A késői evés tényleg nem túl egészséges, de 6 óra után még belefér

Ha túl későn eszed meg a vacsorádat, éhesebb lehetsz, kevesebb kalóriát égethetsz el napközben, és még a zsírszöveted is megváltozik.

Egy új tanulmány kísérleti bizonyítékot szolgáltat arra vonatkozóan, hogy a késői étkezés csökkenti az energiafelhasználást, fokozza az éhséget és a zsírszövet változásait, amelyek együttesen növelhetik az elhízás kockázatát. Az elhízást pedig nem szabad félvállról venni: komoly népegészségügyi kockázatot okoz, sokszor a 21. század népbetegségének is szokták nevezni. Az elhízással krónikus betegségek sorának növekszik meg az előfordulási esélye, ilyen például a cukorbetegség, vagy a különböző daganatos betegségek.

A késői evés tényleg nem túl egészséges, de 6 óra után még ehetünk

Bár elég régi városi legenda, hogy ha az ember fogyni akar, este 6 után már ne egyen, kevés tanulmány vizsgálta átfogóan a késői étkezés hatásait a testsúlyszabályozás három fő szereplőjére, és így az elhízás kockázatára: a kalóriabevitel szabályozására, az elégetett kalóriák számára és a molekuláris változásokra a zsírszövetben.

A Brigham and Women’s Hospital kutatóinak új tanulmánya viszont most megállapította, hogy az evés időpontja jelentősen befolyásolja az energiafelhasználásunkat, az étvágyunkat és a zsírszövetben lévő molekuláris útvonalainkat. Eredményeiket a Cell Metabolism című folyóiratban publikálták.

A kutatók 16 túlsúlyos beteget vizsgáltak. Minden résztvevő két protokollt teljesített: az egyiket szigorúan ütemezett korai étkezési ütemezéssel, a másikat pedig pontosan ugyanazokkal az étkezésekkel, csak mindegyiket körülbelül négy órával későbbre tervezték. Az egyes változatok előtti utolsó két-három hétben a résztvevők rögzített alvási és ébrenléti ütemtervet tartottak fenn, a laboratóriumba lépés előtti utolsó három napban pedig szigorúan azonos étrendet és étkezési ütemtervet követtek otthon. A kutatás során a résztvevők rendszeresen dokumentálták éhségüket és étvágyukat, a nap folyamán gyakran adtak kis vérmintát, és megmérték testhőmérsékletüket és energiafelhasználásukat. Annak mérésére, hogy az étkezési idő hogyan befolyásolja az adipogenezisben részt vevő molekuláris útvonalakat, vagy hogyan tárolja a test zsírt, a kutatók a résztvevők egy részcsoportjától zsírszövetmintát gyűjtöttek a laboratóriumi vizsgálatok során mind a korai, mind a késői étkezési protokollokban.

Az eredmények azt mutatták, hogy a későbbi étkezés hatást gyakorolt az éhségérzetre a leptin és a ghrelin hormonokon keresztül, amelyek befolyásolják az étvágyat.

A jóllakottságot jelző leptin hormon szintje csökkent a 24 óra alatt késői étkezési körülmények között a korai étkezési körülményekhez képest. Amikor a résztvevők később ettek, lassabban égették el a kalóriákat, és a zsírszövetük is megváltozott, úgy, hogy az elősegítse a növekedést.

Az eredmények egyértelműen azt mutatják, hogy a túl késői étkezés összefüggésbe hozható az elhízással

Bár a kutatás kis számú résztvevővel zajlott, az eredmények összefüggésbe hozhatók a korábban végzett, nagyobb kutatásokkal, amelyek szintén a lefekvéshez képest mért túl késői étkezések ellen szólalnak fel.

Forrásunk volt.


Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Ajánlott videó

Legújabb receptek

Nagymamám kapart rétese

Nagymamám ezt a levágott, rétesszélek újra nyújtott tésztájából készítette. Mivel a sütéshez előkészített hagyományos töltelékek addigra elfogytak, ezt a tölteléket ...

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Öblítő helyett ezt a házi keveréket használd, hogy igazán illatosak...

A mosás teljesen hétköznapi tevékenység, amit a legtöbben az adott textil címkéje alapján végeznek. Ha viszont nem vagy elégedett a törülközök milyenségével mosás után, akkor hadd áruljuk el mai Otthon Tippünkben, milyen házi keverék teszi igazán puhává és illatossá őket. Azt eláruljuk, hogy öblítőt nem használunk hozzá.

Top Receptek

Hagyományos töltött paprika

Turós Emil konyhai alapmű szakácskönyvéből származik a recept. Aki kedveli a hagyományos ízeket, ezzel a recepttel biztosan nem lő mellé.  Az elkészítését annyival egészíteném ki, ...