Ezek az étkezési szokások kicsinálják a májadat

Dunát lehet rekeszteni az olyan cikkekkel, amelyek az étrend egészségre, súlyra vagy szívre gyakorolt hatásait fejtegetik. Azzal azonban kevesen foglalkoznak, hogy milyen diéta a legmegfelelőbb a májnak, holott a nem alkoholos zsírmáj betegség egyre gyakoribb. Az alábbi étkezési szokások például erősen hajlamosíthatnak arra, hogy nálad is kialakuljon.

A nem alkoholos zsírmáj ma az egyik leggyakoribb májbetegség. Nem érdemes félvállról venni, hiszen súlyos és végérvényes következményhez vezethet, viszont a megelőzés és időben történő felismerés révén sokáig vissza is fordítható elváltozás. Egészséges embereknél a helytelen életvitel, helytelen táplálkozás és a mozgás hiánya hajlamosíthat a kialakulására, de néhány betegség, mint például a magas vérnyomás, cukorbetegség, magas vérzsírértékek, csökkent glükóztolerancia, PCO szindróma, metabolikus szindróma is hajlamosító tényezőként szerepel.

Ezek az étkezési szokások kicsinálják a májadat

Az alábbi étkezési szokások lényegesen emelik az esélyét annak, hogy bárkinél kialakuljon a nem alkoholos zsírmáj, vagy egyéb más májproblémák.

Sok cukros, szénsavas ital

A cukor egyértelműen drámaian hozzájárul a májban történő extra zsírtermeléshez, a cukros üdítőkkel pedig annyi plusz cukrot vihetünk be észrevétlenül, hogy könnyű túlcsúszni az egészséges mennyiségen. Egy kutatás szerint az amerikaiak évente átlagosan majdnem 30 kilogramm plusz cukrot fogyasztanak az egészséges arányokon kívül, aminek nagy részét a szervezet nem használja fel.

Finomított szénhidrátok

Az egészséges étkezés egyik legfontosabb alapja a finomított, egyszerű szénhidrátok minimalizálása, ami a májadnak is kifejezetten jót tesz. Ezek az ételek gyorsan megnövelik a vércukorszintet, ami akár inzulinrezisztenciához is vezethet, ez pedig gasztroenterológusok szerint a zsír májba bejutásának egyik fő oka. Szakértők szerint a mediterrán diéta a legcélravezetőbb ebből a szempontból.

Vörös húsok

Nincs új a nap alatt – minden, ami egyébként egészségtelen nagyobb mennyiségben, a májadnak sem tesz jót. A vörös húsok, és az olyan más ételek, amelyekben sok a zsír, összefüggenek a nem alkoholos zsírmáj kialakulásával. A The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a túl sok telített és a telítetlen zsírfogyasztás is súlynövekedéssel jár, de csak a telített zsírsavak túlfogyasztása vezetett plusz zsírmennyiséghez a májban.

Alkohol

Nem meglepő, hogy az alkoholfogyasztás hatással van a májra, tudjuk, hogy a túl sok alkohol nagyon káros, de már a mérsékelt fogyasztás is megemelheti a zsír mennyiségét a májban. A szakértők szerint jobban járunk, ha egyáltalán nem iszunk alkoholt, vagy ha férfiként kettő, nőként napi egy adagnál többet nem fogyasztunk. Ez különösen igaz azokra, akik magas kockázatúak, vagy akiknél már kialakult a betegség – ők inkább hagyják el teljesen az alkoholos italokat.

Forrásunk volt.


Ezek a cikkek is érdekelhetnek az egészségtelen étrendről:

Ajánlott videó

Legújabb receptek

Balatoni bowl

A Balaton sokunknak egyet jelent a nyárral, ennek pedig elmaradhatatlan eleme a sült hekk, a kovászos uborka, a főtt kukorica és a jól behűtött görög dinnye. Farkas Ricsi, a Penny séfje, ...

Házi ketchup egyszerűen

Bevalljuk, IMÁDJUK a ketchupot - a házi ketchuppal azonban egyetlen bolti márka sem veszi fel a versenyt! Ha egyszer rászánjuk magunkat, hogy nekiálljunk elkészíteni, hamar rájövünk, hogy ...

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Ezért ne tegyél olajat a tésztavízbe – a séfek szerint...

Sokan automatikusan egy kanál olajat öntenek a tészta főzővizébe, mert úgy gondolják, ezzel megakadályozhatják, hogy a tészta összetapadjon. A konyhai trükk azonban nem igazán működik, sőt még a kész étel állagán is ronthat. Sokkal egyszerűbb módszerrel érhetünk el jobb eredményt.

Honnan ered a főzelék, mint műfaj? Miért nincs rá szó...

Vérre menő viták zajlanak arról, hogy vajon a gulyásleves vagy a töltött káposzta, a dunai vagy a tiszai halászlé-e a magyar konyha abszolút állócsillaga, hogy a honi gasztronómia akkor most paprikás-e vagy sem, miközben szót sem ejtünk a magyar konyhák utánozhatatlan szupersztárjáról: a főzelékekről. Erről a zöldségalapú egytálételről, ami annyira egyedi, annyira a miénk, hogy külföldön megfelelő szót sem találni rá. Honnan ered a főzelék? Miért traumatizáltak minket a menzai változatok? Melyik főzeléket hogy érdemes elkészíteni? Kajatények sorozatunk legújabb részében ennek járunk utána.

Top Receptek

Egyszerű tökfőzelék

Van, aki tejjel, van, aki csontlével, megint mások kovászos uborka levével készítik - mi így szeretjük, egy kis fűszerpaprikával és sok sok kaporral.