Újabb kockázat merült fel a light üdítőkkel kapcsolatban

Évek óta folyik a vita arról, hogy vajon a diétás üdítők mennyire egészségesek – most újabb bizonyíték érkezhetett arra, hogy ezeknél is érdemes mértéket tartani.

Azt már régóta tudjuk, hogy a cukros üdítők károsak a szervezetre, de arról még folyik a vita, hogy az ezekre alternatívát kínáló diétás italok milyen hatással vannak az egészségünkre. Most egy friss kutatás újabb veszélyükre hívja fel a figyelmet: előfordulhat, hogy fogyasztásuk a menopauzán átesett nők esetében megnövelheti az agyvérzés esélyét.

Az Amerikai Szívtársaság (American Heart Association) tudományos folyóiratában, a Stroke-ban megjelent tanulmány azt írja, hogy a napi két adag, vagy annál több édesítőszeres üdítőital fogyasztása megnöveli a stroke kialakulásának esélyét a menopauzán átesett nők, azaz átlagosan az 50 év felettiek esetében.

A kutatók a tanulmány elkészítéséhez több mint 80 ezer, ötven és hetvenkilenc év közötti nő adatait vizsgálták meg, akik részt vettek az Egyesült Államokban a Női Egészség Megfigyelési Kutatásban (Women’s Health Initiative Observational Study). A szakértők a diétás üdítőitalok fogyasztására és a későbbi betegségek kialakulására helyezték a hangsúlyt, és ezek összefüggéseit keresték.

A végső összegzéshez azokat a nőket hasonlították össze, akik hetente egy adag, vagy annál kevesebb diétás üdítőt fogyasztottak, azokkal, akik legalább napi kétszer ittak ilyet. Az utóbbi kategóriához tartozóknál 23 százalékkal megnőtt az agyvérzés, 31 százalékkal a vérrög okozta agyvérzés esélye, és 29 százalékkal valószínűbb volt, hogy kialakul náluk valamiféle szívbetegség. Összességében a statisztikákból az is kiderült, hogy a diétás üdítőket gyakran fogyasztók 16 százalékkal nagyobb eséllyel haltak meg korábban, mint azok, akik kevés ilyet ittak.

A kutatók azonban maguk is rámutatnak a tanulmány néhány hiányára: egyrészt nem tudni, hogy a kutatásban szereplő nők milyen típusú üdítőt fogyasztottak, így nem lehet megállapítani, hogy mely édesítőszer van ilyen hatással a szervezetre. Másrészt ok-okozati összefüggéseket ilyen kutatás alapján nagyon nehéz felállítani, ehhez több információ és közvetlen kapcsolat kellene az alanyokkal. Ráadásul a válaszadás önkéntes volt, és saját bevallás alapján zajlott, így lehet, hogy az adatok nem is a legpontosabbak.

A megfelelő mennyiségű és minőségű napi folyadékfogyasztás kulcsfontosságú egészségünk megőrzése érdekében. Mindannyian tudjuk, hogy a legideálisabb folyadék a víz, de természetesen alkalmanként lehet üdítőitalt is fogyasztani. Azonban nem csak az ötvenen túli nőknek érdemes figyelni a mennyiségre, hanem mindannyiunknak.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Ezeket olvastad már?

via

Ajánlott videó

Legújabb receptek

Balatoni bowl

A Balaton sokunknak egyet jelent a nyárral, ennek pedig elmaradhatatlan eleme a sült hekk, a kovászos uborka, a főtt kukorica és a jól behűtött görög dinnye. Farkas Ricsi, a Penny séfje, ...

Házi ketchup egyszerűen

Bevalljuk, IMÁDJUK a ketchupot - a házi ketchuppal azonban egyetlen bolti márka sem veszi fel a versenyt! Ha egyszer rászánjuk magunkat, hogy nekiálljunk elkészíteni, hamar rájövünk, hogy ...

Címlapról ajánljuk

5+1 kerti munka, amit még augusztusban végezz el, ha ősszel...

Augusztusban a kert még javában ontja a terméseket, a virágágyások színesek, a fűszernövényekből pedig sokszor már annyi van, hogy alig győzzük felhasználni őket. A nyár vége azonban nemcsak a betakarításról szól, lassan érdemes felkészíteni a kertet az őszre is, hiszen néhány hét múlva már egészen más feladatok kerülnek előtérbe.

Macsuga Viktória

További cikkek

Ezért ne tegyél olajat a tésztavízbe – a séfek szerint...

Sokan automatikusan egy kanál olajat öntenek a tészta főzővizébe, mert úgy gondolják, ezzel megakadályozhatják, hogy a tészta összetapadjon. A konyhai trükk azonban nem igazán működik, sőt még a kész étel állagán is ronthat. Sokkal egyszerűbb módszerrel érhetünk el jobb eredményt.

Honnan ered a főzelék, mint műfaj? Miért nincs rá szó...

Vérre menő viták zajlanak arról, hogy vajon a gulyásleves vagy a töltött káposzta, a dunai vagy a tiszai halászlé-e a magyar konyha abszolút állócsillaga, hogy a honi gasztronómia akkor most paprikás-e vagy sem, miközben szót sem ejtünk a magyar konyhák utánozhatatlan szupersztárjáról: a főzelékekről. Erről a zöldségalapú egytálételről, ami annyira egyedi, annyira a miénk, hogy külföldön megfelelő szót sem találni rá. Honnan ered a főzelék? Miért traumatizáltak minket a menzai változatok? Melyik főzeléket hogy érdemes elkészíteni? Kajatények sorozatunk legújabb részében ennek járunk utána.

Top Receptek

Palacsinta alaprecept

Kicsik és nagyok kedvence a palacsinta. Akár sós, akár édes töltelékkel készíted, a legfontosabb, hogy az alap rendben legyen: ez a mi tökéletes palacsinta alapreceptünk, amiben biztosan ...

Egyszerű tökfőzelék

Van, aki tejjel, van, aki csontlével, megint mások kovászos uborka levével készítik - mi így szeretjük, egy kis fűszerpaprikával és sok sok kaporral.