Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Édes élet eritritollal

Fogynivágyók, alakjukra vigyázók, cukorbetegek visszatérő dilemmája az édesítés. Következzék egy még fiatalnak mondható édesítőszer, az eritritol!

Az eritrit vagy eritritol kémiai szerkezetét tekintve az ismert és igen divatos nyírfacukor (xilit, xilitol) édestestvére. Engedélyezett, klinikai vizsgálatokkal is igazolt, biztonságos édesítőszer. Természetes formában megtalálható a gombákban, görögdinnyében, körtében, sajtokban. Mindent összevetve több jó tulajdonsággal rendelkezik, mint a nyírfacukor. Energia- és szénhidráttartalma elenyészően kevés, gyakorlatilag energiamentesnek (100 g eritritol maximum 20 kcal-t tartalmaz) mondható, sem energiatartalmával sem vércukoremelő hatásával nem kell számolnunk. Összehasonlításképp ugyanekkora tömegű kristálycukor 405 kcal-t, a nyírfacukor pedig 240 kcal-t tartalmaz. Míg a nyírfacukor egyeseknél kellemetlen emésztőszerv-rendszeri tüneteket (haspuffadást, hasmenést) okozhat, addig az eritritolnak nincs ilyen mellékhatása.

Hogyan használjuk?

  • Édesítőereje a cukor (kristálycukor, porcukor) 60-80 százaléka. Tehát ha ugyanazt a hatást szeretnénk elérni, 25-60%-kal többet kell használnunk belőle. Másik lehetőség, hogy ugyanolyan mennyiségben használjuk, mint a kristálycukrot és megbarátkozunk a kevésbé édes ízekkel.
  • Kiválóan alkalmas sütésre, főzésre édesítő erejét nem veszti el hőkezelés hatására, a belőle készült édességnek nem lesz utóíze. Ez nem utolsó szempont, hiszen ételeink, italaink egy részét melegen vagy langyosan fogyasztjuk, ilyenkor sokkal jobban kiérződnek „a furcsaságok”.
  • Tojásfehérjével felvert habja állagában és keménységében megközelíti a cukorral felvert tojáshabot.
  • Hogy „rosszat” is mondjunk róla: karamellizálni a többi édesítőszerhez hasonlóan nem lehet.
  • Addig általában jól szoktak vizsgázni az édesítőszerek, amíg csak édesíteni szeretnénk velük – például egy édes gyümölcskrémet vagy túrókrémet. Vannak viszont olyan sütemények, ahol a cukor a tészta tömegének jelentős részét képezi (például linzerek, kuglófok, piskóták). Ha a cukrot kivesszük a tésztából vagy más kisebb tömegű édesítőszerre cseréljük, a tészta másképp fog viselkedni. Mivel ezekbe a sütikbe még egyéb ízesítés is kerül, régi receptjeinkben a cukorral azonos mennyiségben használjuk az eritritolt.

A fenti pozitív tulajdonságok ellenére én azt javaslom, hogy a sütemények, édességek, desszertek továbbra is a kivételes alkalmak szereplői maradjanak! Mert való igaz, hogy az energiamentes vagy alacsony energiatartalmú édesítőszerekkel üres kalóriáktól kímélhetjük meg a szervezetünket, de érdemes belegondolni, hogy ha a cukor energia- és szénhidráttartalmát ki is spóroljuk desszertjeinkből, még mindig benne maradnak a jelentős energiatartalmú összetevők: a liszt, a zsiradék vagy éppen az olajos magvak. Tehát önmagában a cukor elhagyása, helyettesítése még nem elegendő a kiegyensúlyozott étrendhez és sajnos a fogyáshoz sem.
 

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!