Mielőtt nagy baj lesz, így csökkentsd a sófogyasztásod pár apró lépésben

Só nélkül nincs élet, ugyanakkor az se jó, ha túl sokat fogyasztunk belőle. A sót nemcsak ízesítésre, hanem tartósításra is használhatjuk. De hogyan használjunk kevesebb sót?

A táplálkozási szakértők szerint napi 10 grammig egy egészséges embereknek nem okoz problémát a , persze a szükségletet befolyásolja a testsúly, a levegő hőmérséklete, páratartalma és egyes betegségek is. Amikor nagy a meleg, és többet izzadunk, akkor több sóra van szüksége a szervezetünknek, mint egyébként. Gyomorrontás esetén is figyelni kell a megfelelő mennyiségű sóbevitelre, azaz kicsit növelni kell!

Sóból is megárt a sok

A só majdnem 100 százalékban NaCl (nátrium-klorid), kis mennyiségben további ásványok is előfordulnak benne. A konyhasóban lévő kb. 40% nátriumnak fontos a szerepe a szervezet vízháztartásának egyensúlyban tartásában. Amikor kevés sós ételt fogyasztunk, akkor automatikusan lecsökken szervezetünkben a sókiválasztás, ha viszont túl nagy mennyiségben kerül a szervezetbe, akkor a verejtékkel is nagyobb mennyiségű só távozik. A túlzottan sós táplálkozástól – egyéni érzékenység és vesebetegség esetén – ödémák képződésével és szív- és érrendszeri károsodással is számolni lehet. Kozmetikai szempontból is hátrányos a túlzottan sós étrend. A túl sok verejtékkel kiválasztódó nagy mennyiségű só kimarhatja a bőrt.

Minden természetes élelmiszerben található valamennyi nátrium-klorid. Az élelmiszer-ipari manipulációk során nagy mennyiségű só kerül az ételekbe, a só ugyanis remekül konzervál, és a sóval megetetett állatok vizes húsa is jobban értékesíthető. A sós csipszeket, magokat, vajas süteményeket a fogyasztás ösztönzésére találták ki, mert utána a normálisnál jóval több folyadékot kíván a szervezet, tehát az üdítőket is el lehet adni.

Hogyan csökkenthetjük a sófogyasztást?

  • Kevesebb sóhasználat mellett is ízes lesz az étel, ha különféle természetes zöld és szárított fűszert is használunk.
  • A konzerv, kész ételek helyett részesítsük előnyben a friss, saját készítésű ételeket, ahol a só mennyiségét befolyásolni tudjuk.
  • A párolás, a fóliában sütés során kevesebbsó felhasználásával is élvezhető marad az ételek egyéni íze.
  • A sós ropogtatnivalók helyett rágcsáljunk inkább friss zöldségeket, gyümölcsöt. Ezek biztos, hogy előnyünkre válnak.
  • Jódszegény területen élünk. A jódozott só fogyasztását a pajzsmirigy egészséges működése miatt is hasznosnak tartják az orvosok. Aki viszont pajzsmirigy-problémával küszködik, s emiatt már gyógyszert szed (tiroxin), annak viszont a jódozott só nem ajánlott! Só vásárlásakor figyeljünk a minőségre!

És ezeket olvastad már?

Ezeket olvastad már?

Hozzászólások

Címlapról ajánljuk

„Csakis szívvel, lélekkel lehet finom ételeket az asztalra varázsolni" –...

A Nosalty-közösség nem lenne ugyanaz fáradhatatlan házi szakácsai nélkül, akik minden héten újabb receptekkel rukkolnak elő, ezzel is színesítve az oldalt. Ennek a lelkes csapatnak az egyik tagja Kard Éva "Gizi", aki HÚSBAVÁGÓ receptversenyünkön különdíjat nyert citromos-bazsalikomos patisszonkrémlevesével. Ő mesél most nekünk otthonról, konyháról és főzésről.

Nosalty

További cikkek

A görögdinnye tárolásának aranyszabályai

A dinnyével nem könnyű az élet. Már maga a kiválasztás is egy idegőrlő folyamat, ami alatt próbáljuk a legédesebb gyümölcsöt hazavinni. És ha ez sikerül, következik az újabb fejtörés: a tárolás kérdése.