Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Paleosok(k) - modern ősemberek?

Vajon miben rejlik a paleo étrend titka? Együnk úgy, mint kőkori őseink akkor is, ha másképp élünk?

Az utóbbi 1-2 évben leggyakrabban az alábbi két kérdést szegezték nekem: „Tudsz mondani valami jó fogyókúrát?” majd ezt követi holtversenyben a „Mi a véleményed a paleoról?”.

Először is tisztázzuk, mi a paleo. A paleo(lit étrend) egy alternatív táplálkozási irányzat. Alapgondolata szerint, ha azt esszük, amit a kőkori ember, akkor elkerülhetjük a ránk leselkedő civilizációs betegségeket. A tekintetben azonban már nincs egység, hogy mit ehettek őseink, hiszen nem mindegy, hogy milyen hosszan megyünk visszafelé az időben és az sem, hogy hová. Az étrend alapját mindegyik paleo-irányzatban a vadászó-halászó-gyűjtögető életet élő ember nyersanyagai képezik: hús, hal és tojás. Ezen kívül fogyasztanak még zöldséget, gyümölcsöt, dióféléket. Ami egész biztosan kimarad az a tej, (az irányzat szigorúságától függően a tejtermékek) a glutén tartalmú gabonafélék (búza, árpa, rozs, esetenként a zab is), a burgonya (szigorúbb paleo irányzatokban a vele rokon paradicsom), rizs, a hüvelyes növények és a kristálycukor.

     

Akár jó is lehetne…

Az igazán elvhű paleosok nemcsak táplálkozásukban, hanem egész életstílusukkal is próbálják felvenni az ősember szokásait. Napi ritmusukat a Nap járásához igazítják, többet alszanak, mozognak, kerülik a mai kor inaktív szabadidős tevékenységeit, például nem ülnek és nassolnak a tévé előtt. A másik pozitívum, amit dietetikusként említhetek, hogy bizonyos betegcsoportok mazsolázgathatnak a receptjeikből: a gluténmentesekből a cöliákiások, a tejmentesekből pedig a tejfehérje allergiások. Tagadhatatlan értéke az étrendnek, hogy nem tartalmaz hozzáadott kristálycukrot. Ugyanakkor számos, hétköznapi ételt illetnek a „paleo” bélyeggel, pl. a székelykáposzta vagy a (tömény) szeszes italok döntő többsége is megfelel a paleo követelményeknek. Ez azonban nyilvánvalóan nem jelenti azt, hogy az adott étel „egészséges” lenne.

A paleo ételekben gyakran megfogalmazódik a vágy a modern kor hagyományos ételei és konyhatechnológiája után. A paleo palacsintában igaz, hogy nincs cukor, de hevített zsiradékon sütik, kristálycukor helyett pedig a kőkorban ugyancsak nem létező xillittel édesítik.

A csel

A paleolit korban ritkaságnak számított, hogy valaki szép kort érjen meg. Antibiotikum hiányában a fertőző betegségek nagy része kezelhetetlen volt, a nők összehasonlíthatatlanul nagyobb eséllyel haltak meg szülésben és a gyermekágyas időszak alatt, a férfiakra a vadászatok alkalmával leselkedtek veszélyek. Vagyis az alacsony átlagéletkor következtében nem sok idő állt rendelkezésre, hogy kialakuljanak az amúgy jellemzően 40 éves kor felett jelentkező civilizációs betegségek.

A fejlett országokban élő 21. századi ember életmódját tekintve nem csak táplálkozásában tér el paleolit ősétől. A ma élő emberek többsége szellemi vagy könnyű fizikai munkát végez. Ráadásul a saját magunk és környezetünk ellátásához szükséges feladatok is gépesítve vannak – csakhogy a sütés-főzésnél maradjunk: nem szükséges a főtt étel elkészítéshez vadászni, halászni, gyűjtögetni, száraz fát szedni, tüzet rakni stb. Ma a fejlett országokban élő emberek nagy része legalább napi 8 órát tölt fizikailag inaktívan a munkahelyén. A kőkor és a mai kor fizikai munkavégzéséből adódó különbözetet még akkor sem tudjuk kiegyenlíteni, ha a napi munka után becsülettel eljárunk sportolni.

Vagyis, ha nem élünk úgy és nem mozgunk annyit, mint az ősember, pusztán attól, hogy táplálkozásunkban felvesszük (vélt) szokásaikat, nem feltétlenül leszünk egészségesebbek!

