Kalória – nem mindegy, miből és mennyit!

Aki fogyni akar, előbb-utóbb rááll a kalóriák számolgatására. De tudjátok, hogy az is számít, milyen fajta táplálékból származik a bevitt energiamennyiség?

Provánszi csirkesaslik recept

Kis különbség - nagy eltérés

  • A szervezetbe bevitt tápanyagok között megkülönböztetjük a makrotápanyagokat (fehérjéket, zsírokat, szénhidrátokat) és a mikrotápanyagokat (vitaminokat, ásványi anyagokat és nyomelemeket).

  • Az alapanyag energiatartalmát a makrotápanyagok határozzák meg: 1 g fehérje 4,1 kcal, 1 g zsír 9,3 kcal, 1 g szénhidrát 4,1 kcal. Az egyes élelmiszercsoportokra általában jellemző egy adott makrotápanyag túlsúlya. A gabona alapú termékekre (pl. gabonaszemek, -pelyhek, -lisztek, -darák stb.) a szénhidráttartalom jellemző: 60–80 g/100 g.

  • Azt is érdemes szem előtt tartani, hogy minél kevésbé feldolgozott a termék, mint pl. a teljes kiőrlésű gabonaőrlemények, -pelyhek esetében, annál magasabb a termék fehérjetartalma a szénhidráttartalommal szemben.

A zöldségek és a gyümölcsök jellemző tápanyagtartalma – elsősorban magas rost- és növényicukor-tartalmuknak köszönhetően – a szénhidrát. Ez azonban nem jelent magas szénhidráttartalmat, hiszen ezekben az alapanyagokban sok a víz (70-90%), így összességében fogyasztásukkor alacsony az energiabevitel. Kivétel a diófélék, olajos magvak, amelyek zsírtartalma 50-60 g/100 g is lehet – víztartalmuk alacsony, így ezekre a termésekre magas energiatartalom a jellemző.

  • Az állati eredetű élelmiszerek közül a tőkehúsokra, halakra alacsony szénhidráttartalom és magas fehérjetartalom a jellemző. Itt is érdemes tudni, hogy az alapanyag fehérje- és zsírtartalma fordítottan arányos – azaz minél magasabb egy húsféle fehérjetartalma, annál alacsonyabb a zsírtartalma és vica versa.

  • A tejtermékekre fehérje- és zsírtartalmuk jellemző, itt az adott termék (pl. túró, sajt stb.) típusa határozza meg, hogy fehérje- vagy zsírtartalma magasabb.

  • A hozzáadott cukrot nem tartalmazó készítmények szénhidráttartalma nem jelentős, míg az édesített termékek vonatkozó értékeire legyünk figyelemmel.

A NoSalty.hu megújult rendszerével már könnyen nyomon követhetjük a kalória bevitelt, hiszen már mintegy 20.000 recepthez társul kalória tartalom és tápanyag index is. Ezek az adatok hamarosan minden receptnél elérhetőek lesznek, ezzel is megkönnyítve a számolgatást, elősegítve a tudatos és egészséges táplálkozást.

Hozzászólások

Artemisz

A fehér lisztb?l és a teljes ki?rlés? lisztb?l készült kenyér, pékáru között alig van különbség: Termék Megnevezése teljes ôrlés?, 50 dkg-os Mértékegység 1db Súly (g) 454.00 H2O 38 % 172.52 g. Energiaérték 1116.00 (kcal) 4.00 (kJ) Protein (g) 44.00 Szénhidrát összesen (g) 209 Amibôl cukor (g) - Amibôl rost (g) 28 Zsír összesen (g) 19 Amibôl telített zsírok (g) 4.2 Amibôl egyszeresen telítetlen zsírok (g) 7.6 Amibôl többszörösen telítetlen zsírok (g) 4.5 Termék Megnevezése fehér, dúsított, 50 dkg-os Mértékegység 1db Súly (g) 454.00 H2O 37 % 167.98 g. Energiaérték 1213.00 (kcal) 5.00 (kJ) Protein (g) 38.00 Szénhidrát összesen (g) 225 Amibôl cukor (g) - Amibôl rost (g) 12 Zsír összesen (g) 16 Amibôl telített zsírok (g) 3.7 Amibôl egyszeresen telítetlen zsírok (g) 7.3 Amibôl többszörösen telítetlen zsírok (g) 3.4

BodonJudit

Kedves Artemisz! Köszönöm az észrevételt. Megadnád milyen termékek adatait, milyen forrásból jelenítetted meg? Milyen paraméterekre gondoltál, hogy alig van különbség?

Artemisz

Kedves Judit! Egy neten talált táblázatot másoltam be (érdekmentes, sport profilú oldalról), 50 dkg-os dúsított fehér (sima) lisztb?l, illetve teljes ki?rlés? lisztb?l készült kenyérr?l van szó. (Az ásványi anyagok tartalmáról készült táblázatot nem másoltam be, mert tudom, hogy felesleges...) Az összes paraméterre gondoltam, tehát a fehérje, ch, telített, telítetlen zsírok, stb. értékeire. A lényeg az, hogy a teljes ki?rlés? lisztb?l készült termékek ára jóval magasabb (ez egy hatalmas üzlet...), miközben a tápanyag értékük szinte ugyanolyan határon mozog, mint a "sima" lisztb?l készülteké... S?t. A teljes ki?rlés? liszt az állás során (míg a gyártástól a felhasználóhoz kerül) az összes vitálértékét elveszíti, így gyakorlatilag önámítás az egész. Összefoglalva, az emberek úgy akarnak "egészségesen" táplálkozni (sokat enni), szép karcsúak maradni, hogy ne kelljen semmir?l lemondani. Na ez az, ami nem megy. Nincs kecske is, meg káposzta is, meg juhász is. A tudatformálás nagyon lassú és nagyon keserves folyamat. Ráadásul, szinte mindig anyagi érdekeket sért. Üdv. A

Bejja

Azért nem mondanám, hogy nincs különbség a feltüntetett adatok szerint!!! Energiaérték (1116-1213kcal), szénhidrátérték (209-225) rost (28-12g) Ezek az értékek is magukért beszélnek... NEM?!?!?!

Címlapról ajánljuk

További cikkek