Mivel édesítsünk répacukor helyett?

Nádcukor

Múlt héten, a diabétesz világnapja alkalmából azt mutattuk be, hogyan alakulhat ki a cukorbetegség, és milyen két fő típusa van. Most arra helyezzük a hangsúlyt, hogy az, akit nem érint a probléma, de szívesen kipróbálna a cukor helyett más édesítőszereket, milyen megoldások közül választhat.

Sajnos rossz hírrel kell kezdenem – a ma olyan divatosnak számító barna cukor nem jobb a sokat átkozott fehér társánál. A legtöbb esetben mindkettő cukorrépából készül, csak a barna cukrot némi melasz hozzáadásával megszínezik.

Méz

A nádcukor ugyan hasonlít a répacukorból előállított cukrokra, de nem megy át annyi kémiai folyamaton, így bár arra nem alkalmas, hogy a cukorbetegek alternatív édességforrása legyen, aki fogyaszthat cukrot, de ügyel az egészségére, az bátran kísérletezzen ezzel a finomítatlan cukortermékkel, amelynek ásványianyag- és nyomelem-tartalma jóval meghaladja a répából facsart társáét.

A méz, mint a legősibb édességforrásunk, még mindig az egyik legjobb választás, ha nem fogyni vágyunk. Kalóriatartalma ugyanis megegyezik a cukoréval, ugyanakkor rengeteg, a szervezet számára nélkülözhetetlen ásványi anyagot, nyomelemet és vitamint tartalmaz. Ami a mézről pozitívum elmondható, az mind igaz Kanada folyékony aranyára, a juharszirupra. A méz valamivel több allergén anyagot tartalmaz, a juharszirup hátránya viszont, hogy nagyon messziről érkezik hozzánk.

Xilit

A gyümölcscukor kifejezetten azok számára ajánlott, akik kicsit kevesebb cukrot akarnak bevinni a szervezetükbe. A fruktóz ugyanis sokkal édesebb, mint a sima cukor, így kb. 40 százalékkal kevesebbet kell belőle használnunk.

A két legújabb őrület, a BioStevia és a xilit. Mindkettő természetes, cukormentes édesítőszer, amelyet cukorbetegek is fogyaszthatnak. A Stevia egy dél-amerikai növény leveleiből kivont édesítőszer, amely negyvenszer édesebb a cukornál. Külön előnye, hogy kalóriaértéke nulla, így diétázók is bátran fogyaszthatják.

A xilit (nyírfacukor) szintén egy természetes édesítőszer. Megtalálható gyümölcsökben és zöldségekben, a cukornál pedig sokkal lassabban bomlik, így nemcsak a fogyókúrázók, hanem a cukorbetegek is fogyaszthatják. Kutatók szerint a legalkalmasabb cukorpótló a cukorfüggőség kezelésére, ráadásul erősen lúgosító – így pl. a Steviával szemben a Candida-gombafertőzés alatt is fogyasztható. Itt találhatók a cukormentes receptek!

Hozzászólások

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Egészséges ételek, amelyek nagy mennyiségben ártalmasak lehetnek

Attól, hogy valami egészséges, még nem biztos, hogy nagy mennyiségben is az – ez nagy igazság, és érdemes rá figyelni, ha nem szeretnénk hízni, vagy emésztési problémákkal küzdeni. Az alábbi ételek például, annak ellenére, hogy nagyon jót tesznek a szervezetnek, az ellenkező hatást váltják ki nagyobb mennyiségben.