Szólj hozzá!

Hozzászólások (36)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

kery
kery13 / kery Sat, 2014-08-30 12:43

Sziasztok! A cikkre reagálnék, amit mindig olvasok, az akkori paleolit kori átlagéletkor, s ez alatt nem jönnek ki a 40 feletti betegségek. Igaza van, de nekem kijöttek a "normálnak tekintett" étkezés mellett, mondták cukros vagyok nem gond "örököltem" mert a szüleim is azok. Egy éve paleózok, elmúlt a cukorbetegségem, magas vérnyomásom, PCOS tünetek, migrén, csökkentek a szénanáthás tünetek. Visszakaptam az egészségemet. Drága? Nektek mennyibe kerül, hány doboz gyógyszert váltotok ki a gyógyulás, szinten tartás reményében???? Szerintem az a drága, és kidobott pénz, mert én MEGGYÓGYULTAM, és fogyok mellesleg, de ez már csak a hab a tortán! Jó egészséget mindenkinek!!!

nettic
nettic Thu, 2014-08-14 14:48

egy hónapja próbálkozom a paleóval, 4 kg-ot fogytam, megszűnt az alvászavarom, szebb lett a bőröm, sokkal jobb a közérzetem, és még sorolhatnám. Nem értek egyet azzal, hogy drága, húst és zöldséget eddig is ettem, de most nem kell lisztre, burgonyára, tésztára költenem. A maglisztek tényleg horror áron vannak, de a paleo nem arról szól, hogy kilós kenyereket sütögessünk ezekből. Az ami néhány muffinhoz, vagy zsemléhez szükséges, simán belefér a megfizethető kategóriába. az egy hónap alatt 2x vásároltam 1-1 szelet paleo sütit, ami bőven kevesebbe kerül, mint a korábban rutinszerűen vásárolt nassolnivalók. Mindenkinek lehet véleménye, joga is van kinyilvánítani, de jobb szeretem, ha tapasztalatokról olvasok...

EgyPaleos
EgyPaleos Thu, 2014-08-14 16:35

Na, végre :-).

Látod én is leírtam a pozitív tapasztalatomat, de úgy tűnik az senkinek sem izgalmas.

Arra, hogy mennyien meggyógyultunk tőle...azon valahogy minden kritika átsiklik. Mintha nem létezne.
Csak jön az ősemberekezés, divat diétázás és egyéb "komoly" kritikák.

Rehova Kata
Miss Lemon / Rehova Kata Thu, 2014-08-14 09:16

Kedves Aczél Gergő!

Megkérünk, hogy a hozzászólásaidban mellőzd a személyeskedő, sértő megjegyzéseket, ellenkező esetben kénytelenek leszünk törölni a profilodat. A véleményedre természetesen a továbbiakban is kíváncsiak vagyunk, amennyiben azzal senkit nem sértesz meg.

Üdvözlettel:
Kata
NoSalty.hu

EgyPaleos
EgyPaleos Wed, 2014-08-13 14:25

Még egy gondolat.

Paleo ELŐTT teljeskiőrlésű gabonáktól, hüvelyesektől, húsevés csökkentésétől vártam a javulást egészségi állapotomban. Volt rajta mit javítani. Mellette minden nap 6km-t bicikliztem.

Paleo után szintén 6km-t bringáztam minden nap, annyi változott CSAK, hogy paleosan kezdtem el enni. Semmi más. Minden más a régi.

És a változás ég és föld. A paleotól gyógyulni kezdtem!
Nem arról van szó, hogy fogytam és attól lettem jobban...előtte is sovány voltam.

Nem fogytam igazán, mert nem is volt miből.
Nem sportolok többet.
Előtte sem ettem tartósítótt, mű dolgokat. Már akkor is magam főztem.

Ennyit számít a gabonák, cukorok, tej elhagyása. A változás elképesztő.

Ön szerint: "Vagyis, ha nem élünk úgy és nem mozgunk annyit, mint az ősember, pusztán attól, hogy táplálkozásunkban felvesszük (vélt) szokásaikat, nem feltétlenül leszünk egészségesebbek!"

De igen, feltétlen egészségesebbek leszünk! Én ezt nem "vélem", hanem tudom, mert tapasztalom magamon. Ellenben Ön csak VÉLEKEDIK a paleoról, soha nem próbálta, semmi tapasztalata vele.

