Sokat tehetünk az egészségünkért, ha megfelelő időpontban étkezünk

Egy új kutatás szerint a korai reggelizés és a késői vacsorák elkerülése lehet a kulcs az egészségesebb szívhez.

Egy francia tudósok által vezetett nemzetközi csapat megállapította: azoknál, akik reggel 9 órakor esznek először, hat százalékkal nagyobb eséllyel alakulhatnak ki szív- és érrendszeri megbetegedések, mint azok körében, akik reggel 8-kor reggeliznek. Továbbá arra is rámutattak, hogy az este 9 után történő vacsorázás is veszélyes: ez a szokás ugyanis 28%-kal növeli az agyi érrendszeri betegségek, például a stroke kockázatát összehasonlítva a korábban – 8 óra előtt - étkezőkkel. Ez azt összefüggést elősorban a nők körében mutatták ki.

Sokat tehetünk az egészségünkért, ha megfelelő időpontban vacsorázunk és reggelizünk

Ezek az eredmények arra is rávilágítanak, hogy az „éjszakai böjt” – a népszerű intermittent fasting egy fajtája – hosszabb időtartama a stroke kockázatának csökkenésével jár.

A Global Burden of Disease tanulmány szerint a szív- és érrendszeri betegségek, köztük a szívinfarktus és a stroke a vezető halálokok világszerte. 2019-ben ezek a betegségek évente 18,6 millió halálesetet okoztak, és körülbelül 7,9 millió az étrendhez köthető. A kutatók mindezt részben a modern nyugati étkezési szokásoknak tulajdonítják – ilyenek például a késői vacsorák vagy a reggeli kihagyása. Ezek a szokások megzavarják a táplálékfelvétel és a böjt napi ciklusát, ami elengedhetetlen a szervezet perifériás óráinak vagy cirkadián ritmusának szinkronizálásához, miközben hatással van az olyan létfontosságú funkciókra, mint például a vérnyomás szabályozása.

A Nature Communications folyóiratban megjelent következtetések szerint az eredmények egyértelműen rámutattak:

a nap első étkezésének kitolása – például a reggeli kihagyása – egyenes út a szív- és érrendszeri betegségek magasabb kockázatához.

Azt is megjegyzik, hogy minden egyes órával történő eltolás esetén hat százalékkal nőtt ez a kockázat.

A „chrononutrition” tanulmányozása egyre fontosabbá válik annak megértésében, hogy hogyan függ össze az étkezések időzítése, a cirkadián ritmus és az általános egészség. A kutatócsoport több mint 103 000 francia állampolgár adatait elemezte – akik többségében nők (79%) átlagosan 42 évesek voltak –, hogy megvizsgálják az étkezési szokások, valamint a szív- és érrendszeri betegségek közötti kapcsolatot.

A csapat arra a következtetésre jutott, hogy a korábban történő étkezés és a hosszabb éjszakai böjtölés csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, de hozzátették, hogy további kutatásokra van szükség még a témában.

Forrásunk volt.


Még több életmód cikk:

Ajánlott videó

Legújabb receptek

Balatoni bowl

A Balaton sokunknak egyet jelent a nyárral, ennek pedig elmaradhatatlan eleme a sült hekk, a kovászos uborka, a főtt kukorica és a jól behűtött görög dinnye. Farkas Ricsi, a Penny séfje, ...

Házi ketchup egyszerűen

Bevalljuk, IMÁDJUK a ketchupot - a házi ketchuppal azonban egyetlen bolti márka sem veszi fel a versenyt! Ha egyszer rászánjuk magunkat, hogy nekiálljunk elkészíteni, hamar rájövünk, hogy ...

Patisszontócsni

A tócsni kifejezetten jó kísérletezős fogás, így nyáron érdemes minél több friss zöldséggel kipróbálni. Mi most patisszonnal teszteltük, és nagyon jól tettük, hiszen szuperül ...

Címlapról ajánljuk

Íme 5 tipp, amivel sokkal kevesebb fejfájást jelent a vacsora...

Este öt óra körül mindenki éhes, te pedig a hűtő előtt állva próbálod kitalálni, mi kerüljön az asztalra. A családtagok különböző ötleteket sorolnak, hiányzik egy-két alapanyag, végül pedig gyakran a rendelt étel vagy egy gyors, kevésbé egészséges megoldás lesz a nyerő. Pedig néhány apró változtatással jelentősen csökkenthető a vacsorával járó stressz. A titok nem a bonyolult receptekben, hanem az előretervezésben rejlik.

Nosalty

Mutatjuk az idei Sziget Fesztivál étel és ital árait: a...

A Sziget Fesztivál kapcsán évről évre visszatérő téma, hogy mennyire kell mélyen a pénztárcánkba nyúlni, ha a fesztivál területén szeretnénk enni vagy inni. A 2026-os rendezvény sem nevezhető olcsó programnak, ugyanakkor az árak alapján úgy tűnik, hogy nem történt újabb drasztikus drágulás. Akadnak olyan ételek, amelyek nagyjából a tavalyi árszinten maradtak, és továbbra is találni pénztárcabarátabb lehetőségeket is.

Nosalty

További cikkek

Ezért ne tegyél olajat a tésztavízbe – a séfek szerint...

Sokan automatikusan egy kanál olajat öntenek a tészta főzővizébe, mert úgy gondolják, ezzel megakadályozhatják, hogy a tészta összetapadjon. A konyhai trükk azonban nem igazán működik, sőt még a kész étel állagán is ronthat. Sokkal egyszerűbb módszerrel érhetünk el jobb eredményt.

Honnan ered a főzelék, mint műfaj? Miért nincs rá szó...

Vérre menő viták zajlanak arról, hogy vajon a gulyásleves vagy a töltött káposzta, a dunai vagy a tiszai halászlé-e a magyar konyha abszolút állócsillaga, hogy a honi gasztronómia akkor most paprikás-e vagy sem, miközben szót sem ejtünk a magyar konyhák utánozhatatlan szupersztárjáról: a főzelékekről. Erről a zöldségalapú egytálételről, ami annyira egyedi, annyira a miénk, hogy külföldön megfelelő szót sem találni rá. Honnan ered a főzelék? Miért traumatizáltak minket a menzai változatok? Melyik főzeléket hogy érdemes elkészíteni? Kajatények sorozatunk legújabb részében ennek járunk utána.

Top Receptek

Egyszerű tökfőzelék

Van, aki tejjel, van, aki csontlével, megint mások kovászos uborka levével készítik - mi így szeretjük, egy kis fűszerpaprikával és sok sok kaporral.