Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

A narancslé mégsem olyan egészséges, mint gondolnád

A narancs egészséges, tehát a belőle készült narancslé is. Logikusnak tűnik, de sajnos nem ilyen egyszerű a helyzet – eláruljuk, hogy miért.

Az amerikai filmekben még a rohanós hétköznap reggeleken sem maradhat el a narancslé a családi asztalról. Jól is van ez így, hiszen a narancslé gyümölcsből készül, így biztosan egészséges – gondolnánk. A helyzet azonban az, hogy teljesen más elfogyasztani egy darab narancsot a húsával és rostjaival együtt, mint öt-hat szem kipréselt gyümölcs levét meginni egy hajtásra.

Mit kell tudni a narancsléről?

A tápanyagok szempontjából 250 ml narancslé az alábbiakat tartalmazza:

  • Kalória: 110
  • Fehérje: 2 gramm
  • Szénhidrátok: 26 gramm
  • Cukor: 22 gramm
  • C-vitamin: az ajánlott napi bevitel (RDA) 120% -a
  • Tiamin: 15% RDA
  • Kálium: 13% RDA
  • Folát: 10% RDA

Ezek alapján elmondhatjuk, hogy egy pohár narancslében sokkal több cukor van, mint egy közepes narancsban, ami 62 kalóriát és 12 gramm cukrot tartalmaz. Mivel sokkal sűrűbb, a narancslében valamivel több tiamint és káliumot találunk, de egy narancs elfogyasztása ugyanolyan mennyiségű C-vitamint és folátot biztosít, valószínűleg azért, mert ezek a vitaminok és ásványi anyagok a levek előállítása során sérülnek.

A narancslé egészségmegőrző összetevői

Karotinoidok: ezek a pigmentek adják a gyümölcsök és zöldségek vörös, narancs és sárga színét. A karotinoidok antioxidánsok, így erősítik az immunrendszert, és segítenek megkötni a szabadgyököket, amelyek gyulladást, illetve rákot okozhatnak.

Flavonoidok: ezek a növények által termelt tápanyagok több pozitív tulajdonsággal is rendelkeznek. A narancslé különösen gazdag a hesperidin nevű flavonoidban, amelyről kimutatták, hogy megköti a szabadgyököket és csökkenti a gyulladásokat.

C-vitamin: nekünk, magyaroknak nem kell magyarázni a C-vitamin fontosságát. Nélkülözhetetlen tápanyag, amely számos módon hat a szervezet működésére, ideértve a fehérje megemésztését és a sebek gyógyulását. A C-vitamin antioxidáns, és javítja az immunrendszer működését.

Ezek a hasznos ásványi anyagok és vitaminok azonban nem kimondottan a narancslére sajátosságai, ugyanúgy megtalálhatóak magában a gyümölcsben, ami sokkal egészségesebb is. Mutatjuk, miről is van szó.

A narancslé egészségügyi kockázatai

A narancslé egy a tévesen egészségesnek címkézett ételek, italok közül. Szomorú és kiábrándító, de ez a valóság. A 250 ml-nyi mennyiség 22 gramm cukortartalmával megközelíti a Coca Colát, amiben ugyanekkora adag esetén 26 gramm cukor van.

„A cukorbetegeknek kimondottan oda kell figyelniük, hogy ne igyanak túl sok gyümölcslevet” – figyelmeztet Scott Kahan, az amerikai National Center for Weight and Wellness igazgatója.

A cukros ital fogyasztása hirtelen megnöveli a vércukorszintet, ezek a kiugrások pedig különböző szív- és vesebetegségekhez vezethetnek, még olyanoknál is, akik alapvetően nem cukorbetegek.

Fontos különbség a gyümölcsök és a belőlük készült levek között, hogy előbbiekben vannak rostok, amik lassítják az emésztés folyamatát, és teltségérzetet adnak.

Hizlal

Több tanulmány is arra jutott, hogy a rost nélküli gyümölcslevek fogyasztása elhízáshoz és a májkárosodáshoz vezethet. Ez amiatt van, hogy a gyümölcslével sokkal több gyümölcsöt fogyasztasz el, mint amennyit normál esetben megennél, így könnyen túl sok cukrot vehetsz magadhoz.

Egy 2011-es tanulmány, ami a New England Journal of Medicine-ben jelent meg, arra a megállapításra jutott, hogy azok az emberek, akik rendszeresen fogyasztottak 100%-os gyümölcsleveket, többet híztak a vizsgált négy éves periódus során, mint azok, akik nem fogyasztottak ilyen italokat. Hozzá kell tenni, hogy nem a gyümölcslevek voltak a főbűnösök a súlygyarapodásban, mivel a cukorral édesített italok kétszer annyi súlygyarapodást okoztak. Tehát ha súlyproblémákkal küzdesz, mindenképp ajánlott hanyagolnod a narancsleveket és társait.

Ha nem tudsz lemondani róla...

Persze az egyensúly fontos a táplálkozásban, ezért ha nagyon szereted a narancslevet, nem kell teljesen lemondanod róla, egyszerűen csak figyelj oda a mennyiségre. Naponta maximum egy kis pohárral igyál meg belőle, és az is jó ötlet, ha vízzel felhígítod, mert így kevesebb cukrot viszel be a szervezetedbe. A termékek címkéjét se felejtsd el soha ellenőrizni a pontos információkért.

Ezeket olvastad már?

Címlapkép: Getty Images

via

Szólj hozzá!

Hozzászólások (1)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

nil_nocere
nil_nocere Sun, 2020-07-05 14:18

Végre!
Valaki kimondja végre - ráadásul egy "mainstream" evészeti oldalon -, hogy a gyümölcslevek egészségtelenek!!