Mit egyél vagy ne egyél, hogy jól aludj

Ha tudnátok, mely ételek segítik a jó alvást, illetve hogy melyek azok, amelyek akadályozzák a nyugodt álmot, jobban odafigyelnétek, mit esztek? Akkor segítünk!

Mindannyian hallottunk már a lefekvés előtt elfogyasztott meleg tej mágikus képességéről. Tudjátok miért? A tejtermékek triptofánt tartalmaznak, ami elősegíti a jó alvást. De hasonló tulajdonsággal bírnak a diófélék, a különfélemagvak, a méz, a banán és a tojás is.

Kis mennyiségben szénhidrátgazdag élelmiszerekkel is kiegészíthetjük a tejtermékeket, ezzel ugyanis indukálhatjuk a triptofánt a vérben. Ez alapján tökéletes késő esti nasi lehet egy tál gabonapehely tejjel, esetleg egyjoghurt és némikeksz, vagy egy kis kenyér és sajt.

Ha álmatlansággal küzdesz, a kis mennyiségű és tudatosan megválasztott vacsora segíthet. De fontos, hogy tényleg keveset együnk, nehéz ételeket pedig semmiképp ne válasszunk - akkor sem, ha csak picit nassolnánk belőlük - , mert leterhelik az emésztőrendszert, az pedig biztos út a nyugtalan alváshoz.

A magas zsírtartalmú ételeket fogyasztó embereknél megfigyelték, hogy sokan alvászavarokkal küzdenek: a nehéz ételek aktiválják az emésztést, sőt, a fürdőszobában/wc-ben tett éjszakai kirándulások gyakoriságát is növelhetik.

Óvakodj a rejtett koffeintől

Talán nem meglepő: az esti kávézás is tiltólistás, hiszen már a mérsékelt koffein is okozhat alvási zavarokat. Kevésbé nyilvánvaló koffeinforrások lehetnek: csokoládé, kóla, tea, sőt még a koffeinmentes kávé is. Ha nyugodt éjszakára vágysz, 4-6 órával lefekvés előtt már ne fogyassz ezekből!

Jó tudni: néhány vényköteles gyógyszer is tartalmaz koffeint! Ilyenek például a fájdalomcsillapítók, a vízhajtók és a lázcsillapítók is. Mielőtt bevennénk lefekvés előtt, mindenképp nézzük át a gyógyszer alapanyagait.

Alkohol

A 22-es csapdája. Talán segít gyorsabban elaludni, de előfordulhatnak gyakori ébredések, így kevésbé pihentető az alvás, ezen kívül pedig fejfájás, éjszakai izzadás és rémálmok is gyötörhetnek tőle.

Ha este alkoholt fogyasztanánk, mindenképp igyunk rá egy nagy pohár vizet, hiszen ez hígítja a szesz koncentrációját a gyomorban. A legjobb megoldás pedig, ha 4-6 órával lefekvés előtt már nem iszunk alkoholt - ahogyan koffein tartalmú italt sem.

Fűszeres ételek

Alvás közben az emésztőrendszer lelassul, így nehezebben bontja le az ételeket, ez pedig gyomorégéshez vezethet. A varázsszabály itt is az, hogy 4 órával lefekvés előtt már ne együnk túl fűszeres ételeket.

Amit jobb, ha nélkülözünk

  • Csokoládé

  • Kakaó

  • Kávé

  • Füstölt húsok

  • Energiaitalok

  • Paradicsomszósz

  • Fűszeres ételek

  • Pizza

  • Alkohol

(via: webmd)

Hozzászólások

Címlapról ajánljuk

További cikkek

5 retro kiegészítő a nagymama konyhájából, ami ma is menő

Emlékszel még arra, milyen volt a nagymama konyhája? Cirádás díszítéssel megfestett tányérok, furcsa mintával hímzett feliratos falvédő, színes szalagfüggöny – a sort pedig még vagy egy tucat régi kiegészítővel tudnánk folytatni. Vajon ezek a dolgok tényleg divatjamúltak már, vagy egy kis kreativitással akár még egy mai, modern konyhát is fel tudnak dobni?