Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Ezekre figyelj, ha régóta küzdesz a plusz kilóiddal!

Kipróbáltál már ezerféle diétát és mozgásformát, mégsem sikerül megszabadulnod a feleslegtől? Akkor fontold meg szakértőnk tanácsait!

Azok, akik régóta küzdenek nagy túlsúllyal, és évek óta képtelenek tartósan lefogyni gyakran érzik úgy, hogy ez már így marad. Néha beletörődnek, néha újra felveszik a harcot. Sokszor le is fogynak, de aztán lassan minden újra visszajön. Pedig nagy súlyból is le lehet fogyni. Méghozzá tartósan.

Azt már mindenki tudja, hogy a súlyvesztés kulcsa a megfelelő étrend és a rendszeres sport. Önmagában ez nem nagy titok. Ennek ellenére rengetegen feladják, még jóval azelőtt, mielőtt célt értek volna. Sokaknak teljesen lehetetlennek, reménytelennek tűnik a tartós fogyás. Ennek természetesen sok oka van, de melyek ezek és hogyan lehet felülemelkedni rajtuk?

1. Túl sok egyszerre

Az egyik leggyakoribb gát, hogy nemes egyszerűséggel nem tudod megfelelően beosztani az idődet. Megszámlálhatatlanul sokszor láttam már ezt fogyni vágyó, túlsúlyos nőknél és férfiaknál is. Egyszerűen már az edzés és a megfelelő étrend nélkül is rendszeresen túlnőnek rajtad a hétköznapi teendők, éppen ezért folyamatosan feszült és a stresszes vagy. Tudod, hogy változtatni kellene, többször neki is futottál már az életmódváltásnak, de aztán a rendszer egyszer csak szétcsúszott és utána nem tudtad újra felvenni a fonalat. A motiváció is elszállt, bár fogytál valamennyit, de még közel sem érted el a célod. Ráadásul, amint lassan elkezdenek visszakúszni a leadott kilók, ahogy visszatérnek a régi rossz szokások még nagyobb lesz a belső feszültség, és máris úgy érzed, neked ez nem megy. Pedig ez nem igaz.

A megoldás: elsősorban tudatosabbá kell válni, valamint érdemes a fokozatosság elvét követni. Ez azt jelenti, hogy fokozatosan meg kell tanulni úgy rendszerezni a feladatokat, hogy legyen idő a mozgásra is. Fokozatosan kell változtatni és nem mindent egyszerre, mert abból egészen biztosan káosz lesz. Érdemes először egy orvosi kivizsgálással, majd a mozgás beépítésével kezdeni, mindenképpen edző jelenléte mellett, mert a nagy túlsúly mindig nagy kockázatot jelent a mozgás során. Azért is jó, ha van egy edző, aki irányítja az edzéseket, mert így van kontroll is, és nem vész kárba az edzésidő fele. Emellett, ha már bejelentkeztél vagy időpontot kértél kevésbé valószínű, hogy lemondod, mint ha csak magadat kellene meggyőzni arról, hogy most miért nem fér bele az idődbe a sport.

A heti háromszori edzés beépítése már önmagában is nagyon jó eredményeket fog produkálni az első hónap után is. Észre fogod venni magadon, hogy mindenre több energiád van, fogysz egy kicsit, gyorsabban és hatékonyabban tudsz dolgozni, jobban be tudod osztani az idődet, és feleannyira leszel stresszes, mint korábban bármikor. Ez azért van, mert a mozgás nemcsak a testednek, a lelkednek is jót tesz: levezeti a stresszt és boldogsághormonokat (endorfint) szabadít fel. Észre fogod venni, hogy az edzés pillanatok alatt az életed részévé, a heti rutinoddá válik, akármilyen elfoglalt is vagy.

2. Az edzés önmagában nem elég

Sajnos azonban mindez nem lesz elég megfelelő étrend nélkül. Az edzés mellé be kell építeni a céljaidat segítő, hosszú távon is fenntartható egészséges étrendet is. Ehhez nagy segítség egy dietetikus, aki átlátja, hogy jelenleg milyen állapotban van a tested, és ehhez mérten tud megfelelő ételeket javasolni, valamint felhívja a figyelmed olyan rossz táplálkozási szokásokra, melyek megnehezítik a fogyást.

