A Telexnek köszönhetően kiderült, hogy milyen árréssel dolgoztak a boltok a rendelkezés bevezetése előtt a tejtermékeket illetően. A sima és a laktózmentes tejeket, tejfölöket és natúr joghurtokat hasonlították össze. Az eredmény elszomorító lehet a laktózérzékenyek számára.

Az intézkedés értelmében a kereskedők 30 termékkategóriában nem tehetnek 10 százaléknál nagyobb árrést a termékekre, ami leginkább tejtermékekre, húsokra és olyan alapvető élelmiszerekre vonatkozik, mint a liszt és olaj. A kiskereskedelmi láncok eddig veszteséggel vagy minimális nyereséggel működtek, amiatt feltételezhető, hogy a rendelkezés bevezetése után egységesen 10 százalékra csökkentették az érintett termékek árrését.
Ez egyben azt is jelenti, hogy most azoknak a termékeknek csökkent a legnagyobb mértékben az ára, melyeken a legnagyobb árrésvolt korábban. Ez pedig szinte mindenhol (Lidl, Spar, Tesco, Aldi, Penny) a laktózmentes tejtermékek köre.
Azt a kérdést, hogy valóban a laktózmentes termékeken volt mindezidáig a legnagyobb árrés, nem lehet biztosan megválaszolni, hiszen nehéz a különböző boltok között, ugyanazon termék, ugyanazon kiszerelését összehasonlítani, mert nincs mindenből ugyanaz. Az összehasonlításhoz ezért ezeket a szempontokat kellett figyelembe venni, aminek eredménye:
- a Lidlben a 20 százalékos sima tejföl ára 3,6 százalékkal, míg a laktózmentesé 7,3 százalékkal csökkent,
- a Sparban a 20 százalékos sima tejföl ára 18,8; míg a laktózmentesé 32,4 százalékkal csökkent,
- a Tesco 2,8 százalékos sima UHT tejének ára 1,2 százalékkal, míg ugyanez laktózmentes verzióban 15,3 százalékkal csökkent,
- az Aldiban a sima, 1,5 százalékos UHT tej ára 5,5 százalékkal, míg ugyanez laktózmentes tejben 22,9 százalékkal csökkent,
- a Penny 2,8 százalékos zsírtartalmú UHT tejének ára nem változott, míg a laktózmentesé 14,9 százalékkal csökkent.
Az összehasonlításnak további elemei is vannak, és összességében kiderül, hogy a boltok különböző árstratégiát alkalmaznak, hogy mire mekkora árrést tesznek és mekkora különbséget tartanak fent a termékek árai között.
A több mint 100 sima és több mint 100 laktózmentes termék árváltozásának összehasonlításának eredménye, hogy a sima termékek ára átlagosan 8 százalékkal, a laktózmenteseké pedig 18 százalékkal csökkent.
A feltételezés szerint, miszerint a kereskedők 10 százalékra csökkentették az árrést minden terméknél, akkor a matek szerint a laktózmentes termékeken átlagosan 34,2 százalékos árrés, ezzel szemben a laktózos termékeken csak 19,6 százalék volt átlagosan.
Hírek, érdekességek, újdonságok: