A PMS természetes kezelése

Puffadsz? Fáj a fejed? Hisztizel? Ezek bizony a sok nő életét megkeserítő PMS tünetei. Enyhítsük a panaszokat természetes módon!

Ki ne ismerné legalább hallomásból a premenstruációs szindrómát (PMS)? A kellemetlen tünetcsoport a menzeszt megelőző 7-14 napon belül lép fel, és a vérzés megjelenésével szűnik meg. Nem igényel különleges matematikai képességeket kiszámolni, hogy a termékeny korú nők életének a felét is megkeserítheti (nem beszélve a közvetlen hozzátartozókról). A pontos ok máig ismeretlen, így a terápia is főleg tapasztalati.

A premenstruációs szindróma főbb fizikai tünetei a puffadás, emlőfájdalom, bokaduzzanat, a pszichés tünetek pedig az ingerlékenység, súlygyarapodás-érzés, agresszivitás, depresszió, koncentrációs képtelenség, étvágyfokozódás, levertség, álmatlanság formájában jelentkeznek.

A barátcserje a barátod

A barátcserje (Vitex agnus castus) hatását számos klinikai vizsgálatban tanulmányozták, és azt találták, hogy a barátcserje-kivonat a harmadik ciklus végére jelentősen csökkentette a mellfájdalmat, s a többi tünettel kapcsolatban is hasonló eredmények láttak napvilágot. (Annyit azért meg kell jegyezni, hogy a tünetcsoport kifejezetten pszichés jellege miatt maga a placebohatás is erős.) Több vizsgálat is arra jutott, hogy legalább három hónapos kezelés kell a maximális hatásosság eléréséhez.

A szorongásoldó gyógynövények is használhatók a PMS okozta feszültség csökkentésére, mint például a komló, a macskagyökér, a citromfű és a levendula. A gyógynövénykészítmények jelentős része kombinációs, és az egyes összetevők egymást segítő hatásának is jelentősége van, ezt szinergizmusnak hívjuk.

Az emésztőszervi panaszokra – elsősorban puffadásra – javasolt növények a fűszerkömény, édeskömény, ánizs. Nem feltétlenül kell gyógyteában vagy étrendkiegészítőben gondolkodni, ehetünk például ánizsos kekszet is. A PMS-ben esetleg jelentkező bokaduzzanat a sóbevitel csökkentésével mérsékelhető.

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Így készítsd el otthon a kínai kifőzdék gyöngyszemét, a gong...

Szégyen, nem szégyen, időnként mindannyian betérünk egy-egy ázsiai büfébe, hogy gyors komfortkaja gyanánt vegyünk egy kis adag csirkét rizzsel. Persze mindenkinek más a kedvence: ki a szezámos csirke, ki az édes-savanyú rajongója, vannak tofu- és bambuszrügyfanok, és ott vannak az olyan mindig megbízhatóan egyforma fogások, mint a mogyorós csirke, azaz a gong bao. Na, most azt mutatjuk meg, hogyan készíthetitek el házilag, autentikus módon!