Ezért lett kisebb a kenyér, a tejföl és a szalámi mérete is

Az árak egyre csak nőnek, ha pedig nem nőnek, érdemes megnéznünk, mi van a csomagolásra írva. Hogy miért? Mert lehet, hogy ugyanazért az értékért kevesebbet vásárolunk, mint egy évvel ezelőtt.

A Napi.hu érdekes jelenségre lett figyelmes a közelmúltban: kiderült ugyanis, hogy számos termék ára azért nem nőtt az elmúlt időszak során, mert a cégek kisebb mennyiséget adnak el ugyanazért az árért. Így a gyanútlan vásárló elsőre talán nem is érzékeli az infláció hatásait, ha viszont rájön a trükkre, könnyen átverve érezheti magát.

Észrevetted, hogy kisebb a kenyér? Na és a tejföl?

A zsugorinflációnak nevezett jelenség lényegében azt a látszatot kelti, hogy egy adott termék nem drágult, az ár megmaradásának hátterében viszont sokszor az áll, hogy a terméket előállító cég hasonló vagy ugyanabban a csomagolásban kevesebb mennyiséget kínál.

A Napi.hu egy egyszerű példán keresztül mutatta be, hogyan is néz ez ki a gyakorlatban:

Ha egy csokoládé egy kilogrammra vetített egységára 1000 forint, akkor a 100 grammos csokoládét 100 forintért lehet megvenni, a 80 grammos kiszerelést pedig 80 forintért. Amikor a csokoládé kilós ára 1200 forintra emelkedik, akkor egy 100 grammos darab már 120 forintba kerül. Itt jön a képbe a csomagolás: ha a terméket 80 grammonként kezdik árulni, akkor máris csak 96 forint az ár. A boltok ilyenkor a 4 forint különbözetet jellemzően haszonként tudják elkönyvelni, és inkább 100 forintra árazzák a kisebb csomagolást, miközben a rutinvásárló az áremelkedést akár észre sem veszi.

A gazdasági lap vizsgálatai szerint ezt a módszert az áruházak legtöbbször sajátmárkás termékeiken alkalmazzák, de sok más márka vagy termékcsoport is dolgozhat ilyen megoldással. A kutatások szerint az elmúlt másfél évben leginkább a pékáruk súlya illetve kiszerelése változott meg.

A zsugorinfláció kiemelten jól látható például a toastkenyerek esetében, melyet 2019-ben még 87,2 százalékában 500 grammos kiszerelésben árultak a boltok, mostanában azonban a legtöbb esetben 350 grammos kiszerelésben kaphatóak.

Hasonló igaz a helyben készült vagy pékségtől megvett kenyerekre is, a nagyobb üzletekben ugyanis a félkilós kenyerek helyett a kínálat 50 százalékát inkább a 350 grammos kenyerek teszik ki. Az is megfigyelhető, hogy kevesebb már a hagyományos fehér/félbarna/rozskenyér, elterjedtebbek lettek a különböző szezámmagos, de még a kenderes kenyerek is.

A Napi.hu megfigyelése szerint a feldolgozott tejtermékeknél a joghurtok és a tejfölök mentek össze a leginkább, de a korábbi, 150 milliliteres főzőtejszíneket is felváltották a kisebb szériák.

A lap külön kitért a felvágottakra, és azon belül is a téliszalámikra: ebben az esetben a 100 grammos kiszerelés az etalon, de a paprikás szalámiknál, vastagkolbászoknál és más, különlegesebb ízesítésű termékeknél már megjelentek a 80 grammos kiszerelések, sőt, a lap júliusban már talált 70 grammos terméket is.

Forrásunk volt.


Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Ajánlott videó

Legújabb receptek

Lencsefőzelék tejmentesen

A Szilveszter vagy az Újév elmaradhatatlan étele a lencsefőzelék. Tálalhatjuk sült hússal is és ér az év többi részében is lencsét enni, hiszen finom és egészséges!

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Top Receptek

Hagyományos lencsefőzelék

Amikor Turós Emil kopott szakácskönyvéből főztem, mindig rácsodálkoztam, hogy évtizedekkel ezelőtt milyen ízletes ételek készülhettek. Ma már nem csodálkozom, és ha egy klasszikus ...

Az eredeti korhelyleves

A klasszikus korhelyleves valójában inkább egy kiadós főétel, mint egy leves: a savanyú káposztából főzött kolbászos fogás a magyar konyhaművészet egyik ismert és népszerű étele. ...