PCOS – ne törődj bele, tegyél ellene!

A PCOS hazánkban minden 10. nőt érintő hormonális betegség. Életmód– és étrendbeli változtatásokkal azonban sokat javíthatunk állapotunkon.

A policisztás ovárium szindróma (PCOS) betegség névadója az ultrahanggal felfedezhető jellegzetes petefészekkép, amelyen jól láthatóak a petefészekben a gyöngysorszerűen elhelyezkedő apró ciszták. A petefészken egy kéreg képződik, ami megakadályozza a tüszőrepedést, emiatt a PCOS okozhat menstruációs zavart, de oka lehet a női meddőségnek is. A kór nemcsak a petefészket érinti, az egész szervezetre kifejti hatását.

Gyakori tünet: a hajhullás, a kopaszodás, a fokozott szőrnövekedés, a zsíros, pattanásos bőr. Bár a betegek nagy része túlsúlyos vagy elhízott, és gyakori körükben az inzulinrezisztencia, súlyosabb esetben a kettes típusú cukorbetegség is, sem az elhízás, sem az inzulinrezisztencia nem feltétele a diagnózis felállításának. Ráadásul az inzulinrezisztencia nem minden esetben jár együtt plusz kilókkal, lehet valaki soványan is PCOS-os, és van a sovány PCOS-esek között inzulinrezisztens is.

Mit tehetünk?

A PCOS nem gyógyítható betegség, de a tünetek jól kezelhetőek, az állapotromlás elkerülhető, sőt, javulás érhető el a megfelelő kezeléssel. Kezelése négy pilléren nyugszik:

  1. (szükség szerint) gyógyszeres kezelés,
  2. étrend,
  3. mozgás,
  4. lelki pillér.

A gyógyszeres kezelés természetesen a kezelőorvos irányítása mellett folyik, a lelki pillér erősségében sokat segíthet családunk, élettársunk, barátaink, sorstársaink és természetesen egy jó szakember. A mozgás, a rendszeres fizikai aktivitás az egészséges életmód része kellene, hogy legyen mindenkinél, de PCOS esetén különösen fontos tényező. Heti több alkalommal végezzünk legalább 30 perces testmozgást, bármilyen testalkatúak legyünk is, hiszen a rendszeres testmozgással sokat javíthatunk az állapotunkon.

A 2. pillér

A megfelelő étrend tekintetében az alábbiakat érdemes szem előtt tartani:

  • Túlsúlyos, inzulinrezisztens PCOS-eseknél mindennél többet jelent a fogyás! 5-10 %-os testtömegcsökkenés bizonyítottan segít rendezni a menstruációs zavarokat, szabályozni a vércukor szintet, babára váróknál pedig növeli a teherbeesés esélyét.
  • Ha normál súlyunk van, ügyeljünk rá, hogy ne szedjünk fel plusz kilókat!
  • A napi ötszöri étkezés az étrendi változtatások sarkalatos pontja. Mivel a háttérben a szénhidrát-anyagcsere zavara áll, fontos a meghatározott – kezelőorvossal egyeztetett – napi szénhidrátmennyiség és annak megfelelő elosztása, ami segít a vércukorszintünk egyenletesen tartásában.
  • A friss zöldségek, zöldköretek, egyértelműen nyerők fogyás szempontjából, hiszen energiaszegények, rosttartalmuk pedig lassítja a szénhidrátok felszívódását.
  • Teljes őrlésű kenyerek, natúr gabonapelyhek ugyancsak magas rosttartalmuk miatt fontosak az étrendben.
  • Ha túlsúly vagy magas koleszterinszint is társul a betegséghez, tejtermékekből mindig a zsírszegény változatokat részesítsük előnyben!
  • Főzéshez, ételkészítéshez növényi olajokat használjunk!
  • Nem muszáj feltétlenül minden nap, minden főétkezésre (reggelire, ebédre, vacsorára) húst ennünk, arra viszont ügyeljünk, hogy minden főétkezésben szerepeljen állati eredetű fehérje (hús, hal, sajt, túró, tojás). Válasszuk a sovány húsokat, húsrészeket.
  • Legalább hetente egyszer együnk halat.
  • Hetente 3-5 db tojást fogyasszunk (ha nem magas a koleszterinszintünk).

Ezekre figyeljünk még!

