Súlyos betegséget előzhet meg napi egy csésze tea

Egyre többen szenvednek 2-es típusú cukorbetegségtől – pedig a megelőzés talán egyszerűbb, mint gondolnánk.

Egy új tanulmány szerint a napi teafogyasztás több mint negyedével csökkentheti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát. A nem teázókkal összehasonlítva a teát fogyasztóknál legalább 28 százalékkal kisebb volt a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának valószínűsége. Sőt: ez utóbbi csoport esetében 15 százalékkal csökkent a prediabétesz kialakulásának kockázata is.

Már napi 1 csésze tea is segíthet megelőzni ezt a súlyos betegséget

A tanulmány azt állítja, hogy a tea fokozza a glükóz kiválasztását a vizeletben, ami javítja az inzulinrezisztenciát és a vércukorszint-szabályozást.

Az ausztrál Adelaide Egyetem és a Kínai Délkeleti Egyetem által vezetett közös kutatás rávilágított arra, hogy a sötét tea közel felére (47%) csökkentette ezt a kockázatot.

Mitől jobb a sötét tea?

A kutatók szerint a sötét tea pozitív hatásai a mikrobiális fermentációval járó, egyedülálló gyártási folyamatnak köszönhetők. Ez a folyamat olyan bioaktív vegyületeket termel, mint az alkaloidok, szabad aminosavak, polifenolok, poliszacharidok és származékok. Ezek a vegyületek erős antioxidáns és gyulladáscsökkentő tulajdonságaikról ismertek, fokozzák az inzulinérzékenységet, optimalizálják a hasnyálmirigy béta-sejtek teljesítményét, és megváltoztatják a bélbaktériumok összetételét. Míg ezek az előnyök a sötét teában a legszembetűnőbbek, bizonyos mértékig más teafajták is mutatják ezeket.

A kutatásról

A kutatásban 1923 felnőtt (562 férfi és 1361 20 és 80 év közötti nő) vett részt Kína nyolc tartományában. A résztvevők közül 436-nak volt cukorbetegsége, 352-nek prediabétesze, valamint 1135-en normális vércukorszinttel rendelkeztek. Olyan tényezőket vettek figyelembe az esetükben, mint az életkor, a nem, az etnikai hovatartozás, a BMI, a koleszterin, az alkoholfogyasztás, a dohányzási szokások, a családi cukorbetegség története és a rendszeres testmozgás. Volt köztük olyan, aki nem szokott teát fogyasztani, de olyan is, aki rendszeresen iszik – a felmérés során górcső alá vették a teafogyasztásuk gyakoriságát és az ital típusát.

A tea jelentős egészségügyi előnyeiről – beleértve a szív- és érrendszeri betegségek és a 2-es típusú cukorbetegség kockázatának csökkentését – számos tanulmány számolt be az elmúlt években, de az előnyök hátterében álló mechanizmusok nem tisztázottak

– mondja Tongzhi Wu, az Adelaide Egyetem docense. „Eredményeink a rendszeres teaivásnak a vércukorszint szabályozására gyakorolt ​​védő hatásaira mutattak rá” – teszi hozzá Wu, kiemelve azt is, hogy a pozitív hatások a sötét teát fogyasztók körében voltak a leginkább egyértelműek. A sötét teát fogyasztóknál 53 százalékkal csökkent a prediabétesz kockázata.

Mint ismert, a cukorbetegeknél általában megnövekszik a vese glükóz-reabszorpciója, azaz: a veséjük több glükózt tart vissza, ami aztán nem ürül ki a vizelettel, így megemelkedett vércukorszinthez vezet. Különböző tényezők elemzése során a tanulmány megállapította, hogy a napi teafogyasztás a vizeletben lévő fokozott glükózkiválasztással és az inzulinrezisztencia csökkenésével korrelált, összehasonlítva azok eredményeivel, akik soha nem fogyasztottak teát.

Ezek az eredmények azt mutatják, hogy a sötét teában lévő bioaktív vegyületek hatásai közvetlenül vagy közvetve módosíthatják a glükóz vesékben történő kiválasztódását, ami bizonyos mértékig utánozza a nátrium-glükóz kotranszporter-2 (SGLT2) inhibitorok hatását, ami egy újfajta antidiabétesz-gyógyszer

– teszi hozzá Wu. Ezek a gyógyszerek pedig nemcsak a 2-es típusú cukorbetegség megelőzésében és kezelésében hatékonyak, de jelentős védő hatással is rendelkeznek a szívre és a vesére.

Bár a kutatás ígéretes, a tudósok megjegyzik, hogy mindez még nem tudja egyértelműen bizonyítani az ok-okozati összefüggést.

Forrásunk volt.


Még több hasznos tanács, ha cukorbetegséggel küzdesz:

Ajánlott videó

Legújabb receptek

Balatoni bowl

A Balaton sokunknak egyet jelent a nyárral, ennek pedig elmaradhatatlan eleme a sült hekk, a kovászos uborka, a főtt kukorica és a jól behűtött görög dinnye. Farkas Ricsi, a Penny séfje, ...

Házi ketchup egyszerűen

Bevalljuk, IMÁDJUK a ketchupot - a házi ketchuppal azonban egyetlen bolti márka sem veszi fel a versenyt! Ha egyszer rászánjuk magunkat, hogy nekiálljunk elkészíteni, hamar rájövünk, hogy ...

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Ezért ne tegyél olajat a tésztavízbe – a séfek szerint...

Sokan automatikusan egy kanál olajat öntenek a tészta főzővizébe, mert úgy gondolják, ezzel megakadályozhatják, hogy a tészta összetapadjon. A konyhai trükk azonban nem igazán működik, sőt még a kész étel állagán is ronthat. Sokkal egyszerűbb módszerrel érhetünk el jobb eredményt.

Honnan ered a főzelék, mint műfaj? Miért nincs rá szó...

Vérre menő viták zajlanak arról, hogy vajon a gulyásleves vagy a töltött káposzta, a dunai vagy a tiszai halászlé-e a magyar konyha abszolút állócsillaga, hogy a honi gasztronómia akkor most paprikás-e vagy sem, miközben szót sem ejtünk a magyar konyhák utánozhatatlan szupersztárjáról: a főzelékekről. Erről a zöldségalapú egytálételről, ami annyira egyedi, annyira a miénk, hogy külföldön megfelelő szót sem találni rá. Honnan ered a főzelék? Miért traumatizáltak minket a menzai változatok? Melyik főzeléket hogy érdemes elkészíteni? Kajatények sorozatunk legújabb részében ennek járunk utána.

Top Receptek

Egyszerű tökfőzelék

Van, aki tejjel, van, aki csontlével, megint mások kovászos uborka levével készítik - mi így szeretjük, egy kis fűszerpaprikával és sok sok kaporral.