Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Melyik a hatékonyabb: a súlyzós vagy a saját testsúlyos edzés?

Vajon kell-e súlyokat emelgetnünk a fejlődéshez, vagy elég ha "csak" lenyomunk pár fekvőtámaszt?

Mára már legalább olyan népszerűvé váltak a saját testsúlyos, úgynevezett funkcionális edzések, mint a konditermi súlyzós edzések. Olyannyira, hogy sokszor állítják egymással szembe ezt a két edzésmódszert, annak ellenére, hogy mindkét mozgásformának számos előnye van.

Igazság szerint egyik edzésmódszerrel sem lehet nagyon mellélőni, hiszen mindkettő rendkívül hatékony lehet, ha valaki rendszeresen, tudatosan és persze kitartóan végzi. Az, hogy a súlyzós vagy a saját testsúllyal végzett edzés lesz jobb valakinek, elsősorban az edzés céljától, az egészségi állapottól és persze a sportoló anyagi és technikai lehetőségeitől függ.

Saját testsúllyal végzett gyakorlatok

A saját testsúlyos edzések egyre népszerűbbek a sportolók körében. Nem véletlenül, hiszen rengeteg előnyük van.

1. A teljes testet átmozgatják

A saját testsúlyos edzés egyik legnagyobb előnye, hogy a gyakorlatok összetettsége miatt minden feladatban több izomcsoportnak kell összehangoltan együttműködnie, így egy edzés alatt nagyon hatékonyan lehet erősíteni az összes izomcsoportot.

2. Fokozzák az erőnlétet és az állóképességet

Általában ha valaki kezdő vagy újrakezdő, a legtöbb edző ezt a mozgásformát javasolja, mivel az izmok erősítése mellett – a gyakorlatok összeállításának függvényében persze – több kondicionális képességet is fejleszt. Az egyik, és talán a legfontosabb ilyen képesség, az állóképesség. Az általános állóképességünk ugyanis kihat a mindennapjainkra is, éppen ezért bármilyen edzésformát is választ valaki, az állóképesség fejlesztésére mindig szükség van, hogy egyre többet és egyre jobb minőségben tudjunk edzeni és élni a hétköznapi életünket is. Az egyre javuló állóképességnek köszönhetően ugyanis egyre nagyobb terhelésekkel szemben is ellenállóvá válik a szervezet, ráadásul sokkal gyorsabban is regenerálódik.

3. Fejlesztik a koordinációs képességet

A funkcionális tréning nagy előnye, hogy az izomerő és az állóképesség mellett a koordinációs képességet is fejleszti. Ennek a fejlesztését sokan alábecsülik annak ellenére, hogy nagyon fontos és a legtöbb embernél valóban szükség lenne rá. Erre mind az edzések minőségének javítása, mind az ízületek megóvása és nem utolsó sorban a hétköznapi feladatok könnyebb végrehajtása céljából is szükség van. A koordinációs képesség lényege ugyanis az ideg-izom kapcsolat fejlesztése. Ide tartozik többek között az egyensúlyozás képessége, a ritmusérzék, és persze a testrészeink mozgásának szabályozása. Minél jobb a koordinációs képességünk, annál precízebben tudjuk végrehajtani az összetettebb feladatokat is.

Ide tartozik többek között az egyensúlyozás képessége, a ritmusérzék, és persze a testrészeink mozgásának szabályozása. Minél jobb a koordinációs képességünk, annál precízebben tudjuk végrehajtani az összetettebb feladatokat is.

4. Védi az ízületeket

Egy erősítő edzés akkor igazán jó, ha az izmaink fejlesztése mellett az ízületeinket is megóvja a sérülésektől.  A saját testsúllyal végzett edzések úgy dolgoztatják meg a test minden izmát, ízületét és persze az inakat is, ahogy azoknak rendeltetésszerűen működniük kell a hétköznapi tevékenységeink során is, éppen ezért jóval kisebb az esély az ízületi sérülésekre.

5. Akár otthon is végezhető

A saját testsúlyos edzésnek természetesen a legnagyobb technikai  előnye az, hogy az edzéshez semmilyen eszközre nincsen szükség, így gyakorlatilag bárhol, bármikor végezhető. Tökéletes megoldás azoknak, akik szívesebben edzenek otthon vagy akár a szabadban. Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy ezek az edzések nagyrészt összetett gyakorlatokból állnak, amelyeket kezdő sportolóknak nem ajánlott egyedül, edző felügyelete nélkül végezni. Nagyon fontos az első időszakban az edzői jelenlét. Egyrészt az edzés felépítése, másrészt a gyakorlatok helyes végrehajtása miatt. Hiszen csak akkor lehet egy gyakorlat valóban hatékony, és ízületkímélő, ha rendszeresen és persze szabályosan hajtják végre.

Súlyzós edzések

1. Pozitív élettani hatás

A súlyzós, és általában az erősítő edzéseknek nagyon sok pozitív élettani hatása van az izomzat erősítésén és az alakformáláson túl is. Az erős és formás izmoknak ugyanis nem kizárólag esztétikai jelentősége van, hiszen az erős izomzat megvédi a szöveteket és a csontokat a sérülésektől, a törzs tartóizmai – hasizmok, hátizmok, farizom – pedig, ha elég erősek, megóvják gerincünket a hétköznapi terhelések okozta degeneratív betegségektől. Ezen túlmentően a súlyzós edzések rengeteget segítenek a testzsír szabályozásában és a csontritkulás megelőzésében is.

2. Izoláltan edzett izmok

Ez egy nagyon fontos dolog azok számára, akik szeretnének szép, tónusos, feszes és nem mellesleg nagy izmokat. Előre bocsátom azért, hogy ahhoz, hogy valaki igazán izmos legyen nagyon sokat kell dolgozni, de mindez konditermi edzések nélkül nem igazán, vagy csak nagyon nehezen érhető el.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!