Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Ha száműzöd a glutént, fogysz?

Dietetikusként egyre gyakrabban találkozom olyan fogyni vágyókkal, akik a gluténmentes étrendtől várják testsúlyuk csökkenését. Járjuk csak egy picit körbe a témát!

Mit is jelent, hogy gluténmentesen élni? Alapvetően olyan alapanyagok, gabonafajták vagy ezekből készült termékek teljes kizárását az étrendünkből, amelyek glutént tartalmaznak például búza, rozs, árpa, stb. A gluténmentes étrendre a lisztérzékenységgel élőknek van feltétlenül szükségük, hiszen az ő esetükben a szervezetük gluténnal terhelése komoly tüneteket, szövődményeket okoz.

Gluténmentes receptekért kattints ide!

Aki azonban nem lisztérzékeny, az ő esetükben a szigorú gluténmentes diéta nem szükséges, önmagában pedig a gluténmentes étrend nem vezet testsúlycsökkenéshez. Természetesen, ha a reggeli kenyerünket, kiflinket, kakaós csigánkat a gluténmentesség jegyében friss salátára, gyümölcsre cseréljük, akkor súlyunk csökkenhet, kedélyünk javulhat, bőrünk kisimulhat. De nem azért, mert a zöldség vagy a gyümölcs gluténmentes, hanem azért, mert a napi energiabevitelünket csökkentettük, vitamin- és rostfogyasztásunkat növeltük. Ha az étrendi változtatásunk kimerül abban, hogy a péksüteményt adott esetben ugyanolyan magas energia-, szénhidrát-, zsír-, cukortartalmú gluténmentes péksütire cseréljük, attól még nem leszünk sem egészségesebbek, sem soványabbak.

Súlyunk csökkentése érdekében, ahelyett, hogy épp egy aktuális divatirányzatnak hódolva sok pénzt költenénk a gluténmentes késztermékekre, vagy ahelyett, hogy felesleges energiákat ölnénk gluténmentes étrendünk összeállításába, változtassunk inkább életmódunkon, figyeljünk oda a megfelelő napi energiabevitelre, a kiegyensúlyozott tápanyagarányokra, a napi 4-5-szöri kisebb étkezésre, és nem utolsó sorban a rendszeres mozgásra, a fizikailag is aktív mindennapokra.

Fogyókúrás receptjeinket itt találod

Lendülj formába gyümölcsökkel!

A rovat korábbi cikkeit itt olvashatod

Szólj hozzá!

Hozzászólások (2)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Artemisz
Artemisz Sat, 2013-03-09 10:34

Kedves Judit!

Látom, próbálsz tudatformálni...
(Időnként én is...)

A bökkenő csak az, hogy az emberek úgy akarnak karcsúak és fittek lenni, hogy az ne járjon semmilyen áldozattal. Ergo: a tv, monitor előtt lustulva, jó sok cukros, lisztes, ún. "finom" ételt fogyasztva. Ezért van az önámítás. Azt hiszik -ahogy írod- pl. a gluténmentes liszttől hipp-hopp eltűnnek a zsírpárnák... Az életmód (nemcsak az étrend) reformjáról -ami gyakorlatilag egy életen át tart, nem csak pár napig, hétig- hallani sem akarnak, csak "csodamódszerekről". Ja, és hogy a "csodaszerek" méregdrágák? Nem számít.
Az emberi hülyeség széles skála. Amire hatalmas üzletágak épülnek...

A tudatformálás iszonyatos lassú, és szinte mindig eredménytelen folyamat.

Üdv.

Bodon Judit dietetikus
BodonJudit / Bodon Judit dietetikus Tue, 2014-05-20 20:04

Kedves Artemisz! Elnézést ezt az észrevételed csak most láttam. Köszönöm. :) Részben egyetértek az általad leírtakkal, de abban biztos vagyok, hogy nem eredménytelen a tudatformálás, bár lassú, ez tény. :) De ha már egyszer azt választottam felnőtt fejjel szakmának, akkor hiszem, hogy jó úton járok.