Fájdalmas fürdőszobai titkaink

Hasi panaszokkal élő barátnőm anno felsóhajtott: "De jó, hogy veled erről is lehet őszintén beszélni!" Hogy miről? Megtudod, ha tovább olvasol!

Az egyik leggyakoribb emésztőrendszeri tünet a szorulás, székrekedés. Van, akinél csak időszakosan fordul elő, van, akinek az egész életét megkeseríti, van, akinél enyhébb, de van, akinél komoly fájdalmakat okoz. Az esetek túlnyomó részében életmódbeli változtatással enyhíthetők a tünetek, és helyrehozható bélrendszerünk egyensúlya.

Mikor beszélünk a székrekedésről?

Hivatalosan akkor, ha a székletürítés heti háromnál ritkábban fordul elő, vagy nehéz, fájdalmas. Ennek a tünetnek számtalan oka lehet, amelyek közül az egyéni hajlam mellett a leggyakoribb ok a nem megfelelő táplálkozás, a mozgásszegény életmód. Amellett, hogy szorulásos állapotban a közérzetünk sem túl jó, a nehéz székletürítés sérüléseket okozhat végbelünkön, a nem megfelelően ürülő széklet pedig károsíthatja vastagbelünk falait, amelyek a későbbiekben már komoly panaszokat (fájdalom, gyulladás) okozhatnak.

Mire figyeljünk, ha nehéz a dolgunk?

  • Fogyasszunk sok zöldséget, gyümölcsöt! Ezek élelmirost-tartalma ugyanis segíti a belek mozgását, táplálja a bélben élő baktériumflórát, így tartja rendben a bélrendszer egyensúlyát. Reggelihez, vacsorához együnk friss zöldséget nyersen, tízóraira, uzsonnára válasszunk gyümölcsöt, gyümölcssalátákat. Ebédre döntsünk a zöldség(krém)levesek mellett, köretnek fogyasszunk párolt zöldséget vagy friss zöldségekből salátát. Fontos, hogy napi 50-70 dkg gyümölcs/zöldség szerepeljen az étrendben!
  • Szintúgy bélflóránk támogatására keressük az élőflórás joghurtokat, kefireket a boltok polcain! Igyunk reggelire, tízóraira 1-1 pohárral, vagy készítsünk belőlük ízletes gyümölcsturmixokat!
  • Fogyasszunk magas rosttartalmú gabonapehelyből készült müzliket, müzliszeleteket. Joghurtunkba, kefirünkbe szórjunk búza- vagy zabkorpát, de tehetjük ezeket gyümölcs- vagy zöldségsalátánkra, turmixunkba is.
  • Kerüljük a székrekedést okozó ételeket, mint például a csokoládé, a kakaó, a banán!
  • Gyakran együnk keveset! Étkezzünk napi 4-6-szor, így nem terheljük túl a szervezetünket, ugyanakkor folyamatos, kiegyensúlyozott munkát adunk neki.
  • Igyunk legalább napi 2-2,5 l folyadékot! Illesszük étrendünkbe a frissen préselt gyümölcsleveket, amelyek rosttartalma szintén pozitív hatású!
  • Mozogjunk rendszeresen, így javítva szervezetünk, beleink vérkeringését!

Fontos! Ha székrekedésünk hosszabb ideig fennáll, mindenképpen forduljunk problémánkkal háziorvoshoz, gasztroenterológushoz.

Címlapról ajánljuk

7 igazán csúnya lakberendezési baki

Vannak bizony olyan lakberendezési divathullámok, amelyeket azóta próbálunk feledni, hogy valaha szembejött velünk otthon vagy (szerencsésebb esetben) egy szomszédnál, egy filmben vagy az interneten. Lássunk pár igazán csúnyát, a teljesség igénye nélkül.

Brecz Judit

További cikkek

Ezért riad fel álmából sok ember éjjel 3-kor

Sok emberrel előfordul, hogy éjjel háromkor egyszer csak felriad álmából. Hogy mi okozza ezt a megmagyarázhatatlan jelenséget? Nem a mellkasunkra fekvő szellemek, sokkal inkább szorongásaink lehetnek a felelősek a kellemetlenségért.

Nem jó ötlet 40 fokon ruhákat mosni

Sokak számára fogós kérdés, hány fokon érdemes mosni a ruhákat. A legtöbb címke megengedi, hogy 40°C-on mossunk, de valóban szükségünk van ilyen meleg vízre? Következő Otthon Tippünk segíthet választ adni a kérdésre.