Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Hogyan együnk, hogy jól együnk?

Zárd ki az életedből a húst. Vagy a tejterméket. Vagy a glutént. Ha te is unod már az okos étkezési tanácsokat, megmutatjuk az helyes táplálkozás legegyszerűbb szabályait!

Az, hogy momentán mi egészséges és mi nem, évente változik. Sztárok hada esküszik a South Beach, a mediterrán, a makro és a nyers diétára. 20 éve, Atkins doki idejében a húsevés volt a menő, 10 éve napokra osztottuk a hetet, és ma csak krumpli, holnap csak saláta...ma pedig ott tartunk, hogy a répától is bocsánatot kell kérni, mielőtt megfőzzük. Dacára annak, hogy több száz diéta közül választhat az, aki fogyni akar, vagy egészségesebb életre törekszik, valahogy nem lett több karcsúbb, fittebb, egészségesebb ember az utcákon, sőt, ha összevetjük egy hatvanas években készült balatoni híradó strandolós jelenetét néhány bombanő titokban készült napozós fotójával, az elsőn meglepően kevesebb narancsbőrt fogunk találni, ezt garantálom. De akkor mégis mi használ? Melyik diéta a tuti? Elárulom, egyik sem. Csak tanuljunk meg ésszel, tudatosan étkezni. 

Amit persze könnyű mondani, hiszen tudatos étkezésszabályból is annyi van, mint diétából – amit valaki szigorúan betart, az másnál kiveri a biztosítékot, és az egésztől elveszi a kedvét. Mivel mindenkinek másra van szüksége, kőbe vésett szabályok nincsenek. Akinek pedig lenne kedve az életmódváltáshoz, de nem tudja, hogy kezdjen neki, itt egy könnyű kis eligazítás arról, hogyan is kéne ennünk!

Ne egyél olyat, amiről a nagymamád nem mondaná meg, hogy étel (vagy ital)

Képzeletben vidd el magaddal a nagyit vagy a dédit, ha vásárolni mész. Vagy egy japán vagy olasz vagy kínai nagyit, teljesen mindegy – lényeg, hogy olyan ételt, amit egy idős ember nem ismerne fel, te se egyél meg! 

Ne vegyél olyan ételt, aminek ötnél több hozzávalója van.

Akármennyire is képesek vagyunk károgni ellene, a konzervipar termékei nagyon jól tudnak jönni. Éljen a saját befőzésű paradicsom, a 12 órán át áztatott bab és csicseriborsó, de ha nincs idő, nagyon jó, hogy van hova nyúlni a polcon. Vegyél nyugodtan konzerveket, és olyan termékeket, amelyek megkönnyítik számodra a rohanós mindennapokat, de ne vedd meg őket, ha ötnél több az összetevők listája. Egy jó paradicsomkonzervben paradicsom van, egy kis só vagy ecet, a babkonzervben bab, a joghurtban tej és joghurtkultúra. Ennyi.

Kerüld a „csökkentett” szóval ellátott élelmiszereket!

Alacsonyabb zsírtartalom? Cukormentes változat? Hacsak nincs valamilyen egészségügyi problémád, felejtsd el ezeket a termékeket! Ha attól tartasz, hogy a normál zsírtartalmú tejföltől vagy egy igazi tiramisutól hosszú távon meghízhatsz, minden bizonnyal igazad van. De ebben az esetben inkább azon kéne elgondolkozni, hogy az egész adagot csökkentsd le, ne csak a zsír- és cukortartalmat. Nem kell mindenre tejfölt pakolni, és amihez illik, ahhoz is elég lesz a fele a megszokottnak. Ne szórj porcukrot a saját sütidre dísznek, idd a teát üresen – és mindjárt egy csomó cukrot és zsírt megspórolsz, ráadásul plusz adalékokat sem vittél be a szervezetedbe.

Egyél szezonalitásnak megfelelően!