Félinformációkból tájékozódik és másokat is félreinformál.

Szakértőként megír egy cikket valamiről, amiről fogalma sincs.

Artemisz
Artemisz Wed, 2014-08-13 14:43

Obektíven kérdezem: milyen betegségből gyógyultál?

A sportolást abbahagyni nem bölcs dolog.

Azt írod: "Előtte sem ettem tartósítótt, mű dolgokat. Már akkor is magam főztem."
A teljes kiőrlésű lisztek is "műkaják". Hiába teljes kiőrlésű a liszt, az állás során elveszíti a vitál értékeit, az asztalra csak a csiriz kerül...

Azt is írod, hogy csökkentetted a húsfogyasztást. Milyen húst, milyen mennyiségben?
Ugyanis elsőrendű fehérjeforrás a csirkemell, pulykamell, halak...

A paleo receptek is feldolgozott gabonaipari termékekre épülnek, csak többszörös áron...

Üdv.
A

EgyPaleos
EgyPaleos Wed, 2014-08-13 17:04

Milyen betegségből?
Endometriózis
Vashiány
Vérszegénység
Ízületi gyulladás, plusz térd vizesedés
Állandó arcüreggyulladás
Inzulinrezisztencia
Hormonzavar (magas prolaktin, tesztoszteron szint)
Hajhullás
Zsírmáj
Állandó fejfájás
És még sok mást is hozzávehetnék, de talán ennyi elég is.

Persze, kenyeret ettem, azt nem én sütöttem. De a kajáim 80%-át én főztem nyers alapanyagokból. Baromira odafigyeltem erre, mert beteg voltam. Elég motiváló volt már akkor is, hogy nem vágytam 3. műtétre.

Milyen húst? Csírke, hal főleg. Kerültem a disznót, marhát...mert fúj, az vörös hús és egészségtelen. A betegségemre meg állítólag főleg rossz.

Ehhez képest, most alig eszek csirkét, szinte csak kacsát, disznót, marhát eszek, meg persze halat és ezerszer jobban vagyok. Rengeteg zsírt eszek és jobban vagyok.
Merőben ellenétes a dietetika ajánlásával.

A paleo nem feldolgozott gabonaipari termékekre épít, ahogy írod.

A paleo ERRE épít: hús, zsír, zöldség, némi gyümölcs.

Semmi másra.

A paleos lisztek egy felesleges luxus kategória, amit néha napján használunk.
Nem képzelitek hogy 1300ft-os lisztekből napi szinten főzögetünk. Kinek van erre pénze? Senkinek. És nincs is rá szükség.

A paleolisztek nem alapja a paleonak, mi több semmi szükség rá.

Nem hagytam abba semmilyen sportot...mondom, előtte-utána is bringáztam....napi 6km. A mai napig.

Artemisz
Artemisz Wed, 2014-08-13 17:15

Hogy a paleo nem méregdrága termékekre épít? Dehogynem... Csak nem veszitek észre. Ez benne a trükk! :)) A paleo "atyja" is először elmondja a tutit -ne egyél cukrot, lisztet, de ezzel párhuzamosan azt is tudja, hogy az emberek nem bírják az elvonási tüneteket..., ezért rögtön odatolja a "pótlékokat"...
A S. Norbi update-je is ugyanez a koreográfia. Először ő is megmondta a tutit a démosznak, hogy ne egyetek cukrot, lisztet és mozogjatok... Persze, süket fülekre talált, mert mindenki önsanyargatás, lemondás nélkül akar bombázó és fitt lenni. Na, erre kitalálta a Norbi lisztet és a többi agyrémet. Persze, jól megél belőle. És jól is teszi!

Idézlek: "Rengeteg zsírt eszek és jobban vagyok."
Ide egy nicknév alatt mindenki azt ír, amit akar. A zsírzabálástól senki nem lesz/marad egsészséges, innentől kezdve számomra hiteltelen, amit írsz.

Az előző hsz-ben azt írtad, hogy semmit nem sportolsz. Olvasd vissza. Bár lényegtelen.

Aczél Gergő
Aczél Gergő Wed, 2014-08-13 22:08

"Hogy a paleo nem méregdrága termékekre épít? Dehogynem..."

