Avokádóérlelő

Guacamole

Azt már sikeresen tisztáztuk, hogy az avokádó, a botanika szabályai szerint gyümölcs, de senkit ne tántorítson vissza, ha éppen zöldségként használja. Engem sem szokott, igaz, én mindenféle módon szeretem. A legegyszerűbb változat: avokádó, citromlé, só és kiskanál. Turmixnak elkészítve, vagyis tejjel, cukorral, citrommal bármikor jöhet, de nagy kedvenc a guacamole, a dip, vagyis a mártogatós (avokádóhús apróra vágott vöröshagymával, fokhagymával, sóval, borssal, sok citromlével, esetleg tejföllel pépesítve) is, no meg a sokféle, vele készült saláta. (Kiváló, sokrétű élettani hatásával most nem foglalkozunk, annyit azonban érdemes megjegyezni, hogy alacsony cukortartalma miatt a cukorbetegek beépíthetik étrendjükbe.)

Papajás-avokádós saláta

Így hát avokádó mindig van otthon – de sosem a hűtőben, azt nem szereti – és mindig olyannal töltődik a készlet, amilyen éppen kapható. Lehet körte alakú vagy gömbölyded, nagyobb és kisebb, zöld, vörösesbarna vagy feketés, lilás, vékonyabb vagy vastagabb héjú, ráncos, érdes vagy sima tapintású. Sokféle létezik belőle, nálunk a nem igazán széles választékból is általában kőkemény vagy már túlérett példányok találhatók az üzletekben.

Nyugodtan vehetünk éretlen darabokat, csak ismerni kell a trükköt, amivel egy-két nap alatt érett avokádót varázsolhatunk. (Akkor jó, amikor megtapogatva már nem keménynek, hanem rugalmas tapintásúnak érezzük.)

Kecskesajtos avokádósaláta

A módszer nagyon egyszerű: tegyük, mondjuk alma, banán vagy kivi mellé az avokádót, nagyon hamar megérik. Nincs semmiféle ördöngösségről szó, mindez egy hormonnak, az etilénnek köszönhető. Minden gyümölcs bocsát ki etilént, egyesek többet, mások kevesebbet, de az érés során növekszik a mennyisége. Épp ezért az érett gyümölcsök közelében a kibocsátott etilén miatt felgyorsul az érési folyamat. Az alma eredendően sok etilént juttat a környezetébe, mint ahogyan a kivi is, bár ez utóbbinál másról is szó van. És itt lép színre a banán is. A kivit és a banánt ugyanis éretlenül szedik le, mivel így kevésbé romlik, miközben beutazza a fél világot. Az út végén aztán utóérlelik etilénnel, amiből szívesen juttat az avokádónak is. Az itthon, a fán megérett almára mindez nem vonatkozik, annak nincs szüksége pluszetilén-adagra. (A sérülések is fokozzák az etiléntermelést, ezért is kell kiválogatni a télire eltett almák közül az ütődött példányokat, mert a mellettük lévőkben is felgyorsul a folyamat.)

Egy másik trükköt is szoktak javasolni avokádóérlelésre, miszerint papírzacskóba kell tenni, és szintén hamar megérik. Ki lehet ezt is próbálni. Tudományos magyarázattal ez ügyben nem szolgálhatok. Talán, ha a zacskót alma melléteszem…

Még több avokádós recept itt!

Hozzászólások

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Meglepő, de a krumpli elképesztően egészséges, ha jól készíted el

Jellemzően nagyon rossz híre van a krumplinak, és csak kevesen tudják, hogy ha nem zsírban vagy olajban tocsogva, esetleg két kiló vajjal készítik, nagyon is egészséges zöldségről van szó. Sőt, ha a tápanyagsűrűséget nézzük, a burgonya nagyon sok más, sokkal egészségesebbnek tartott zöldséget és gyümölcsöt is kenterbe ver.