Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

A sütőtök és az IR diéta - mikor és mennyit ehetünk?

Az IR-diétának megvannak a maga szabályai, amiket be kell tartani, de ezek mellett is egy jól tartható, változatos étrendnek tekinthető. Lássuk, a sütőtök hogy illik bele!

Szentesi Éva, a WMN életmódváltó szerzője e heti cikkében arról ír, hogy az elmúlt egy havi tapasztalatai során milyen visszajelzéseket kapott az életmódváltásával kapcsolatban: Mit mondj és mit ne mondj egy kezdő életmódváltónak című írását itt olvashatjátok.

Éva és a sütőtök

A héten Éva azt kérte tőlem, hogy járjam kicsit körbe a „sütőtök az IR-étrendben” témát. Emlékeztetőül csak annyit, hogy Éva jelenleg egy 90 napos életmódváltó programban vesz részt, amelynek egyik pillére a 160 g-os, egyszerű szénhidrátokban szegény étrend – azaz ebbe kell beilleszteni a sütőtököt.

A sütőtök

A sütőtök élelmi rostokban, magnéziumban, káliumban, béta-karotinban gazdag zöldségféle, amelynek 100 grammja mindössze 45 kalória és 12 g szénhidrátot tartalmaz. Mind a normál kiegyensúlyozott, mind az IR-étrendben kiváló alapanyag így az őszi-téli szezonban – ráadásul ma már gyakorlatilag mindenhol, kedvező áron érhető el.

A sütőtök és az IR-étrend

Az alap, hogy a napi meghatározott szénhidrát- és kalóriamennyiségbe az elfogyasztott sütőtököt be kell számolni. Emellett azonban gyakorlatilag nincsenek korlátai a sütőtök fogyasztásának.

  • Levesek – egyre népszerűbb étel a hazai konyhákban is a sütőtökkrém-leves. Ha szeretitek, természetesen az IR-étrendbe is beilleszthető, elsősorban a krémesítő „anyagra” és a levesbetétre kell figyelni. Ha krutont szórunk bele, akkor lehetőleg legyen teljes kiőrlésű, krémesítésre pedig használhatunk joghurtot, görög joghurtot, tejfölt, tejszínt is – ezt az alapján döntsük el, hogy milyen egyéb étrendi feltételeknek kell megfelelnünk. Ha kalóriamegszorítás is van az étrendünkben, akkor inkább joghurtot, görög joghurtot használjunk – ezek szénhidráttartamát is beszámítva. ha nem krémlevesben gondolkozunk, akkor gyakorlatilag bármelyik téli zöldséglevesünkbe tehetünk sütőtököt is.
  • Főételek – mivel az édes, önmagában is krémes sütőtök nagyon jól bírja a karakteres, egzotikusabb fűszerezést, ezért a krémlevesek mellett szintén egyre kedveltebb ételek a sütőtökös curryk is. Jól illenek húsmentes ételek esetében hüvelyesekkel, pl. csicseriborsóval, lencsével, és kiválóan harmonizálnak húsokkal, halakkal is.
  • Saláták – mehet akár nyersen vagy sütve is, az őszi saláták kötelező színes és kelléke ez a csodás színű zöldség.
  • Sütemények – a sütőtök önmagában édes íze lehetővé teszi, hogy kevesebb édesítéssel, hozzáadott cukor nélkül készítsük el süteményeinket, ráadásul „titokban” növelhetjük desszertjeink élelmi rost-, vitamin- és ásványianyag-tartalmát. Ne riadjunk meg a gondolattól, bátran próbáljunk ki sütőtökös süti recepteket!

Sütőtökös sütireceptekért fusd át korábbi cikkünket!:

9+1 sütőtökös süti 200 kalóriából

  • Magában – uzsonnára fogyaszthatjuk a sima sült sütőtököt is – a mézzel kenegetést, csorgatást azonban ezúttal hagyjuk el. Ha 20 g szénhidrát jut étrendünkben az uzsonnára, akkor az 150 g sütőtök elfogyasztását jelenti. Ez persze kalóriában lehet, hogy kevés lesz uzsonnára (hiszen mindössze ~70 kcal), ezért kísérhetjük pl. keményebb, alacsony szénhidráttartalmú sajttal.

 

Szentesi Éva életmódváltásához kapcsolódó korábbi cikkeinket is olvasd el!:

Szólj hozzá!

Hozzászólások (3)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Adrienn528
Adrienn528 Thu, 2016-10-20 12:37

Kedves Judit!
Értem én, nem is kötekedni akartam, csak gondoltam, aki ezt a cikket elolvassa, annak biztos fontos mi milyen tápértékkel bír, és már azzal hogy elhagyjuk a tejszínt nyerünk egy pár kalóriát. :) amúgy szuperek a tanácsok, örülök, hogy az egészség egyre jobban előtérbe kerül! Várom a következő írásod!
Üdv, Adri

Adrienn528
Adrienn528 Wed, 2016-10-19 09:02

Már csak azt nem értem miért kell a krémlevesekbe mindeképp tejszín/joghurt? Olyan finomak magukban is. :) Amúgy éljen a sütőtök, mindenféle módon! :) :) :)

Bodon Judit dietetikus
BodonJudit / Bodon Judit dietetikus Wed, 2016-10-19 09:43

Szia Adrienn528! Ez egyszerűen "definíciós" kérdés, krémleves, amit krémesítünk, amit nem krémesítünk az püréleves. :) De tényleg nincs gyakorlati jelentősége, és egyébként igen, finomak tejföl, tejszín, joghurt nélkül is. :) Szia, Judit