Aki nem képes értelmesen vitatkozni, beszélgetni, tanulni, azzal nincs is értelme vitatkozni. Ha valaki számára az ég zöld, akkor sosem fogja megérteni hogy keveri a fűvel..

Kedves Artemisz, hogyan lehet ennyire bonyolult az a leírt állítás, hogy a paleó nem drága termékekre épít?

Ennyire mélyen vagyunk már? A divat (paleoellenesség) végett már eljátsszuk hogy teljesen értetlenek vagyunk? Jó ez így? Minek vitatkozik, ha nem képes megérteni a kedves vitatársa válaszát?

Artemisz
Artemisz Thu, 2014-08-14 02:07

"Értelmes vitatkozás"? Akkor talán személyeskedés helyett érveket kellene felsorakoztatni...
Szóval, tessék már elmesélni, mennyibe is kerül pl. a gesztenyeliszt, mandulaliszt, erythritol, kókuszzsír, kókusztej, xilit és társai?
A felsoroltak mitől NEM feldolgozottak és mitől őskoriak?

Ha már a divatot említed, akkor a paleo az, ami divatnak nevezhető. Mondhatnám úgyis: birkaeffektus...

Bioboltos ismerősöm is jól megél a paleo-divatból... :))

Egyébiránt, érdekes, hogy éppen ma regisztráltál az oldalon... Tipikus esete annak, amikor egyazon személy több nicknév alatt nyomja a sódert érvek helyett... :)))

EgyPaleos
EgyPaleos Wed, 2014-08-13 17:32

Nem tudom te milyen hozzászólást olvastál, de én ezt írtam:
"Paleo ELŐTT ...Mellette minden nap 6km-t bicikliztem.
Paleo után szintén 6km-t bringáztam minden nap, annyi változott CSAK, hogy paleosan kezdtem el enni. Semmi más. Minden más a régi."

BRINGA 6km/nap paleo előtt és után is.

Persze a paleo tök drága:
Drága, mert húst kell venni a hentesnél.
Drága, mert zöldséget kell venni a zöldségesnél.
Drága, mert gyümölcsöt kell venni a zöldségesnél.

Méregdrága termékek ezek valóban.

"Persze, süket fülekre talált, mert mindenki önsanyargatás, lemondás nélkül akar bombázó és fitt lenni."

Ha elolvasod a másik hozzászólásom láthatod, hogy paleozni merő szívás, mert elképesztő sok munkával jár. Egy átlag halandó tized annyit főz, mint egy paleos.

Más megveszi a fornettit reggeli helyett, eszik a menzán, este bekap valamit akárhol.

Mi mindent magunk főzünk meg...reggeli, ebéd, vacsora.
Ha sütit akarunk enni, akkor sütit is magunk sütünk.

Nem megyünk be a paleo pékségbe paleo fornettit venni.

Ha számodra a mindennapi főzés egyenlő a "lemondás nélküli fittséggel", akkor nagyon el vagy tévedve.

Semmi lemondás?
10 perccel korábban kelek, hogy legyen reggelim
Minden estre másfél órát főzök, hogy másnap legyen kajám
Mindent én főzök meg

Azt hiszem nem a paleosok nak van süket füle...

Artemisz
Artemisz Wed, 2014-08-13 18:20

Ezt írtad:
"Nem sportolok többet."
De nem ez a lényeg.

A lemondás alatt a cukor és liszt vagyis a drogok likvidálását értettem, nem a főzés mellőzését.

De ha már a főzésnél tartunk, lehetőleg mindent a maga természetes formájában kell fogyasztani, nem agyonfőzve. Gondolok itt a gyümölcsökre, zöldségekre, természetesen a húst sütjük (akár sütőben minimális zsiradékkal), vagy pároljuk. Ahogy a rizst és burgonyát is - ez utóbbiak a természetes, minőségi szénhidrátok.

EgyPaleos
EgyPaleos Wed, 2014-08-13 18:32

Lehet, hogy félreérthetően fogalmaztam.

Nem sportolok többet, mint korábban. Pont ugyanannyit. 6km bringa/nap.

