Milyen olaj legyen otthon?

Lenmagolaj? Olívaolaj? Napraforgóolaj? Melyiket használjuk? Nézzük, mit rejt a szakember kamrája!

Mihelyst megtudják az emberek, hogy dietetikus vagyok, rögtön elkezdenek „turkálni” a kamrámban, csak úgy zúdulnak rám a kérdések: Te milyen lisztet használsz? És milyen sót? És zsír nincs is nálad otthon soha? És szalonna sem?

Őszintén mondom, nem bánom ezeket a kérdéseket, hiszen így derül ki, mi is érdekli a táplálkozással kapcsolatban az embereket. Szívesen válaszolok ezekre a kérdésekre, kiváló terep ez a megfelelő ismeretátadásra.

Ezek a beszélgetések adták az ötletet, hogy kukkantsunk be együtt a kamrámba (ami igazából csak egy szekrény sajnos), és nézzük meg, milyen alapanyagokat használok én, mint szakember. Mivel gyakorlatilag mindig kapok kérdéseket az olajokra vonatkozóan, kezdjük velük!

Tehát az én spájzomban ma az alábbiakat találjátok:

  1. Extra szűz (hidegen sajtolt) olívaolaj - származása és fajtája válogatja, de azért általában jellemző rá a karakteres íz, amit én nagyon szeretek. Szintén jellemző rá a magas olajsavtartalom, ami bizonyítottan kedvező a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében. Használom saláta-öntetekhez (én gyakran fogyasztok salátákat, mert nagyon szeretem őket) és meleg étel készítéséhez is.
  2. Napraforgó+repce+kukoricacsíra olaj keverék - a hazánkban hagyományosnak tekinthető napraforgóból készített étolaj kicsit korszerűbb, turbó verziója, amely tartalmaz omega-3, omega-6 és omega-9-es, kedvező élettani hatású telítetlen zsírsavakat. Általános ételkészítéshez használom, pl. mondjuk ebben sütöm a tükörtojást.
  3. Szezámmagolaj - rendkívül karakteres ízű, aromájú olaj, az ázsiai konyha alapja és esszenciája: ha megérzem az illatát, máris utazom kelet felé. Ennek megfelelően ázsiai ételekhez, pl. wokban pirított zöldségekhez, húsokhoz adom. Hosszú ideig főzésre nem használom, hanem csak tálalás előtt ízesítem vele az ételt, vagy max. átforgatom egyszer az edényben.
  4. Lenmagolaj - kis kiszerelésben vásárolom, mert magas omega-3 telítetlen zsírsavtartalmának köszönhetően könnyen avasodik. Az egyik legmagasabb omega-3 zsírsavtartalmú olaj, használjuk bátran, hiszen hazánkban nem fogyasztunk eleget ebből a zsírsavfajtából. Karakteres ízű, én salátaöntetekben használom.
  5. Tökmagolaj - szintén fantasztikus aromájú olaj. A lenmagolajhoz hasonlóan salátaöntetekben használom.

A fenti felsorolásból nyilvánvaló talán, hogy nem teszem le a voksom egyféle olaj mellett, hanem sokkal inkább élvezem a sokszínűségüket, a természet ajándékaiként gondolok rájuk. Fontos tudni, hogy olaj és olaj között nem a kalóriatartalom adja a különbséget, hiszen az mindegyik esetében ugyanannyi (~930 kcal/100 g). Egy-egy olaj kedvező tulajdonságait a zsírsavösszetétele határozza meg.

Javaslom, hogy próbáljatok ki ti is minél többfélét!

(És igen, alkalmanként megfordul a hűtőmben zsír is és szalonna is.)

Hozzászólások

Törölt felhasználó

Mi a véleménye a hidegen sajtolt napraforgó olajról?

Bodon Judit dietetikus

Kedves Tanyasi! Amikor életemben el?ször találkoztam a hidegen sajtolt napraforgó olajjal, egészen leny?gözött intenzív napraforgó aromája. Abszolút van helye a kamrában, salátákhoz is, f?zéshez is.

yogianita01

ÉS A LIBAZSÌR???

Bodon Judit dietetikus

Kedves yogianita01! A cikk születésekor épp nem volt otthon libazsír, így nem került be a felsorolásba. Ha két héttel el?bb írom, bekerült volna.:)

Hangyabolyos

Kedves Judit! Mi a helyzet a kókuszzsírral? Annyi jót és rosszat lehet olvasni róla, hogy teljesen összezavarodtam. Csak a gyártók/forgalmazók favorizálják annyira rejtett reklámban, vagy tényleg egészséges zsírokat tartalmaz? ( Kókuszzsírral történ? sütésre-f?zésre gondoltam, salátára nem locsolnám.)

Bodon Judit dietetikus

Kedves Hangyabolyos! Én nem nagyon szeretem megkülönböztetni az alapanyagokat és az alkotóikat, aszerint hogy "egészséges"-ek vagy sem. Sok múlik a fogyasztó aktuális egészségi állapotán, sok múlik a fogyasztás gyakoriságán, az étrendje egyéb elemein, az életmódján. Ez ugyanúgy igaz a kókuszzsírra, mint a sertészsírra is. Azt biztosan állíthatom, hogy csodaszerek nincsenek.:) Tervezünk a közeljöv?ben egy cikket a kókuszzsírról, ott majd leírjuk b?vebben, hogy mit gondolunk róla.:)

Törölt felhasználó

A cikk végén írt kalóriatartalom - (93 kcal/100 g) - elírásnak t?nik, a valós érték ennek inkább a 10-szerese körül van.

Bodon Judit dietetikus

Imádom a szemfüles olvasókat! :) Köszönöm a jelzést, igen, elírtam, javítva. :)

Címlapról ajánljuk

További cikkek