„Az ember otthon nem Michelin-csillagot akar, hanem jót akar enni” – Dragomán György a 24.hu podcastjában

Ezen a héten Dragomán György volt a 24.hu gasztronómiai podcastjának vendége, aki sok érdekes történetet megosztott a hallgatókkal. Volt szó többek között az ízek és illatok emlékeinek fontosságáról, kedvenc és kevésbé kedvenc ételekről, illetve a konyhai gépek szerepéről.

A Filéző, a 24.hu gasztronómiai tematikát feldolgozó podcastja ezen a héten Dragomán Györgyöt látta vendégül. Az író és házi szakács érdekes kombinációja egyesül benne, aminek egyik kézzelfogható eredménye a pár évvel ezelőtt megjelent Főzőskönyv volt. A Filézőben most a könyvről, írásról, főzésről, a régi ízélményekről és új kalandokról esett szó, érdemes belehallgatni az epizódba.

„Az ember otthon nem Michelin-csillagot akar, hanem jót akar enni” / Fotó: Szabó T. Anna

A főzés nem csak a főzésről szól

Talán épp egy íróra van szükségünk ahhoz, hogy kicsit másképp tudjunk tekinteni az étkezésre, főzésre és az ételekkel való kapcsolatunkra. Ráadásul, ha ez az író még tud és szeret is főzni, akkor tényleg biztosak lehetünk a sikerben. Dragomán György pedig éppen ezt teszi, főleg 2020 óta, amikor is megjelent Főzőskönyv című műve.

Dragomán szerint a főzéshez megannyi más dolog is kötődik: a várakozás, a készülődés, maga az éhség is, de például emlékek, ízek és illatok formájában.

Ahogy mondja, a főzésre lehet készülni is, és nagyon jól lehet ezt tenni például olvasással. Akár regényekkel, de szakácskönyvekkel is. Ez utóbbiakat ő maga is szívesen forgat, néha úgy végigolvassa őket, mint ha regények lennének.

Tele a világ izgalmas szakácskönyvekkel.

Az ízélmények világa

Míg a szakácskönyvek az előre történő gondolkodásban segítenek, addig az emlékek az ellenkező irányba visznek minket, gyakran hasonló intenzitással. Mind az elkövetkezendő étel iránti sóvárgás, mind a már elfogyasztott ételek miatt érzett nosztalgia fontos része az evés élményének.

Dragomán úgy véli, hogy „az emlékezés egy színes, szagos és átérzett film”. Szerinte az ízélmények sokkal fontosabbak egy-egy vizuális emléknél, ezek segítségével ugyanis sokkal könnyebb visszatérni a múltba.

Nemcsak azt, hogy honnan jöttünk, hanem azt is, hogy kik vagyunk most, meg lehet közelíteni az ízlésünkön keresztül – véli az író.

Mi történik a konyhában?

A főzésnek egy kicsit gyakorlatiasabb oldalát megfogva azt is elmondta, hogy nem utasítja el a konyhai gépeket, számára az ezekkel való kísérletezés és próbálkozás mind egy nagy játék. Persze nem mindegyik hasznos, vannak feleslegesek is, e kettő között pedig bizony mindig az idő dönt.

Nagyon sok mindent szeret otthon, házilag elkészíteni, persze szerintem sem lehet, és nem is kell mindent saját kezűleg csinálni.

„Nekem általában az a célom, hogy ha kíváncsi leszek valamire, akkor megnézem, hogy mi annak a titka”. Kipróbálni tehát mindent érdemes, persze mindig lesznek idők, amikor az embernek nem lesz ideje vagy energiája a kézzel készítésre.

Azt is elmondta, hogy szerinte gyakran rossz irányba halad a főzés modern megítélése: gyakran arról szól az egész, hogy mindenki úgy és olyan körülmények között próbál meg főzni, mint a profi séfek. Pedig a főzés nem erről szól.

Az ember otthon nem Michelin-csillagot akar, hanem jót akar enni

– fűzi hozzá Dragomán, majd egy további, velős mondattal is kiegészíti a gondolatmenetet: „engem a főzés öröme érdekel”.

A teljes beszélgetés megtalálható a 24.hu oldalán, érdemes végighallgatni, érdekes dolgok derülnek ki belőle.

Forrásunk volt.

Ha tetszett ez a cikk, nézd meg legújabb videóinkat is, a legfrissebb tartalmainkért pedig lájkolj minket a Facebookon, és kövess az Instagramon, a Viberen, a TikTokon vagy a YouTube-on!

Címlapkép: Szabó T. Anna


Még több izgalmas beszélgetés gasztroarcokkal:

Címlapról ajánljuk

További cikkek