A lényeg az, hogy fokozatosan változtass, hiszen itt már nincs olyan szoros kontroll, mint az edzésen. Először meg kell ismerni az élelmiszereket, tudni, hogy melyikben milyen tápanyagok vannak, hol vannak az „apróbetűs részek”, hozzászokni a szervezet számára ideális, rendszeres étkezéshez. Ez nagyon nagy tudatosságot igényel és nem is lehet elvárni senkitől, hogy azonnal tisztában legyen mindennel. Ezért is leszel sokkal eredményesebb, ha lépésenként, szakemberek segítségével haladsz az úton.

3. Szkeptikus vagy a módszerrel kapcsolatban

Rengeteg fogyókúrás módszert, csodaedzés-programot kipróbáltál már. Részben mindegyik hatásos volt, de egyik sem hozta meg a várt eredményt, és a kilók mindig visszajöttek. Olyan is előfordult, hogy több jött fel a fogyókúra után, mint ami már lement. Belefáradtál a próbálkozásokba.

A hirtelen hatalmas eredményeket ígérő módszerek sajnos még jobb esetben is csak látszólagos eredményekhez vezetnek és több kárt okoznak a szervezetben, mint amennyi haszna van az egész fogyási kísérletnek. Valójában nincs szükség másra, csak rendszeres sportra és megfelelő étrendre. Ez pedig nem kerül többe, mint a jelenlegi életmódod, viszont eleinte sok időt és energiát kell szánni rá. Az egészséges ételek ugyanúgy beszerezhetők a piacon vagy a közértben, az edzések pedig még edzői jelenlét mellett is jóval megfizethetőbbek, egészségesebbek és nem utolsó sorban eredményesebbek, mint bármelyik fogyókúrás csodamódszer, amire valószínűleg már nagyon sok pénzt elköltöttél. A szervezeted, amibe az anyagcseréd is beletartozik, akkor fog jól működni, ha megadod neki azt amire szüksége van. Ez pedig megfelelő táplálék és rendszeres mozgás, nem több.

Ebben az esetben különösen fontos az edzések megkezdése előtt egy átfogó laborvizsgálat és egy alapos állapotfelmérés. A csodamódszerek ugyanis tartós fogyáshoz nem, de pajzsmirigy betegséghez, inzulinrezisztenciához sajnos vezethettek, ami főként a koplalás és a rendszertelen étkezés következménye. Fontos, hogy ezek az egészségügyi problémák időben kiderüljenek, hiszen megfelelő szakorvosi kezelés nélkül meggátolhatják a fogyás egészséges ütemét. Ahelyett, hogy minden újdonságot kipróbálsz, fordulj végzett szakemberekhez és az eredmény nem fog elmaradni.

4. Nem tudsz uralkodni a vágyaidon

Össze-vissza edzel, hangulattól függő intenzitással, és bár az esetek többségében tartod a diétát, ha rossz napod van, felidegesítettek, vagy bármi nehézség ér, máris édességgel próbálod megnyugtatni magad. Tudod, hogy ez nem vezet eredményre, de nem tudsz uralkodni magadon.

Az egyik titok itt is a megfelelő időbeosztás. Ha az edzésre szánt idő másfél óra, akkor az energiát is úgy kell elosztani, hogy az a másfél óra valóban hatékonyan teljen el. Ebben nagyon sokat tud segíteni az edző. Olyan légzés és mozgástechnikákat tanít meg, melyek segítenek neked abban, hogy akár másfél órán keresztül is képes legyél folyamatosan mozogni. Emellett meg kell tanulni kontrollálni az érzelmeket is, ami így leírva egyszerűnek hangzik de valójában piszok nehéz feladat és rengeteg munkát igényel. Elsősorban lelki munkát, így ebben az esetben mindig érdemes felkeresni egy pszichológust is.

Tény, hogy nehéz nagy súlyból fogyni, változtatni a berögzült szokásokon, még akkor is, ha tudatában vagy annak, hogy az esetleg káros, vagy hátráltat céljaid elérésében, de kellő elszántsággal és kitartással megvalósítható. Mindig a kezdet a legnehezebb, de ahogy haladsz előre, a régi rossz szokások helyére, újabbak, pozitívabbak, egészségesebbek kerülnek és egy idő után az egészséges életmód már természetes része lesz az életednek.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!