Soha többé unalmas zöldségek: elkészítéskalauz nem csak vegáknak

Több zöldséget kéne ennünk. Sokat segíthet ebben, ha minden zöldségből kihozzuk a legtöbbet az elkészítés során. Tanuljuk meg, mit hogyan főzzünk-süssünk!

Az egészséges táplálkozás egyik betonpillére a zöldségfogyasztás. Sokan azonban viszolygunk ennek gondolatától, netán unalmasnak tartjuk őket. Ennek legfőbb oka, hogy egy átlagos konyhában ugyanaz minden zöldség elkészítési módja. Persze jók a főtt zöldségek is, de mennyivel ízletesebb egy grillezett vagy sütőben sült verzió, nem? A cikkben bemutatjuk, hogyan érhetünk el maximális ízt, ha ismerjük az adott zöldségek elkészítésének minden titkát.

Alap tudnivalók

Elsősorban olyan zöldségekről lesz szó, amiket köretnek vagy salátába szánunk. Nem kell semmilyen különleges konyhai felszerelés sem, az alapokat fogjuk használni. Serpenyő, tepsi, esetleg egy párolóbetét, de ezt könnyen kiválthatjuk egy egyszerű fazékkal is. Gyerekjáték az egész, vágjunk is bele!

Nyersen

Egyszerű dolgunk lesz ezekkel a zöldségekkel, mert még főznünk sem kell őket. Sőt a kulcs itt pont abban rejlik, hogy a főzés során elveszítenénk a frissességet, ami ezekben a zöldségekben megtalálható. Ezért jobban járunk, ha nyersen fogyasztjuk őket.

Legjobb példa erre a sárgarépa és a káposzta. Ha ettünk már coleslaw salátát, biztosan egyetértünk, hogy ezt a két zöldséget nyers fogyasztásra találták ki.

Főzés vagy párolás esetén sokat veszítenek amúgy harsány ízükből, és semleges masszává alakulnak.

Ez pedig nem egy előnyös tulajdonság. Legközelebb párolt káposzta helyett próbáljunk ki egy friss ecetes verziót, például ezt.

Párolás

Gyors és egészséges köret készülhet párolással. A főzéssel ellentétben, ez a módszer több ízt hagy a zöldségekben. Párolóbetétben vagy fazékban egy pohár víz társaságában pár perc alatt kirobbanó végeredményt kaphatunk.

Próbáljuk ki borsóval, brokkolival. Zöldebb íz és szín jellemzi majd az így készített köreteinket, amik kiválóan illenek például ezekhez az ételekhez:

Száraz serpenyő

A száraz serpenyő előnye, hogy nagy hőt ad át a benne lévő zöldségeknek anélkül, hogy közben olajjal terhelné azokat. Erre akkor van szükségünk, ha magas nedvességtartalmú zöldségekkel dolgozunk, és nem szeretnénk, hogy a végtermék kellemetlenül puha legyen.

Ilyen lehet a gomba vagy a kelbimbó. Egy felhevített serpenyőbe dobva a gomba minden benne lévő vizet kiad magából, főleg ha meg is sózzuk egy kicsit. (Ha pirítjuk a gombát, érdemes emiatt csak a legvégén sózni.) Ettől nem fog leragadni a serpenyőben semmi. Ha az összes folyadék elpárolgott, csak a végén adjunk egy kevés olajat és fűszereket (a bors és a petrezselyem kiváló választás) az egészhez, és pirítsuk le. Bolondíthatjuk egy kevés citromlével.

Hasonló eljárással a kelbimbót is elvarázsolhatjuk. Nagyon jót tesz neki, ha olaj nélkül hagyjuk kicsit odapörkölődni, karamellizálódni. Remekül illik hozzá a balzsamecet.

Olajos serpenyő

Egy fokozattal feljebb kapcsolunk, ezek a zöldségek akkor a legjobbak, ha kevés forró olajon, hirtelen megsütjük őket. Karakteres ízük és érdekes textúrájuk miatt eszünkbe se jusson, hogy vízbe tesszük őket!

Soha többé unalmas zöldségek: elkészítés-kalauz nem csak vegáknak

Ódzkodunk a padlizsántól, hiszen könnyen nyers marad, ha nem jól készítjük el. Felejtsük el a rágós padlizsánba harapást ezzel a pár lépéssel! Hosszában vágjuk 1-1,5 centi vastag szeletekre, sózzuk, borsozzuk, majd fektessük forró olajos serpenyőbe. Körülbelül 5 perc alatt biztosan átsül, ekkor fordítsuk meg. Ha kicsit odakap, semmi baj, annál komplexebb íze lesz a végén.

Ugyanezt az eljárást a cukkinival is megismételhetjük. Bármelyik verzióból kiváló grillsalátát kapunk.

Két dologra figyeljünk: legyen forró az olajunk és mindenképpen szeletekre vágjuk a zöldséget, így kevesebb olajat szívnak majd magukba.

Sütőben

Lassabban átadott, kevésbé közvetlen hővel készülnek ezek a zöldségek a sütőben. A legjobb az egészben, hogy alig kell dolgoznunk vele, miután betettük, szinte el is felejthetjük. Csak oda ne égjen!

Az egyszerű konzerv csicseriborsóból elképesztően ropogós csodát készíthetünk. Szűrjük le, egy tálban keverjük össze olajjal és kedvenc fűszereinkkel (ez bármi lehet, de a chilit és a paprikát erősen ajánlom), majd öntsük egy tepsibe és tegyük magas hőfokú (200-230 °C) sütőbe. Félúton keverjünk egyet rajta, és csak akkor vegyük ki, ha aranyszínű és ropogós. Ebben a salátában zseniális helye lesz:

Akár a csicseriborsóval együtt is tepsire tehetjük az édesburgonyát. hasonlóan olajozva, fűszerezve édes-krémes krumplit kapunk a végén.

Ha tetszett ez a cikk, nézd meg a legújabb videóinkat is, a legfrissebb tartalmainkért pedig lájkolj minket a Facebookon, és kövess az Instagramon vagy a YouTube-on!


A csodás zöldségekről ezekben a cikkekben olvashatsz:

Hozzászólások

Címlapról ajánljuk

További cikkek