Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Fájdalmas fürdőszobai titkaink

Hasi panaszokkal élő barátnőm anno felsóhajtott: "De jó, hogy veled erről is lehet őszintén beszélni!" Hogy miről? Megtudod, ha tovább olvasol!

Az egyik leggyakoribb emésztőrendszeri tünet a szorulás, székrekedés. Van, akinél csak időszakosan fordul elő, van, akinek az egész életét megkeseríti, van, akinél enyhébb, de van, akinél komoly fájdalmakat okoz. Az esetek túlnyomó részében életmódbeli változtatással enyhíthetők a tünetek, és helyrehozható bélrendszerünk egyensúlya.

Mikor beszélünk a székrekedésről?

Hivatalosan akkor, ha a székletürítés heti háromnál ritkábban fordul elő, vagy nehéz, fájdalmas. Ennek a tünetnek számtalan oka lehet, amelyek közül az egyéni hajlam mellett a leggyakoribb ok a nem megfelelő táplálkozás, a mozgásszegény életmód. Amellett, hogy szorulásos állapotban a közérzetünk sem túl jó, a nehéz székletürítés sérüléseket okozhat végbelünkön, a nem megfelelően ürülő széklet pedig károsíthatja vastagbelünk falait, amelyek a későbbiekben már komoly panaszokat (fájdalom, gyulladás) okozhatnak.

Mire figyeljünk, ha nehéz a dolgunk?

  • Fogyasszunk sok zöldséget, gyümölcsöt! Ezek élelmirost-tartalma ugyanis segíti a belek mozgását, táplálja a bélben élő baktériumflórát, így tartja rendben a bélrendszer egyensúlyát. Reggelihez, vacsorához együnk friss zöldséget nyersen, tízóraira, uzsonnára válasszunk gyümölcsöt, gyümölcssalátákat. Ebédre döntsünk a zöldség(krém)levesek mellett, köretnek fogyasszunk párolt zöldséget vagy friss zöldségekből salátát. Fontos, hogy napi 50-70 dkg gyümölcs/zöldség szerepeljen az étrendben!
  • Szintúgy bélflóránk támogatására keressük az élőflórás joghurtokat, kefireket a boltok polcain! Igyunk reggelire, tízóraira 1-1 pohárral, vagy készítsünk belőlük ízletes gyümölcsturmixokat!
  • Fogyasszunk magas rosttartalmú gabonapehelyből készült müzliket, müzliszeleteket. Joghurtunkba, kefirünkbe szórjunk búza- vagy zabkorpát, de tehetjük ezeket gyümölcs- vagy zöldségsalátánkra, turmixunkba is.
  • Kerüljük a székrekedést okozó ételeket, mint például a csokoládé, a kakaó, a banán!
  • Gyakran együnk keveset! Étkezzünk napi 4-6-szor, így nem terheljük túl a szervezetünket, ugyanakkor folyamatos, kiegyensúlyozott munkát adunk neki.
  • Igyunk legalább napi 2-2,5 l folyadékot! Illesszük étrendünkbe a frissen préselt gyümölcsleveket, amelyek rosttartalma szintén pozitív hatású!
  • Mozogjunk rendszeresen, így javítva szervezetünk, beleink vérkeringését!

Fontos! Ha székrekedésünk hosszabb ideig fennáll, mindenképpen forduljunk problémánkkal háziorvoshoz, gasztroenterológushoz.

Szólj hozzá!

Hozzászólások (5)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Nymph
Nymph Tue, 2014-09-02 21:11

A leghasznosabb tipp az utolsó: látogassuk meg a háziorvost, aki beutalót ad a gasztroenterológiára, mivel a székrekedés vagy hasmenés hátterében ételallergia is állhat. Tapasztalat. A változatos étrend nem mindenkinek megoldás, hiszen lehet, hogy pont olyanból kezd többet fogyasztani ami ront az állapotán.

witch
witch / witch Mon, 2014-09-01 15:48

Nahat, a csokoladet meg a kakaot tudtam, de a bananban most oriasit csalodtam! :o) Szerencsemre, nekem nem volt problemam vele. Lehet, hogy azert, mert egy pohar joghurt a kiseroje altalaban.

witch
witch / witch Tue, 2014-09-02 14:13

O, igy mar ertem miert mondjak, hogy a dietanak szemelyre szabottnak kell lennie, peldaul, ha valaki fogyokurazik kedves Judit. Ha tenyleg ilyen apro reszletekig annyira kulonbozoek vagyunk, akkor az ilyen aprosagokbol jonnek ossze a kilok. Koszonom a felvilagositast!
udv:witch