Mindent az egészséges zabkásáról

Zabkása - színes, változatos, olcsó, könnyen és gyorsan elkészíthető. Ráadásul egészséges is! Kell ennél több?

Egy évtizeddel ezelőtt, amikor nagyobbik fiam hozzátáplálása volt időszerű, csodabogárnak számítottam a kortárs szülői körökben azzal, hogy gyümölcsös zabkását adtam neki reggelire. Imádta már akkor is, szereti ma is és a kisebbik fiamnak is egyik kedvenc reggelije. Én is nagyon szeretem, ha lehet, sok-sok gyümölccsel.

Manapság már nem számítunk szerencsére különc családnak a rendszeres zabkásafogyasztással, mostanra sokak által készített, népszerű ételnek számít. Persze nem mindegy, hogy hogyan készítjük el, és ne a szépségéért szeressük, bár sok színes gyümölccsel még az is biztosítható.

Olvastad már?

7 tévhit a kenyérfogyasztásról

A zabkása elkészítése

  • A zabkása elkészítése rendkívül egyszerű. Ma már gyakorlatilag minden üzletben kapható natúr zabpehely teljes szem vagy aprított szemek formájában. Ez előbbi ropogósabb marad a kásában, egy utóbbi jobban szétfő. Én vegyesen szoktam használni.
  • Főzhetjük vízben, tejben vagy növényi tejpótló italokban, kókusztejben is. Én vízben szoktam főzni, mert nekem ez a legegyszerűbb, de kisfiamnak babakorában rizstejjel készítettem. Ha tejjel vagy növényi tejpótlóval készítjük, akkor így is növelhetjük értékes tápanyagtartalmát, de ekkor jobban kell figyelni a készítés során, hogy az étel ne égjen oda. Tejjel készítve lehet, hogy a kásánk kicsit nyúlósabb lesz, szerintem ez csak odafigyelés kérdése, figyeljünk a mennyiségre, mert tényleg sok folyadékot tud felszívni, illetve ne kevergessük az ételt, mert akkor összetörhet.
  • Nálunk a banános zabkása a sztár, tört banánnal, nagyobbik fiamnál mazsolával, de ízlés szerint mehet bele bármilyen szezonális friss gyümölcs, aszalt gyümölcs.
  • Édesíthető mézzel, bár én nem szoktam külön hozzáadni, elég édes a gyümölcs is.
  • Fűszerezhető fahéjjal, kakaóporral, gyömbérrel, szerecsendióval, kókuszreszelékkel, ahogy szeretjük.
  • Én tálalás előtt, már a tűzről levéve szoktam a kásába keverni natúr vagy görög joghurtot, ettől még krémesebb lesz az étel.
  • Az édes ízvilágú zabkásák mellett készíthetünk sós kásákat is, zöldségekkel, fűszerekkel ízesítve.

Ha fogyni szeretnél...

Fogyókúrázók körében is népszerű étel a zabkása, én azonban óvatosságra intenék e téren is. A sikeres testsúlycsökkenés egyik fontos pillére a megfelelő kalóriabevitel. Bár a zabkása valóban "egészségesnek" tekinthető, a zabpehely magas energiatartalmú alapanyag, a gyümölcsös/aszalt -/mézes/joghurtos zabkása szénhidráttartalma pedig könnyen elszaladhat, ha nem figyelünk rá.

Ez nem azt jelenti, hogy nem szabad zabkását enni reggelire, hanem azt jelenti, hogy nagyon oda kell figyelni a mennyiségekre és egy fogyókúrás zabkása biztosan nem tesz ki egy nagy müzlistányérnyi mennyiséget.

Reggel ráadásul kisebb is szervezetünk inzulinérzékenysége, ezért a szénhidráttal extra óvatosan kell bánjunk, különösen ha valamiféle szénhidrát-anyagcserezavarral küzdünk. Abból a szempontból jó választás a zabkása, hogy a zabpehely lassan felszívódó szénhidrátnak számít, de ha jól megszórjuk gyümölcsökkel, akkor ezt az előnyt is lemorzsoljuk egy kicsit.

Cserébe fogyaszthatjuk (persze kalória- és szénhidráttartalma figyelembevételével) akár sósan ebédköretként, akár vacsorára önálló ételként, amikor már a szénhidrát is nagyobb mennyiségben szerepelhet a menüben.

Ha a testsúly növelése a cél

A sok fogyni vágyó mellett sokan küzdenek azért, hogy testsúlyuk nőjön. Optimális esetben a plusz kilók nem zsír-, hanem izomszövet formájában jelentkeznek, ennek alapvető feltétele a megfelelő kalóriabevitel (csakúgy, mint fogyás esetén, csak éppen a másik irányba húzunk el), a megfelelő fehérje- és szénhidrátbevitel és a megfelelő fizikai aktivitás. A szénhidrátbevitel tekintetében ilyenkor is az összetett szénhidrátokra helyezzük a hangsúlyt, amelyek közé tartozik a zabpehely is. Tehát a zabkása testsúlynövelési célú étrendekbe is tökéletesen beilleszthető, akár mind az öt étkezésre is valamilyen formában, hiszen itt általában már nagyobb mennyiségekben is gondolkozhatunk.

Hozzászólások

mrsgrob

Nagyon megszerettem a zabkását, mindennap eszek egy adaggal, makacs székrekedést szüntetett meg nálam mindennapi fogyasztása. Én 30 g zabpelyhet (összetört fajta) f?zök meg 1 dl zsírszegény tej és 1 dl víz keverékében, csipet sóval (nem lesz sós t?le), míg s?r? nem lesz és elkezd (pöfékelni). Kis tálkába öntöm, fahéjjal alaposan megszórva eszem reggelire. El?tte megiszok két pohár vizet.

Bodon Judit dietetikus

Jól hangzik! :)

Címlapról ajánljuk

Tanuljunk meg jól főzni a konyha négy elemével – 2....

Földrajzi elhelyezkedéstől és kultúrától függően más és más zsiradékok határozzák meg egy nemzet konyhaidentitását. Ami nekünk a napraforgóolaj és az állati zsír, az az olaszoknak az olívaolaj, a franciáknak meg a vaj. Na de hogyan váljunk mestereivé az zsiradékok használatának? Négyrészes sorozatunk 2. fejezete következik.

Karsai Roni

További cikkek