Nyáron viszonylag könnyű dolgunk van, hetente változik a kínálat, használjuk ki! Ne akarjunk decemberben epertortát, márciusban gesztenyemasszát enni! A legtöbb vitamin, amire szükségünk van, a friss gyümölcsökben és zöldségekben benne is van. Élvezzük a saját fejtésű zöldborsóból készült levest tavasszal, a friss paradicsomszószt nyáron, az édes sütőtököt télen!

Vásárolj helyi termékeket!

A szupermarket remek találmány, minden egy helyen van benne – ha azonban teheted, menj piacra, henteshez, zöldségeshez. A legtöbb piacon találni már tejest, akinél jó minőségű sajtot, vajat, tejet kapsz – támogasd, hogy fenn tudjon maradni, örülj, hogy friss terméket kapsz tőle, és élvezd a tudatot, hogy az ételed nem utazott többet, mint te az elmúlt egy hónapban!

Nassolj, de csak olyat, amit te készítettél!

Chipszre vágysz? Megőrülsz egy krémes csokipudingért? Nehéz napod volt, hajrá, megérdemled! Pucolj krumplit, vágd milliméter szélesre, süsd ki olajba, szellőztesd a lakást fél napon át, és aztán élvezd! Biztos, hogy ritkábban fogsz belőle enni, mintha csak úgy lekapnád a polcról, és így legalább az összes adalékanyagot te adod hozzá – fűszerek formájában.

Egyél olyan állatokat, amelyek maguk is jól ettek!

Talán az egyik legfontosabb. Mindenki maga dönti el, hogy érdekli-e annyira őt az állatok sorsa, hogy ez befolyásolja húsfogyasztási szokásait. Aki viszont kicsit is foglalkozik az egészségével, annak nem árt szem előtt tartania, hogy a ketrecben született és felnőtt állatok csupa olyan táplálékot kaptak, ami nem tesz nekik jót – az ő szervezetükből pedig a mienkbe kerül. Inkább egyél kevesebb húst, de az legyen jó minőségű, kisebb vágóhídról származó sertés vagy marha, házi szárnyas vagy vadhús!

Egyél kevesebbet, de fizess érte többet!

Remélem, anyukám nem csuklik ennél a résznél...a jó minőségű élelmiszer sajnos drága. És higgyétek el, egyre csak drágább lesz. Sokakat az tart vissza a jobb minőségű étkezéstől, hogy drágállják a termékeket. De bármikor meg lehet próbálni többet fizetni a vajért, és csak fele akkora süteményt sütni, hetente csak háromszor húst enni, de akkor nem tálcásat! Egy finom sonka egy szelet házi kenyéren igazi gasztronómiai élmény, és  hát hol van az előírva, hogy minden nap meleg vacsora kell?

Reggelizz!

Nem kell sokat, de legalább egy falatot. Kerüld a munkába menet elnyammogott péksüteményeket – ezt hagyd a hétvégére, hogy értékelni tudd őket! Ha utálsz reggelizni, egyél pár szem diót vagy más olajos magvat, egy almát vagy pár szem epret, ha pedig reggeli párti vagy, egyél egy egészséges, rostban gazdag szendvicset, kását vagy házi müzlit!

A vacsora legyen szent!

Mindegy, hogy egy gyorsan összedobott tojásos nokedli, egy ízletes, házi kencés szendvics, vagy egy órákig készült malacsült a vacsora – tiszteld meg azt, aki elkészítette. Ha te voltál, akkor követeld meg a tiszteletet. Ne a TV előtt egyétek meg, ne legyen az asztalnál telefon, számítógép, miegymás. Mindegy, hogy ketten vagy tizenöten ülitek körbe az asztalt, üljetek legalább annyi ideig az étel felett, amíg az elkészítése tartott. Közben beszélgetni, sztorizni, a nap eseményeit megosztani ér, sőt kötelező! Ugye milyen csinosak a francia csajok? Hát, ők legalább egy fél órát ülnek egy egyszerű saláta felett is. Lassan, beszélgetve enni – egyenlő a kevesebb evéssel.