Lado
Lado Tue, 2014-08-12 22:28

Csak egy dolog...szép és jó a paleo, de hogy kicse.ett drága így főzni az 100... Gesztenye liszt fél kiló 1700? Hagyjuk már... Akkor tényleg inkább nem is ennék olyat amibe liszt kell..De persze ugye még is csak kell az embereknek pl. a sütik után érzett hiány pótlása. Nyilván meg akinek ételallergiája van, az meg úgy sem ehet mást, kénytelen megvenni. Csilla 90-nek csak annyit, hogy 29 évesen egy lyukas fogam nincs, pedig elég édesszájú vagyok. A genetika is igencsak számít! Nem kell össze-vissza zabálni, csak mértékkel mindent, és persze mozogni :P

Boribon
Boribon / Boribon Tue, 2014-08-12 03:23

Ez a cikk nagyon pontatlan, ugyanis pont a paleo lenyege veszett el benne. Az egy dolog, hogy mit lehet enni es mit nem, ennel sokkal fontosabb, hogy milyen aranyban. A paleoban ugyanis a bevitt kaloria legnagyobb resze allati feherjebol es zsirbol (!) kell, hogy alljon. Kiegeszitesnek jon zoldseg, nassnak olajos magvak es desszertnek minimalis gyumolcs. A paleo suti hatalmas nagy hulyeseg, egyreszt rettento tomenyek (olajos magvak es szaritott gyumolcs..), masreszt pedig a paleo elvevel (nincs hagyomanyos desszert, hanem edessegnek gyumolcs) ellenkezo. Ez nem vallas, ugyhogy senki fog meghalni, ha hebe-hoba normal sutit eszik. A paleo lenyegeben egy alacsony szenhidrattartalmu etrend, kiiktatva sok gyakori allergent, de sokan belemagyaraznak mindenfele marhasagot. Egyaltalan nem azt kell enni, mint egy osember, meg senkit nem lattam veres mammutcafatokat ragcsalni...
Egyebkent most, hogy a cukorbetegseg (2-es tipusu) es az autoimmun betegsegek jarvanyszeru mereteket oltenek, talan el lehet elmelkedni, hogy a nyugati, szerintetek nem-kamu etrend mennyire nyero.... Az 1-es tipusu (gyerekkori) cukorbetegseget is osszefuggesbe hoztak glutennal is meg tejfeherjekkel. Autizmust szinten....

csilla90
paleostrawberry / csilla90 Tue, 2014-08-12 19:44

Végre valaki látja az igazságot! Köze nincs már az ősember diétához, csak kiiktatja az allergénanyagokat, ahogy írtad. A nővérem gyerekei is cukorbetegek lettek, úgyhogy mi aztán tudjuk ezeket.
A sütikre meg azt mondom, hogy nagyon ritkán eszek, de akkor is magamnak sütök, de jobb mint bármelyik paleo cukrászdáé :) Amikor magvakból tejet csinálunk, a maradékból sütünk piskótát :) Nekem már nem hiányoznak a régi sütemények, sokkal jobban eltelít a paleo süteményből 1 szelet, mint a többiből mondjuk 3 :)

csilla90
paleostrawberry / csilla90 Tue, 2014-08-12 01:00

Egészséges, fitt ember persze miért kezdene ugye diétába? De aki nem érzi magát annak, neki jók ezek az agyon finomított cukrok, lisztek? Ha ez a sok alulinformált ember a kommentelők között egy kicsit is utánaolvasna vagy kipróbálná, hamar megtalasztalná a különbséget! Mi nevetségeset találtok abban, hogy lehet mandulaliszttel helyettesíteni a fehérlisztet? Milliószor egészségesebb és finomabb is. Szerintem úgy nem hiteles egy kijelentés egy diétáról, ha az illető még életében nem próbálta ki. Igen nagyon rossz a paleo diéta...finomakat eszek és nem fetrengek utána órákon át a kajakómától :) A gyógyszeripar miből élne meg, ha nem belőletek? :)

kisszunyi
kisszunyi / kisszunyi Tue, 2014-08-12 09:54

Kedves Csilla, semmi problémám a mandulaliszttel, csak azt mondtam, hogy annak a paleolit kultúrához semmi köze ;) És miért próbálnék ki valamit, amire nincs ingerem? Ettől még vannak benne jó ötletek és az ízvilágába sem tudok belekötni (nyilván a hiányérzetet leszámítva). "Rossz"-nak biztosan nem mondom, csak ez a paleolitikummal történő párhuzamosítást tartom... ümm... enyhe csúsztatásnak :)

