Új tanulmány a demenciáról – Ez a tejtermék sokat segíthet a megelőzésben

Új japán tanulmány kutatta a demencia és a sajtfogyasztás összefüggését. Bár ez az igen kedvelt tejtermék nem csodaszer, úgy néz ki, hogy jól tesszük, ha rendszeresen fogyasztjuk.

A demencia megelőzésével kapcsolatban számtalan tanulmány született már, és valószínűleg még nagyon sok kutatás fog ezzel az egyre több idős embert érintő betegséggel foglalkozni. Egy japán kutatás a sajtfogyasztás és a demencia viszonyát vizsgálta. Az eredmények kiemelkedően pozitívak.

Sajtok
Új tanulmány a demenciáról – Ez a tejtermék sokat segíthet a megelőzésben

A Niimi Egyetem és a Csiba Egyetem kutatói végezte legújabb demenciával foglalkozó tanulmányban, amiben a kutatók rámutattak arra, hogy a rendszeres sajtfogyasztás jelentősen csökkentheti a demencia kialakulásának esélyét. Lássuk a részleteket!

A tanulmányról

A tanulmány a Japán Gerontológiai Értékelő Tanulmány (JAGES) program 2019 és 2022 közötti adatait használta fel. A résztvevőket két csoportra osztottak, melyekből az egyik csoport tagjai minden héten legalább egyszer fogyasztottak sajtot, míg a másik csoport tagjai egyáltalán nem. A kutatók a demencia előfordulását adminisztratív hosszú távú ápolási biztosítási igazolások segítségével mérték, ez általános gyakorlat Japánban. Három év alatt a hosszú távú ápolási biztosításban részesülők közül 134 főnél (3,4%) alakult ki demencia, míg azoknál, akik nem kaptak ilyen biztosítást, ez az arány 176 főnél (4,5%) volt.

Ez a különbség, bár látszólag szerény, a relatív demenciakockázat 24%-os csökkenését jelenti.

A cél nem az oksági összefüggés bizonyítása volt, hanem a kellően erős kapcsolat megfigyelése a további vizsgálatok igazolására.

Sajtok
Az érlelt sajtok probiotikumtartalmukkal képesek modulálni a bél-agy tengelyt

Miért tesz jó a sajt az agynak?

A kutatók azt találták, hogy az erjesztett sajtok, mint a brie vagy a camembert probiotikumtartalmukkal képesek modulálni a bél-agy tengelyt. Sok tanulmány mutatott ki a mikrobiota egyensúlyhiánya és a neurodegeneratív betegségek között összefüggést.

Receptajánló:

A japán tanulmányban a résztvevők 82,7 százaléka fogyasztott ömlesztett sajtot, ami kevésbé gazdag probiotikumban és bioaktív tápanyagokban, mint az érlelt változatok. A résztvevők 7,8%-a fogyasztott fehérpenészes sajtot.

Ez arra utal, hogy a megfigyelt előnyök összefüggésben állhatnak az általános étrend kumulatív hatásaival. A kutatók egy másodlagos elemzés során az eredményeket a résztvevők általános táplálkozási szokásainak figyelembevételével is kiigazították.

Kiderült, hogy a sajtfogyasztók több gyümölcsöt, zöldséget, valamint húst és halat is ettek, amelyek önmagukban is kedvező hatással vannak a kognitív öregedésre.

Forrásunk volt.

Ajánlott videó

Legújabb receptek

Kókuszos keksztekercs

Ki ne szeretné a meghatározó gyerekkori édességet, a vendégségek, születésnapi bulik és iskolai vásárok sztárját, a keksztekercset? Ez itt a mi verziónk, próbáljátok ki, vagy ...

Címlapról ajánljuk

Imádjuk a Káli-medencét – Ez az a 8 hely, ahova...

Tényleg van valami meghatóan szép a Káli-medencében, amit valahányszor meglátok, ugyanolyan hatást gyakorol rám, mint az első találkozásunkkor. A hegyek, a környék színei, a mezők, a háttérben itt-ott felvillanó Balaton, mind lenyűgöző látványt nyújtanak. Tökéletes hely pihenni, kirándulni, de akár szórakozni is, a környék tele van jobbnál jobb kulturális programokkal és hát remek vendéglátóhelyekkel. Ennél-innál egy hűs teraszon? Felfedeznéd a környék vendéglátóhelyeit? Mutatunk nyolc helyet, hogy legyen miből kiindulni!

Kormos Lili

További cikkek

Nosalty-kvíz: Felismeritek a retró konyhai eszközöket?

Gondoltad volna, hogy a nagyi konyhájában lévő eszközök is lehetnek igazi retró kincsek? Most kipróbálhatod, mennyire ismered fel a régi kézi diódarálót, habverőt, kuktát vagy a tarkedlisütőt! Teszteld a tudásod és nosztalgiázz a 70–80-as évek konyhai világában.

Imádjuk a Káli-medencét – Ez az a 8 hely, ahova...

Tényleg van valami meghatóan szép a Káli-medencében, amit valahányszor meglátok, ugyanolyan hatást gyakorol rám, mint az első találkozásunkkor. A hegyek, a környék színei, a mezők, a háttérben itt-ott felvillanó Balaton, mind lenyűgöző látványt nyújtanak. Tökéletes hely pihenni, kirándulni, de akár szórakozni is, a környék tele van jobbnál jobb kulturális programokkal és hát remek vendéglátóhelyekkel. Ennél-innál egy hűs teraszon? Felfedeznéd a környék vendéglátóhelyeit? Mutatunk nyolc helyet, hogy legyen miből kiindulni!

Top Receptek

Legegyszerűbb meggyes kevert

Amikor gyors és finom sütire vágyunk, tökéletes választás. Nem csak meggyel, hanem bármilyen gyümölccsel, de akár csokival vagy magokkal, illetve ezek keverésével is elkészíthető.