenjük le a panírozott felületet növényi olajjal (a művelethez használhatunk olajsprét is).

2. Sültek ízletesen, zsírszegényen

Ilyenkor nem kell félnünk a szárnyasoktól, nem repül el velük a szerencsénk! Szükségünk is van rá, hogy a zsírszegény csirkemell-pulykamell felé forduljunk. A Karácsonyt körbevevő események, ünnepek - mint pl. disznóvágás, szilveszter -, mind-mind megterhelő sertésételekről szólnak: hurkáról-kolbászról, tepertőről és bőrös malacról. Ha mégis a sertéshúsra esik a választásunk, akkor a soványabb húsrészeket részesítsük előnyben: karajt, combot, szűzpecsenyét. Tartsuk szem előtt, hogy a sültek szaftosságát, ízességét nem csak zsírtartalmuk adhatja, ugyanezt a hatást elérhetjük úgy is, ha fűszeres páclében érleljük, vagy gyümölcsökkel együtt sütjük őket.

Ezt a receptlistát láttad már?:

Top 11 ínycsiklandó zsírszegény ünnepi sült

3. Zöldségek fűszeresen

Sokat teszünk egészségünk érdekében, ha a húsok mellé tálalt köret nagyobb része zöldség. Téli klasszikus a lilakáposzta, amit tovább bolondíthatunk vörösborral, birsalmával, almával, vagy éppen karácsonyi fűszerkeverékkel. De ízletes köretet varázsolhatunk egyszerűen, rövid idő alatt sütőben, sütőpapíron sült zöldségekből is.

4. Nem csak a majonézes saláta lehet ünnepi!

Az utóbbi évtizedek vívmánya, hogy Karácsonykor hidegtál is kerül az asztalra. Ügyeljünk rá, hogy ne csak majonézes, tartármártásos salátákból, hidegkonyhai készítményekből álljon a kínálat, hanem egészüljön ki növényi olajokkal készült (zöld)salátákkal is! A növényi olajok zsírsavösszetétele kedvezőbb, mint a zsíros tejtermékeké (tejfölé, tejszíné) ráadásul koleszterinmentesek.

Ünnepi salátatippekhez fusd át az alábbi válogatást!:

Top 21 citrusos saláta az ünnepi asztalra

5. Spóroljunk a cukorral!

Azt hiszem, ahhoz nem fér kétség, hogy a Karácsony alatti és körüli napokban esszük a legtöbb édességet. Éppen ezért fontos, hogy sütijeinkben, tortáinkban mérsékeljük a hozzáadott cukor mennyiségét. A karácsonyi sütemények egy része természetes ízesítőanyagokkal is édessé tehető. A mákos vagy diós tölteléket kiválóan édesíti például a reszelt alma, a kézzel gyúrt kekszekbe tett aszalt gyümölcsök nemcsak édesítenek, de a sütemény rosttartalmát is növelik.

Ha egy kis figyelmet fordítunk a fenti tippekre az ünnepek alatt, máris jobb lesz a közérzetünk, kevésbé lesz megterhelő az előttünk álló időszak!

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Csodás húsvéti torták

Ha idén nemcsak aprósüteményeket szeretnél felszolgálni az ünnep alkalmával, akkor készíts egy csodálatos, elegáns tortát húsvétra!

Soha ne tárold nejlonban ezt a 7 zöldséget

Manapság sajnos szinte elkerülhetetlen a nejlonzacskók használata, és ez nemcsak a környezetünkre van káros hatással: az alábbi zöldségek is megsínylik, ha hosszabb időt töltenek el a műanyag fogságában.