"A gyógyszeripar miből élne meg, ha nem belőletek? :)" -Nyilván minden nem-paleost rövidesen elviszi valami civilizációs nyavaja ;)

csilla90
paleostrawberry / csilla90 Tue, 2014-08-12 19:40

Kedves kisszunyi! A paleo már rég nem az ősemberekről szól, hanem hogy elhagyjuk azokat az ételeket, amik tönkreteszik a beleket. Sajnos igen, sok nem-paleost elviszi valami nyavalya, mert minden ismerősömnek van már valami betegsége. Ja és semmilyen hiányérzete nincs az embernek, ha jóízű ételeket ehet :) Ja persze ehhez tudni kell főzni, de aki szeret, annak ez nem probléma :)

kisszunyi
kisszunyi / kisszunyi Wed, 2014-08-13 13:44

Sajnos a "beleket tönkretevő" dolgokat elég nehéz úgy elhagyni, hogy folyamatosan változik arról a tudomány állása, hogy mi a "jó" és a "rossz". Anno a margarin volt a tuti, most szinte bűn (legalábbis ahogy alább is olvasható, az egyik alapanyaga). A szójatermékek anno megváltásként jöttek, ma meg óva intenek tőlük. Én erre mondom azt, hogy mértékletesség. Egy tányér túrós csuszába még senki nem halt bele, de ha egész héten/hónapban azt enné, vagy ugye évekig... nos, nyilvánvalóan baja lenne (vagy nem, mert ugye genetika...). De szerintem a szénhidrát ilyen mértékű kiiktatása sem biztos, hogy mindenkinek tesz jót.

Koszider
koszider / Koszider Mon, 2014-08-11 19:32

Azzal együtt, hogy ez a paleolit-lelkesedés szerintem egy humbug, gondoljatok bele, hogyan élünk ma és hogyan éltünk - nem századokkal ezelőtt, csak 50 évvel ezelőtt?
Ma a magyar lakosság 70%-a városokban él! Ott szül gyermeket, ott neveli fel, egy olyan környezetben, ami mindenre alkalmas, csak gyereknevelésre nem. Én 50 évvel ezelőtt is közepes nagyvárosban éltem. Télen-nyáron az utcán voltunk, anyám útnak indított bennünket egy nagy szelet kenyérrel és estig játszottunk a többiekkel. Senki nem felügyelt bennünket, 8-10 gyerek összeverődött, 5 évestől a 15 évesig és futkostunk, porban-sárban hemperegtünk, együtt aludtunk a kutyával a kutyaólban, sárból pogácsát sütöttünk, ugráltunk, elvoltunk. Nem kellett attól tartani, hogy elüt az autó, elrabolnak vagy megerőszakolnak. Szinte az első naptól egyedül jártam iskolába, senki nem vitt autóval. Hírből sem hallottunk gluténérzékenységről, allergiáról, meg a többi mai kórságról, ami ma 10 emberből nyolcat megtalál. Gondoljatok bele, ma hogyan nevelitek a gyerekeket? Mennyit játszanak egyedül, szoros felügyelet nélkül? Mennyit vannak az utcán (levegőn) egyedül? El mered engedni egyedül a boltba, iskolába, játszótérre a 8-10 éves gyermekedet? Vagy akár csak az utca túloldalára? Ne csodálkozzunk, hogy az összes civilizációs betegség megtalál bennünket, ha már az alapoknál elrontjuk, mert életünk-környezetünk veszélyes, felgyorsult és embertelen és nem tudunk mit tenni ellene. A táplálkozás csak egy szelete a mai romboló környezetnek. Az idő kerekét nem lehet visszaforgatni, erre a kihívásra kell választ találni. Muszáj, mert másképp nemzedékeket teszünk tönkre.

Artemisz
Artemisz Mon, 2014-08-11 17:13

A paleolit (is) agymosás és hatalmas üzlet. Amíg a démosz vakon hiszi, hogy a szemétkaját lehet helyettesíteni... Nem lehet.

Boribon
Boribon / Boribon Tue, 2014-08-12 02:54

Akkor szerinted tok mindegy, hogy feldolgozott, gyorsettermi kajat eszunk, vagy zoldseget, minosegi feherjet es gyumolcsot?! Zsenialis....

Artemisz
Artemisz Tue, 2014-08-12 13:05

Kedves Boribon!

