Ne köpd ki a szőlő héját!

Ha szereted a szőlőt és a jó borokat, akkor most adunk még egy okot, hogy nyugodtan fogyaszd őket. Persze csak mértékkel!

Balatoni lány lévén számomra az ősz elképzelhetetlen szőlő, szüret és bor nélkül. Varázslatos, ahogy átvilágítja az őszi napfény a különböző színű és formájú bogyókat! Még inkább lenyűgöző a látvány, ha arra gondolunk, hogy a szőlő héjában található antioxidánsnak, a rezveratrolnak szerepe lehet a szív-és érrendszeri, valamint a daganatos betegségek megelőzésében. Rezveratrolt természetes formában más nyersanyagok is tartalmaznak, pl. a földimogyoró, az áfonya, a kakaó vagy a belőle készült étcsokoládé, ám a szőlőnél jóval kisebb mennyiségben.

Ha teljes mértékben ki szeretnénk aknázni értékes tulajdonságait, akkor héjjal együtt fogyasszuk a szőlőszemeket, hiszen a héj külső részében lakozik „a kincs”.

Az elfogyasztott mennyiségre a fogyókúrázóknak, cukorbetegeknek viszont figyelniük kell, hiszen a szőlő az egyik legmagasabb energia- és szénhidráttartalmú gyümölcs: egy kisebb fürt (100 g) 78 kalóriát és 18 g szénhidrátot tartalmaz, aminek nagy része cukor. Ez azonban nem jelenti azt, hogy tiltott gyümölcsként kell kezelni, még egy szigorúbb étrendbe is belefér pár szem szőlő: zöldsaláták részeként vagy szendvicsek díszeként. Kitűnő uzsonnagyümölcs, párosíthatjuk olajos magvakkal, dióval, édes és sós ételekkel, így akár sajtos kiflivel, pogácsával, keksszel, de tehetjük gyümölcssalátába is.

A „francia paradoxon” és a kulturált borfogyasztás

A „francia paradoxon” néven elhíresült jelenség arra próbál magyarázatot találni, hogy mi lehet az oka annak, hogy a franciák kevésbé szenvednek és halnak meg szívbetegségekben. Állíthatjuk mindezt annak ellenére, hogy konyhájuk igen sok állati eredetű zsiradékot használ és kínál - gondoljunk csak az isteni croissantokra, zsíros sajtokra. A kutatások szerint a magyarázat az étkezések mellé elfogyasztott (vörös)bor fogyasztásában rejlik, hiszen a tanulmányok a vörösborban lévő rezveratrol szívvédő hatásáról tanúskodnak. A borok közül nem véletlenül a vörösbor kerül ki nyertesen a rezveratrol-versenyben, a vörösbor mustja ugyanis hosszabb ideig érintkezik a szőlőszemek héjával, mint a fehérboroké.

Nyilvánvaló, hogy a szívbetegségek ritkább előfordulásának nem kizárólagos oka a borfogyasztás. Franciaország – mint a gasztrokultúra bölcsője – bőséggel és változatos formában kínálja a kiegyensúlyozott táplálkozás egyik alappillérét, a zöldségeket is. A franciák étkezési szokásai is mások: sokféle ételt esznek, kóstolgatnak, de csak kis mennyiségben. Enyhe túlzással élve a franciák minden egyes falat után leteszik a villát, nem habzsolnak, így hosszabb idő alatt kevesebb ételt fogyasztanak el.

Csak mértékkel!

Az Amerikai Szív Társaság ajánlása szerint férfiaknak maximum 2, nőknek 1 egységnyi alkohol fogyasztása ajánlott naponta, az ezen felüli mennyiség növeli a mellrák, az elhízás, a magas vérnyomás, az agyvérzés és az alkoholizmus veszélyét. Egy egység – fajtától függően – 1-1,5 dl bort jelent.

Címlapról ajánljuk

Párizsi, panko, sörtészta – Útmutató az 5 leggyakoribb panírfajtához

Magyarként az ember előszeretettel ránt ki mindent, tulajdonképpen bármit: a panírozás így viszonylag nagy részét teszi ki a konyhában töltött életünknek. Nem árt hát, ha felsőfokon végezzük a különböző húsok, halak és zöldségek bundázását – remélhetőleg a most következő útmutató az összes bennünk maradt kétséget és megválaszolatlan kérdést elűzi majd. Lássuk az 5 leggyakrabban használt panírozási technika minden csínját-bínját.

Lakos Benedek

További cikkek

5 ínycsiklandozó uzsonna, ami forrólevegős sütőben készül

Az uzsonna általában egy egyszerű szendvicset vagy egy gyorsan bekapott kekszet és almát jelent, de az airfryer segítségével ennél sokkal többet is kihozhatunk belőle. A forrólevegős sütővel ugyanis gyorsan és egyszerűen készíthetünk változatos, isteni és tápláló uzsonnákat, amelyeket akár könnyedén magunkkal is vihetünk.