PCOS – ne törődj bele, tegyél ellene!

A PCOS hazánkban minden 10. nőt érintő hormonális betegség. Életmód– és étrendbeli változtatásokkal azonban sokat javíthatunk állapotunkon.

A policisztás ovárium szindróma (PCOS) betegség névadója az ultrahanggal felfedezhető jellegzetes petefészekkép, amelyen jól láthatóak a petefészekben a gyöngysorszerűen elhelyezkedő apró ciszták. A petefészken egy kéreg képződik, ami megakadályozza a tüszőrepedést, emiatt a PCOS okozhat menstruációs zavart, de oka lehet a női meddőségnek is. A kór nemcsak a petefészket érinti, az egész szervezetre kifejti hatását.

Gyakori tünet: a hajhullás, a kopaszodás, a fokozott szőrnövekedés, a zsíros, pattanásos bőr. Bár a betegek nagy része túlsúlyos vagy elhízott, és gyakori körükben az inzulinrezisztencia, súlyosabb esetben a kettes típusú cukorbetegség is, sem az elhízás, sem az inzulinrezisztencia nem feltétele a diagnózis felállításának. Ráadásul az inzulinrezisztencia nem minden esetben jár együtt plusz kilókkal, lehet valaki soványan is PCOS-os, és van a sovány PCOS-esek között inzulinrezisztens is.

Mit tehetünk?

A PCOS nem gyógyítható betegség, de a tünetek jól kezelhetőek, az állapotromlás elkerülhető, sőt, javulás érhető el a megfelelő kezeléssel. Kezelése négy pilléren nyugszik:

  1. (szükség szerint) gyógyszeres kezelés,
  2. étrend,
  3. mozgás,
  4. lelki pillér.

A gyógyszeres kezelés természetesen a kezelőorvos irányítása mellett folyik, a lelki pillér erősségében sokat segíthet családunk, élettársunk, barátaink, sorstársaink és természetesen egy jó szakember. A mozgás, a rendszeres fizikai aktivitás az egészséges életmód része kellene, hogy legyen mindenkinél, de PCOS esetén különösen fontos tényező. Heti több alkalommal végezzünk legalább 30 perces testmozgást, bármilyen testalkatúak legyünk is, hiszen a rendszeres testmozgással sokat javíthatunk az állapotunkon.

A 2. pillér

A megfelelő étrend tekintetében az alábbiakat érdemes szem előtt tartani:

  • Túlsúlyos, inzulinrezisztens PCOS-eseknél mindennél többet jelent a fogyás! 5-10 %-os testtömegcsökkenés bizonyítottan segít rendezni a menstruációs zavarokat, szabályozni a vércukor szintet, babára váróknál pedig növeli a teherbeesés esélyét.
  • Ha normál súlyunk van, ügyeljünk rá, hogy ne szedjünk fel plusz kilókat!
  • A napi ötszöri étkezés az étrendi változtatások sarkalatos pontja. Mivel a háttérben a szénhidrát-anyagcsere zavara áll, fontos a meghatározott – kezelőorvossal egyeztetett – napi szénhidrátmennyiség és annak megfelelő elosztása, ami segít a vércukorszintünk egyenletesen tartásában.
  • A friss zöldségek, zöldköretek, egyértelműen nyerők fogyás szempontjából, hiszen energiaszegények, rosttartalmuk pedig lassítja a szénhidrátok felszívódását.
  • Teljes őrlésű kenyerek, natúr gabonapelyhek ugyancsak magas rosttartalmuk miatt fontosak az étrendben.
  • Ha túlsúly vagy magas koleszterinszint is társul a betegséghez, tejtermékekből mindig a zsírszegény változatokat részesítsük előnyben!
  • Főzéshez, ételkészítéshez növényi olajokat használjunk!
  • Nem muszáj feltétlenül minden nap, minden főétkezésre (reggelire, ebédre, vacsorára) húst ennünk, arra viszont ügyeljünk, hogy minden főétkezésben szerepeljen állati eredetű fehérje (hús, hal, sajt, túró, tojás). Válasszuk a sovány húsokat, húsrészeket.
  • Legalább hetente egyszer együnk halat.
  • Hetente 3-5 db tojást fogyasszunk (ha nem magas a koleszterinszintünk).

Ezekre figyeljünk még!