(via: Michael Pollan: Food Rules)

Szólj hozzá!

Hozzászólások (4)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

szushi
szushi Mon, 2014-05-05 13:33

Gratulálok a cikkedhez! Mindig örülök, ha értékes gondolatokkal találkozom. Jó helyen és jó időben. Ezentúl jobban odafigyelek a recepteidre is. :))

Rebeka1011
Rebeka1011 Mon, 2014-05-05 10:52

Végre egy cikk, amivel tökéletesen egyetértek. Nem bosszant fel, nem cukkol újabb és újabb elérhetetlen kihívásokkal. Érthető, egyértelmű, és főleg élhető. Mindig mindent mértékkel, így nem marad bennünk hiányérzet és vágyakozás bármi után. Élvezzük az ízeket, az aromákat, az illatokat, az együtt töltött hétköznapi, vagy ünnepi étkezéseket, meghitt beszélgetésekkel, és sétáljunk egy jó nagyot, kiránduljunk, vegyük észre a természet millió apró kis csodáját, tudjunk örülni annak, hogy élünk, mert a mozgás ugyan úgy hozzátartozik az egészségünkhöz, mint az étek, amit magunkhoz veszünk, ez adja a harmóniát testünknek, lelkünknek egyaránt. Van jobb, mint harmóniában élni és jól érezni magunkat a saját bőrünkben? Ezt pedig csak akkor érezhetjük, ha nem hiányzik semmi az étkezésünkből sem.

tomchee
TomChee / tomchee Sun, 2014-05-04 23:47

Én világ életemben azt vallottam, hogy fölösleges bármilyen étrendet vagy előírást követni, azt együk amit épp meg kívánunk, hisz testünk úgy is jelzi, hogy mire van szükségünk :)
Lásd a terhes nők lehetetlenül megboruló étkezési szokásai például :)
(nyilván valóan a mondandóm a mennyiségre nem vonatkozik :) )

witch
witch / witch Sat, 2014-05-03 18:52

Kedves Nora!
Teljesen egyet ertek Veled mindenben! Mindenkinek ra kellene jonnie, hogy a testunk nem GARBAGE DISPOSAL!!!! Es nem csak a minoseg, hanem a mennyiseg is fontos. Nem veletlen mondjak, hogy kis mertekben orvossag. Miert vagyunk rosszul, ha zabalunk?
Nagyon sokan azt gondoljak, hogy a haztartas vezetes nem munka, pedig az es nem is akarmilyen. Csak a fozesbol induljunk ki, eloszor is ki kell talalni, hogy mi lesz a menu, utana listat kesziteni a bevasarlashoz. Termeszetesen elmenni bevasarolni, az alapanyagokat gondosan tarolni, elokesziteni. Vegul megfozni/sutni es meg az imadott mosogatas is rank var, hehe. Szoval, ha valaki 8-10-12 ora munka utan elenged egy telefont a kedvenc pizzasanak, hat nem csodalkozom, de tiszteljuk mar annyira magunkat, hogy ne naponta haromszor egyunk masok altal keszitett eteleket, mert nekik nem a mi egeszsegunk a legfontosabb, hanem a profit, tisztelet a kivetelnek.
Az alacsony zsirtartalmu etelekrol annyit, hogy azt altalaban soval potoljak, mert kulonben se ize, se buze, ha meg az van rairva, hogy cukormentes, akkor pedig mesterseges nyavalyakkal van edesitve, amit nem hiszem, hogy a szervezetunk egyaltalan "ismer" es tudja, hogy mit kezdjen vele. Es meg sorolhatnam, hogy milyen trukkokkel vesznek ra minket a boltok, hogy valamit eladjanak.
Szoval az en konkluziom ugyanaz, mint Neked a bevezeto: "tanuljunk meg esszel, tudatosan etkezni."
udv:witch