A Föld megmentése a nők dolga – kevésbé érdekli a férfiakat a környezettudatosság?

A férfiak többet fogyasztanak és kevesebbet tesznek a természet megóvásáért?

Az „eco gender gap”, azaz a nemek közötti szakadék a környezetvédelemben két aspektusból is jelen van, és úgy tűnik, egyelőre nőkre hárul a feladat, hogy tegyenek a Földért. Ennek az okait próbáljuk meg felfedni.

A fenntarthatóság és a klímaváltozás olyan hívószavak, melyek nem csak Greta Thunberg tevékenysége miatt kapcsolódnak inkább össze a nőkkel, mint a férfiakkal. Ha olyan megérzésünk van, hogy a nők általában inkább aggódnak a Föld jövőjéért és többet tesznek a környezetért, akkor az helyénvaló.

A Mintel marketingügynökség felmérése szerint...

...a nőknek 71 százaléka, míg a férfiaknak csupán 59 százaléka próbál meg aktívan tenni azért, hogy fenntarthatóbb módon éljen?

A nők érzelmesebbek, ergo jobban aggódnak a Földért?

Első körben felmerülhet, hogy a nőket azért foglalkoztatja jobban a környezetvédelem, mert érzelmesebben reagálnak a környezetünket fenyegető negatív hatásokra. Ezt nem lehet kizárni, de arra sem lehet hivatkozni, hogy a nők esetleg jobban aggódnának a jövőbeni generációk sorsáért, hiszen bár ők szülik a gyerekeket, nem csak ők szülők, hanem az apák is.

Szóval valójában nem arról van szó, hogy a nők sokkal inkább gondolkodnak környezetvédelemben, hanem arról, hogy a férfiak teszik ezt kevésbé, mint várható lenne. Ennek a negatív attitűdnek az oka pedig úgy tűnik, hogy egy „ökofeminizmusnak” nevezett mozgalom hatásában található meg. Az ökofeminizmus egy filozófiai elmélet, illetve mozgalom, amely összehangolja az ökológiai problémákat a nők helyzetének problémáival.

Ez azt jelenti, hogy az ökofeministák felhívják a figyelmet arra a sajnálatos helyzetre is, hogy a nők sokkal kevesebbet fogyasztanak, így kisebb az ökológiai lábnyomuk, és ez viszont nem azért van így, mert a nők környezettudatosabbak, hanem mert gazdaságilag elnyomott pozícióban vannak a világ legtöbb részén: vagyis kisebb földterületet művelnek meg, technikailag kevésbé fejlett, így kevésbé környezetkárosító eszközökkel. Emellett a nők világszerte még mindig sokkal több ház körüli munkát végeznek, mely sokkal kevésbé jár a környezet rombolásával, mint mondjuk egy uránbánya üzemeltetése. Ez persze jelenleg adott helyzet, de még mindig nem ad magyarázatot arra, hogy a férfiak miért zárkóznak el inkább a környezettudatos életmódtól, mint a nők.

A környezettudatosnak lenni egyszerűen nem macho dolog

Az ökofeminizmus azt a sajnálatos „mellékhatást” keltette hosszabb távon, hogy a férfiak a környezetvédelmet „női dolognak” tartják, ha nem is kifejezetten feminista mozgalomnak. Így attól tartanak, hogy bizonyos környezetvédő magatartások rossz fényt vetnek a férfiasságukra - környezettudatosnak lenni egyszerűen nem macho dolog. Ezt a tendenciát tovább erősíti, hogy a nagyvállalatok marketingkampányai is a nőket célozzák meg a környezetbarát termékekkel.

A férfiaknak szánt termékek reklámjaiban viszont szinte semmilyen szinten nem jelenik meg a fenntarthatóság illetve a környezettudatosság, hiszen azzal nem lehet nekik eladni a termékeket.

Ez így ismételten megerősíti azt a sztereotípiát, hogy a környezettudatosság női program. Sajnos a termékeket előállító cégektől nem várhatjuk, hogy erkölcsi útmutatást nyújtsanak, arra meg nyilván nem számíthatunk, hogy a férfiasságukban fenyegetett férfiak önszorgalomból felülvizsgálják egyébként sem teljesen tudatosan tartott és felvállalt nézeteiket.

Ezeket olvastad már?

via, via és via

Címlapról ajánljuk

További cikkek