  • Mellőzzük a gyors vércukor-emelkedést eredményező szénhidrátokat, ide tartoznak például: a cukrok (barna cukor, nádcukor is), a méz, a lekvárok, a befőttek, a fehér kenyér, a zsemle, a kifli, a hagyományos tésztaételek és köretek (burgonyapüré, rizs, tészta), az édességek, a fagylaltok és a cukrozott gyümölcsjoghurtok.
  • Extra gyors vércukoremelő hatásuk miatt tegyük tiltólistára a cukros üdítőket, szörpöket, gyümölcsnektárokat, a cukorral vagy mézzel édesített teát, kávét cukorral vagy mézzel édesítve, és a cukros tejes italokat (karamellát, kakaót).
  • Kerüljük a felesleges állati eredetű zsiradékbevitelt – válasszuk az alacsony zsírtartalmú húsrészeket – pl. csirke-, pulykamell, sertéskaraj, -szűz stb., és kerüljük a magas zsírtartalmú húsipari termékeket, pl.: szalámi-, kolbászfélék.
  • Ellenőriztessük D-vitamin szintünket! A hazai aktuális szakmai állásfoglalás szerint a D-vitaminszint normalizálása PCOS-ben feltétlenül javasolt. Amennyiben alacsony az érték, orvossal konzultálva, gyógyszeresen pótoljuk. Ne felejtkezzünk el a természetes D-vitaminforrásokról sem: a halakról, a tejtermékekről és a tojásról. Rajtuk kívül találhatunk még D-vitaminnal dúsított élelmiszereket is (pl. egyes joghurtok, margarinok). D-vitaminpótlás tekintetében különösen télen kell résen lennünk, amikor kevés napfény ér minket. Használjuk ki a napsütéses órákat, sétáljunk, mozogjunk a szabad levegőn! Ezzel két legyet ütünk egy csapásra: begyűjthetjük a napfényből származó D-vitamint, és teljesíthetjük a napi fizikai aktivitást is.

Hozzászólások (1)

morchiba

Maitake gomba kapszula másfél hónapig 3x2 és maradéktalan a gyógyulás!!!! Nekem bejött, más is megpróbálhatja!! :)

Törölt felhasználó

Szia, írnál err?l b?vebben? Sehol nem találtam a neten arról leírást, hogy ezzel a gombával tünetmentessé tehet? ez a szindróma... Engem nagyon érdekelne a tapasztalatod!:) Pontosan milyen tüneteidet szüntette meg? Köszönöm a válaszod el?re is!

morchiba

Minden tünetet! Súlygyarapodást, hajhullást, menzeszkimaradást, minden-mindent!! Másfél hónap után visszamentem a dokihoz, és az addig teljesen "tele" petefészkem tök üres volt, nyomtalanul elt?ntek. :) A doki sem hitte. Voltam kontrollon többször azóta és nem jön vissza. :) Ezt szedtem: http://www.gyogygomba.com/termekek/maitake---bokrosgomba/maitake---grifola-frondosa. Amikor elmondtam a csodálkozó dokinak, hogy mit szedtem, felírta és azt mondta, minden PCOS betegének mondani fogja...

morchiba

Azóta megfogadtam, hogy minden fórumon ajánlani fogom, mert nekem ezzel a gombával SIKERÜLT, pedig el?tte én is szenvedtem és mindent próbáltam, de hiába. Sok sikert, nagyon szurkolok!!! :)

Törölt felhasználó

Nagyon szépen köszönöm, hogy ilyen gyorsan válaszoltál!:) És köszönöm a jókívánságokat is, rám fér, azt hiszem! Utánanézek az oldalnak, amit belinkeltél és jelentkezni fogok a tapasztalatokkal!:)

Törölt felhasználó

Szia, megírom az elérhet?ségemet, kérlek, jelentkezz, ha olvasod! nem kérem a Tiédet, mert hátha kitörlik ezt a hozzászólást a mail-cím miatt és esetleg túl kés?n olvasnám... Olyan sok kérdésem lenne hozzád és, ha nem bánod és van egy kis id?d rám, felvehetnénk a kapcsolatot egymással! Ígérem, nem zavarlak sokáig, csak a gombáról és hatásairól szeretnélek kérdezni.:) Köszönöm szépen el?re is! Kérlek, írj nekem: "libatollah kukac gémél pont komra"

Törölt felhasználó

Kérhetnék én is információt a gombával kapcsolatban? Nagyon szépen megköszönném! Tudom, hogy már régebbi a poszt, de nagyon örülnék, ha beszélhetnénk! e-mail címem: nettka13 kukac freemail pont hu

Törölt felhasználó

Szia. irnal errol kicsit nekem is bovebben? Mennyi ideig szedted? Elore is koszonom. vandus24 kukac gmelpontkom

Címlapról ajánljuk

Ennyivel növekedtek egy év alatt az élelmiszerárak

Részletes beszámolót készített a Központi Statisztikai Hivatal arról, hogyan változtak az árak az elmúlt egy évben. Hétről hétre egyre több helyen olvasható az, milyen ütemben növekednek az élelmiszerárak, most pedig az is kiderült, mennyivel drágább ma ételt vásárolni, mint egy évvel ezelőtt.

Nosalty

További cikkek