A mentális egészségre is hatással vannak a feldolgozott ételek

Egy friss amerikai kutatás kimutatta, hogy azok a felnőttek, akik sok feldolgozott ételt esznek, nagyobb arányban számolnak be mentális problémákról.

Azzal azért nagyjából már mindenki tisztában van, hogy a feldolgozott élelmiszerek jelentős része kifejezetten egészségtelen. Most viszont az is kiderült, hogy nemcsak a fizikai, de a mentális egészségünkre sincsenek jó hatással.

Szorongást és depressziót okoznak a feldolgozott ételek

Az Egyesült Államokban a feldolgozott élelmiszerek több mint 70 százaléka ultrafeldolgozott élelmiszernek minősül, és az amerikaiak által elfogyasztott összes kalória körülbelül 60 százalékát ilyenek teszik ki.

Egy 10 359 résztvevős, 18 éves és idősebb felnőtt részvételével végzett kutatás most kimutatta, hogy azok, akik a legtöbb ultrafeldolgozott élelmiszert fogyasztották, azokhoz mérten, akik a legkevesebb ilyet fogyasztottak, statisztikailag szignifikánsan megnőtt az enyhe depresszió előfordulása, az „egészségtelen mentális napok” és a „szorongásos napok” száma.

Szignifikánsan alacsonyabb volt a nulla „mentálisan egészségtelen nap” aránya, és kevesebb volt a szorongásmentes nap is. Az eredmények általánosíthatók az Egyesült Államok egészére, valamint más nyugati országokra is, ahol hasonló ultrafeldolgozott élelmiszer-bevitel a jellemző.

Bár az ultrafeldolgozott élelmiszerek fogyasztása kényelmes, a termékek rendszerint olcsók, gyorsan elkészíthetők vagy azonnal fogyaszthatók, az alapanyagok (olajok, zsírok, cukrok, keményítő, fehérje-izolátumok) finoman szólva is egészségtelenek. Az ultrafeldolgozott élelmiszerek általában ízesítőket, színezékeket, emulgeálószereket és egyéb adalékokat tartalmaznak.

Noha van bizonyíték az ultrafeldolgozott élelmiszerek fogyasztása és a depresszió kapcsolatára vonatkozóan, kevés adat áll rendelkezésre az egyéb káros mentális egészségügyi problémákról, beleértve a szorongást és a mentálisan problémás napok számát.

A Florida Atlantic Egyetem Schmidt Orvostudományi Karának kutatói az Egyesült Államok lakosságának országosan reprezentatív mintáját elemezték a témában, hogy megvizsgálják: azok, akik nagy mennyiségű feldolgozott élelmiszert fogyasztanak, szignifikánsan több negatív mentális egészségügyi tünetről számolnak-e be, ideértve a depressziót, a szorongást és a mentálisan rossz napokat.

Érdemes csökkenteni a feldolgozott élelmiszerek fogyasztását mentális egészségünk érdekében

A Public Health Nutrition szaklapban megjelent tanulmány szerint azoknál, akik a legtöbb ultrafeldolgozott élelmiszert fogyasztották, statisztikailag szignifikánsan megnőtt az enyhe depresszió, a „szellemileg egészségtelen állapot” előfordulása, illetve több volt a szorongásos napok száma is.

Szignifikánsan alacsonyabb volt azoknak az aránya is, akik nem jelentettek egyetlen „mentálisan egészségtelen napot” vagy „szorongásos napot” sem.

A tanulmány eredményei általánosíthatók az Egyesült Államok egészére, valamint más nyugati országokra is, ahol hasonló ultrafeldolgozott élelmiszer-bevitellel a jellemző.

Az ilyen mértékű feldolgozottság csökkenti az élelmiszerek tápértékét, és növeli a kalóriamennyiségüket is, hiszen általában sok hozzáadott cukrot, telített zsírt és sót tartalmaznak, míg fehérjében, rostban, vitaminokban, ásványi anyagokban és fitokemikáliákban alacsonyak.

Az Egyesült Államokban a csomagolt élelmiszerek több mint 70 százaléka ultrafeldolgozott élelmiszer, és az amerikaiak által elfogyasztott összes kalória körülbelül 60 százalékát teszi ki ilyen. Tekintettel az ultrafeldolgozott élelmiszerek fogyasztásának mértékére és hatásaira, ez a friss tanulmány a szerzők szerint jelentős klinikai eredményekkel jár együtt, és közegészségügyi vonatkozásai is lehetnek.

Forrásunk volt.


Még több az előre csomagolt ételekről:

Ajánlott videó

Legújabb receptek

Balatoni bowl

A Balaton sokunknak egyet jelent a nyárral, ennek pedig elmaradhatatlan eleme a sült hekk, a kovászos uborka, a főtt kukorica és a jól behűtött görög dinnye. Farkas Ricsi, a Penny séfje, ...

Házi ketchup egyszerűen

Bevalljuk, IMÁDJUK a ketchupot - a házi ketchuppal azonban egyetlen bolti márka sem veszi fel a versenyt! Ha egyszer rászánjuk magunkat, hogy nekiálljunk elkészíteni, hamar rájövünk, hogy ...

Címlapról ajánljuk

Tuja helyett ilyen cserjét ültess a kertedbe: kertészek is ajánlják...

A tuja az egyik legnépszerűbb kerti növény. Nem véletlen, hiszen szép sudár termete a kiváncsiskodók szeme elől is eltakarja a kertet, miközben megjelenése sem utolsó. Igen ám, de az utóbbi évek szárazsága és forrósága sorra kikezdi a kerti tujákat, így az elszáradó, barnuló ágak jelensége egyre gyakoribbá vált. Ha hasonló megjelenésű, de a szárazságot jobban tűrő növényt szeretnél, akkor olvass tovább!

Nosalty

Ha ilyet vettél, ne szedd be: avasodás miatt kivontak a...

Egy vény nélkül kapható gyógyszer meghatározott gyártási tétele került le a magyarországi forgalomból. A Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) a készítmény visszahívásáról is döntött, így az érintett dobozokat a betegeknek is vissza kell vinniük a gyógyszertárakba.

Nosalty

További cikkek

Ezért ne tegyél olajat a tésztavízbe – a séfek szerint...

Sokan automatikusan egy kanál olajat öntenek a tészta főzővizébe, mert úgy gondolják, ezzel megakadályozhatják, hogy a tészta összetapadjon. A konyhai trükk azonban nem igazán működik, sőt még a kész étel állagán is ronthat. Sokkal egyszerűbb módszerrel érhetünk el jobb eredményt.

Tuja helyett ilyen cserjét ültess a kertedbe: kertészek is ajánlják...

A tuja az egyik legnépszerűbb kerti növény. Nem véletlen, hiszen szép sudár termete a kiváncsiskodók szeme elől is eltakarja a kertet, miközben megjelenése sem utolsó. Igen ám, de az utóbbi évek szárazsága és forrósága sorra kikezdi a kerti tujákat, így az elszáradó, barnuló ágak jelensége egyre gyakoribbá vált. Ha hasonló megjelenésű, de a szárazságot jobban tűrő növényt szeretnél, akkor olvass tovább!

Top Receptek

Egyszerű tökfőzelék

Van, aki tejjel, van, aki csontlével, megint mások kovászos uborka levével készítik - mi így szeretjük, egy kis fűszerpaprikával és sok sok kaporral.