Nem értettél meg. A paleo étrend tele van feldolgozott műkajákkal (ha nem vennétek észre...). A megoldás nem az, hogy az egyik szemetet másikra cserélitek, hanem az, hogy minden szemetet likvidáltok az étrendből. Ja, hogy ez nem megy, mert senki nem akar lemondani semmiről? Na ez az emberi gyengeség (akaraterő hiánya), amire hatalmas iparágak épülnek a paleo f@szságoktól kezdve a fogyasztó csodabogyókig a kozmetikai csodakezelésektől a plasztikáig.
A paleonak egyetlen pozitívuma van, hogy próbálja mellőzni a mesterséges cukrot (de etet helyette szintén vegyi úton előállított méregdrága cukorpótlókkal... ). Ha elmélyülnétek a tápanyag táblázatokban, akkor láthatnátok, hogy a cukormentes vagy cukorszegény kajákban viszont rengeteg a zsír..., ráadásul a telített zsír...

Nosalty.hu
Nosalty.hu Mon, 2014-08-18 10:51

Kedves Artemisz,
Kérjük, kerüld a trágár kifejezéseket, máskülönben törölnünk kell a hozzászólásodat.

Boribon
Boribon / Boribon Wed, 2014-08-13 03:11

@Artemisz - Mirol beszelsz?! Meg mindig gozod sincs az egeszrol, ugyhogy legyszi, ne farassz a marhasagaiddal. Lassan mondom, hogy meg te is megertsd. A paleo lenyege pont az, hogy kiiktatod a feldolgozott mukajakat! Kimesz a piacra, megveszed a zoldseget, gyumolcsot, elmesz a henteshez, megveszed a hust, halat, szalonnat - ENNYI! Ez szerinted hol szemet es kinek a kamu marketingje?! A piacon arulo nekikek es bacsikak osszeeskuvese?!
A paleo es plasztikai sebeszet osszemosasa pedig total negativ IQ-ra vall, ugyhogy ne is faradj a valasszal, reszemrol berekesztve, vitara sem vagy erdemes.

Artemisz
Artemisz Wed, 2014-08-13 12:16

Na és mi a helyzet a telített zsírral?

A paleos receptek tele vannak olyan alapanyagokkal (az erythritol-tól a kakaóporon, aromákon át a gabonaipari termékekig) amelyeknek köze nincs az ősemberek táplálkozásához... - na ez az üzleti része, ha tetszik, ha nem.

csilla90
paleostrawberry / csilla90 Tue, 2014-08-12 19:47

Ne haragudj, de milyen feldolgozott műkajákat eszik a paleos? :D Az akaraterő az megint más kérdés szerintem bár nálam ezzel sincs probléma, mert én nem eszek se csodabogyókat, se semmilyen szemetet :)

Artemisz
Artemisz Wed, 2014-08-13 11:41

Kedves Csilla!

Kezdjük az alapoknál. Definiáljuk, mi a feldolgozott műkaja, avagy szemétkaja? Mert ha ezt nem tudjuk, akkor nem értjük egymást. Tehát, tudod, hogy mi a "szemétkaja"? És azt is, hogy mitől szemét? (Komolyan kérdezem.)

Üdv.
A

heidricha
heidricha Mon, 2014-08-11 17:06

Majdnem jó, egy egészen kicsit még érdemes lett volna utánaolvasni.
A legnépszerűbb tévedés a kőkori ember táplálkozásához hasonlítani a modern "paleo"-t. Ez sok minden miatt elég reménytelen, elég, ha csak az információ-hiányra gondolunk.
Valójában a jelenleg is létező természeti népek étrendjéhez akar hasonlítani.
Itt egészen más a helyzet, ha pl. a várható élettartamot nézzük, messze nem olyan vicces, mint a 28-30 éves várható élettartam a paleolitikus embernél. Persze zsurnalisztikában ez komoly hátrány...
Ilyenből elég sokféle van, komoly szélsőségekkel, ezért - ahogy az a cikkben nagyon helyesen meg is jelent - nem az a lényeg, hogy mit eszel, hanem hogy mit nem.
A paleo amúgy egyáltalán nem szélsőséges - rengeteg mindent elvisel, bár kell hozzá elhivatottság, az nem is vitás.
A székelykáposzta pedig bizony lehet egészséges - attól, hogy akkoriban nem ezt tanították az iskolában, mert "zsíros, sőt sok benne a koleszterin is". Nemrég azt is tanították (vagy még most is), hogy a margarin egészséges, ami lassan a hivatalos dietetikában is változik, mostanában, ha jól sejtem.

kisszunyi
kisszunyi / kisszunyi Mon, 2014-08-11 09:56

Végre! (Jó cikk, szépen és tömören összefoglalja a lényeget.)