  • Mellőzzük a gyors vércukor-emelkedést eredményező szénhidrátokat, ide tartoznak például: a cukrok (barna cukor, nádcukor is), a méz, a lekvárok, a befőttek, a fehér kenyér, a zsemle, a kifli, a hagyományos tésztaételek és köretek (burgonyapüré, rizs, tészta), az édességek, a fagylaltok és a cukrozott gyümölcsjoghurtok.
  • Extra gyors vércukoremelő hatásuk miatt tegyük tiltólistára a cukros üdítőket, szörpöket, gyümölcsnektárokat, a cukorral vagy mézzel édesített teát, kávét cukorral vagy mézzel édesítve, és a cukros tejes italokat (karamellát, kakaót).
  • Kerüljük a felesleges állati eredetű zsiradékbevitelt – válasszuk az alacsony zsírtartalmú húsrészeket – pl. csirke-, pulykamell, sertéskaraj, -szűz stb., és kerüljük a magas zsírtartalmú húsipari termékeket, pl.: szalámi-, kolbászfélék.
  • Ellenőriztessük D-vitamin szintünket! A hazai aktuális szakmai állásfoglalás szerint a D-vitaminszint normalizálása PCOS-ben feltétlenül javasolt. Amennyiben alacsony az érték, orvossal konzultálva, gyógyszeresen pótoljuk. Ne felejtkezzünk el a természetes D-vitaminforrásokról sem: a halakról, a tejtermékekről és a tojásról. Rajtuk kívül találhatunk még D-vitaminnal dúsított élelmiszereket is (pl. egyes joghurtok, margarinok). D-vitaminpótlás tekintetében különösen télen kell résen lennünk, amikor kevés napfény ér minket. Használjuk ki a napsütéses órákat, sétáljunk, mozogjunk a szabad levegőn! Ezzel két legyet ütünk egy csapásra: begyűjthetjük a napfényből származó D-vitamint, és teljesíthetjük a napi fizikai aktivitást is.

Hozzászólások

morchiba

Maitake gomba kapszula másfél hónapig 3x2 és maradéktalan a gyógyulás!!!! Nekem bejött, más is megpróbálhatja!! :)

Törölt felhasználó

Szia, írnál err?l b?vebben? Sehol nem találtam a neten arról leírást, hogy ezzel a gombával tünetmentessé tehet? ez a szindróma... Engem nagyon érdekelne a tapasztalatod!:) Pontosan milyen tüneteidet szüntette meg? Köszönöm a válaszod el?re is!

morchiba

Minden tünetet! Súlygyarapodást, hajhullást, menzeszkimaradást, minden-mindent!! Másfél hónap után visszamentem a dokihoz, és az addig teljesen "tele" petefészkem tök üres volt, nyomtalanul elt?ntek. :) A doki sem hitte. Voltam kontrollon többször azóta és nem jön vissza. :) Ezt szedtem: http://www.gyogygomba.com/termekek/maitake---bokrosgomba/maitake---grifola-frondosa. Amikor elmondtam a csodálkozó dokinak, hogy mit szedtem, felírta és azt mondta, minden PCOS betegének mondani fogja...

morchiba

Azóta megfogadtam, hogy minden fórumon ajánlani fogom, mert nekem ezzel a gombával SIKERÜLT, pedig el?tte én is szenvedtem és mindent próbáltam, de hiába. Sok sikert, nagyon szurkolok!!! :)

Törölt felhasználó

Nagyon szépen köszönöm, hogy ilyen gyorsan válaszoltál!:) És köszönöm a jókívánságokat is, rám fér, azt hiszem! Utánanézek az oldalnak, amit belinkeltél és jelentkezni fogok a tapasztalatokkal!:)

Törölt felhasználó

Szia, megírom az elérhet?ségemet, kérlek, jelentkezz, ha olvasod! nem kérem a Tiédet, mert hátha kitörlik ezt a hozzászólást a mail-cím miatt és esetleg túl kés?n olvasnám... Olyan sok kérdésem lenne hozzád és, ha nem bánod és van egy kis id?d rám, felvehetnénk a kapcsolatot egymással! Ígérem, nem zavarlak sokáig, csak a gombáról és hatásairól szeretnélek kérdezni.:) Köszönöm szépen el?re is! Kérlek, írj nekem: "libatollah kukac gémél pont komra"

Törölt felhasználó

Kérhetnék én is információt a gombával kapcsolatban? Nagyon szépen megköszönném! Tudom, hogy már régebbi a poszt, de nagyon örülnék, ha beszélhetnénk! e-mail címem: nettka13 kukac freemail pont hu

Törölt felhasználó

Szia. irnal errol kicsit nekem is bovebben? Mennyi ideig szedted? Elore is koszonom. vandus24 kukac gmelpontkom

Címlapról ajánljuk

További cikkek