Tény, hogy a kajálásra és az alapanyagokra való odafigyelés segíti a fogyni vágyókat, de hogy ennek a diétának a paleolit kultúrához semmi köze, az biztos :D Kedvencem a normál liszt helyetti mandulalisztes sütés.... :D Tudom, tudom, valahogy el kellett nevezni a diétát és így kellőképpen áltudományos... Mindenesetre szerintem a szélsőséges diéták helyett a mértékletességet kéne megtanítani a kor emberének. A "paleo" étrend elsődleges létjogosultsága szerintem is a gluténra és tejfehérjére/-cukorra érzékenyek számára kínálkozó megoldásban rejlik.

Szálka Brigitta dietetikus
Szálka Brigitta dietetikus Tue, 2014-08-12 20:33

Kedves Kisnyuszi!

Egyetértek, ha figyelünk magunkra, a táplálkozásukra túlsúly esetén fogyhatunk. Ha( le)szűkítjük a nyersanyagaink kínálatát, azzal is! Fontos, hogy ez a szűkítés ne a változatos kiegyensúlyozott étrend kárára történjen és ne vezessen egyoldalú táplálkozáshoz.

Itt még kifejteném, hogy tejfehérje allergiások és cöliákiásoknak tényleg csak szemezgetés szintjén ajánlott használni a paloeo recepteket. Hiszen az alapbetegségük miatt igen szigorú diétára szorulnak, felesleges ezt tovább nehezíteni a palo egyéb megkötéseivel. Adott esetben például elég baja és többletköltsége van egy cöliákiásnak az élethosszig tartó szigorúan gluténmentes diéta betartásával, nem kell még tovább tetézni más megszorításokkal.

EgyPaleos
EgyPaleos Wed, 2014-08-13 13:03

Kedves Szálka Brigitta!

Egy dolog a fogyás, más dolog a gyógyulás.

Lefogyni simán le lehet, ha egyszerűen kevesebbet eszik az ember, annál a mennyiségnél, amit korábban evett.

A gyógyuláshoz viszont a "figyelünk magunkra és táplálkozásunkra" ÉDES KEVÉS.
Mondhatni a nullával egyenlő a hatása. Mondom ezt saját tapasztalatból.

Oltári nagy félreértés, hogy a paleo egy fogyókúra. Fogyni "mellékesen" szoktak a szabályok betartásától. A fő cél a gyógyulás, vagy egészség megtartása.

Én és még rengeteg más paleos betegség miatt paleozunk és elhiheti, hogy messze nagyobb eredményeket érünk el, mint a dietetika szuper ajánlásaival, amit magam is tartottam 2 évig. Egyébként nem szivatnánk halálra magunkat a diéta tartásával, ami igen sok energiát igényel.

A paleozás a mai világban egyenlő az ultra szívással, mert elképesztő sok munkával jár. Nem arról szól, hogy paleos kész termékeket veszünk, hanem PIACRA JÁRUNK, RENGETEGET FŐZÜNK!

A paleosokon ők keresnek a legtöbbet: HENTES, ZÖLDSÉGES-GYÜMÖLCSÖS, MAGOS.
És néhanapján valóban eszünk bolti paleos sütit, ami kész termék...ó, jézusom! Nézzétek ezt el nekünk! Néha mi is szeretünk "lazulni".

Egy nem paleos egész nap cégek által iparilag legyártott termékeket esznek szinte kivétel nélkül. Vajon rajtuk keres valaki? Rajtuk nem keres senki?

Egyébként nem igazán tájékozott a paleot illetően, hiszen ha utánaolvas tudhatná, hogy az alkohol alapvetően nem paleo! Elég csúnya botlás.

Ha már kritizál valamit, akkor illik utánajárni MIRŐL IS BESZÉLÜNK.

Egy kis illusztráció a cikkéhez:
Én: Kigyógyultam 100 féle bajomból a paleo segítségével. Hurrá, de szuper!
Ön: De az ősember sokkal többet mozgott! Meg az alkohol paleo! Ma már más világot élünk!
Én: WTF? Miről beszél? Nem érti, hogy meggógyultam? Kit érdekel az ősember?

Üdv.