5+1 tipp az egészséges Mikulás-csomaghoz

Mi lenne, ha idén a Mikulás is életmódot változtatna? Most adunk neki 5+1 ötletet az egészséges csomag összeállításához!

Mindig megnyugszom, amikor a Mikulás előtti „kíváncsi napokban” az óvodai öltözőben, az utcán, netán otthon harsogó-éneklő gyerekhangokat hallok: „van zsákodban minden jó, piros alma, mogyoró”. Egy pillanatra eluralkodik rajtam a gyermeki naivitás, és magam is hiszem, a dolgok szépen, rendben mennek: a puttonyokból a csomagba csupa egészséges összetevő fog kerülni. Aztán jön egy másik ének (dietetikus anyukák rémálma): „gumicukor, csokoládé, jaj de jó…”.

Máris lepereg a szemem előtt, hogy december 6. környékén pár nap leforgása alatt minden gyerek találkozni fog a városi, falusi, oktatási intézményi, munkahelyi, családi, bevásárlóközponti Mikulásokkal, mikuláscsomagokkal, szaloncukrokkal, süteményekkel, szörpökkel. Az előző évek hagyományaihoz híven van rá esély, hogy a rendetlen Krampuszok becsempésszenek némi üres kalóriát és rengeteg cukrot tartalmazó nyalánkságot a csomagokba. A gyerekek pedig természetesen örülnek. A végeredmény: rendes étel nem fogy a Mikulás körüli napokban, az arra érzékenyeknél pedig jön a székrekedés.

Kedves Mikulás! Összegyűjtöttünk neked most néhány ötletet, ha idén egy kicsit egészségesebb csomagokat szeretnél összerakni!

1. „Piros alma" rész, azaz friss gyümölcs mindig kell

Válasszunk hibátlan gyümölcsöket (például keményebb almát, narancsot), amelyek jól bírják az ide-oda pakolást, esetleg a több napi tárolást. Gyümölcsöt fogyasztani az ünnepi időszakban is kell, és nehéz megfelelni az ajánlásoknak, ha a gyomrunkat rendszeresen szaloncukorral, csokimikulással töltjük meg. Nem hiszem, hogy találnánk olyan gyereket, aki, miután kivégzett egy „testes” csokimikulást, jelentkezne, hogy még ráadásnak friss gyümölcsöt szeretne enni. Persze a gyümölcsök mellé járhat egy kisebb méretű csokimikulás is.

2. „Mogyoró" rész, azaz pl. dió, mandula, mogyoró

Igazi kincsek a diófélék a fejlődő szervezet számára: gazdagok az idegrendszer fejlődéséhez elengedhetetlenül fontos telített zsírsavakban és a csontosodáshoz szükséges kalciumban. Akár kemény héjukkal együtt is bekerülhetnek a csomagba, hogy mindenki megismerkedjen velük természetes csomagolásukban is.

3. Szelídgesztenye

Sokan csak gesztenyepüréként ismerik, pedig finom tejszínhab és cukor nélkül is.Süssük közösen gesztenyét az adventi estéken!

4. Saját készítésű kekszek

Azon túl, hogy szívből jövő ajándékok, vitathatatlan előnyük, hogy a kekszek összetevőiért mi magunk vállalunk garanciát. A lisztek közül válasszuk a zabpelyhes, teljes őrlésű vagy durumlisztes változatokat. A zabpelyhes kekszeket formázhatjuk egész egyszerűen kézzel, a többi gyúrt tésztájú kekszhez pedig vegyük elő a karácsonyi mézeskalácsformáinkat!

Olvastad már?

7 cukormentes keksz az ünnepekre

5. Bögre, kulacs, pohár

Ne csak evésről, hanem ivásról is essék szó! Hiába nincs kánikula, inni azért kell! Biztos vagyok benne, hogy egy új mikulásos vagy téli mintájú bögréből, pohárból, kulacsból több folyadék fog fogyni!

+ 1 Gondoljunk a diétázó gyerekekre is!

Ha saját gyerekünkről van szó, nyilván első számú szempont. Ha pedig pedagógusként mi felelünk a csomagokért vagy ismerősi körben szeretnénk meglepni gyerekeket, gondoljuk végig, hogy vannak-e olyanok, akik speciális étrendre szorulnak valamilyen szempontból. Nekik akkor tudunk örömöt szerezni, ha diétájukhoz igazított csomagot kapnak.

  • Cukorbeteg gyerekek is kaphatnak gyümölcsöt, dióféléket, (szénhidrát-szükségletükhöz igazított mennyiségű) gesztenyét és természetesen karácsonyi mintás bögrét is. Az ő kekszeiket édesítőszerrel készítsük!
  • Ételallergiás, tejcukor-érzékeny vagy cöliákiás gyerekeknél arra figyeljünk, hogy az allergiát okozó élelmiszer (például: földimogyoró, tej, tojás) nyomokban se forduljon elő a csomag összetevőiben. Ha több gyereknek készítünk csomagot, akkor a „diétás”, még csomagolatlan kekszeket különítsük el a többiekétől.

A fenti tanácsok persze nem zárják ki, hogy legyen csoki vagy szaloncukor a Mikulás-csomagban, ennyire szélsőséges nézeteket még én sem vallok. De ha figyelünk egy kicsit az arányokra, már sokat tettünk azért, hogy egészségesebb legyen gyermekünk öröme.

Hozzászólások

Artemisz

Kedves Brigitta! "Egészséges" mikuláscsomagba kekszet??? A keksz liszt és cukor... Minden dietetikus rögeszméje (bocsánat) a teljes ki?rlés? liszt. Leírom ezredszer is: 1. A teljes ki?rlés? liszt az állás során elveszíti minden vitálértékét, tehát értéktelen csiriz, csak sokkal drágább... 2. Vitálértékt?l függetlenül a teljes ki?rlés? lisztben is ugyanannyi a szervezet számára szükségtelen szénhidrát, mint a nem teljes ki?rlés?ben. Ez pont olyan, mintha vitaminnal dúsított cukrot ennénk, mert az "egészséges"... A hozzáadott vitamintól még cukor maradna a cukor, és ugyanúgy hizlalna, ártana, mint vitamin nélkül, nemde? Üdv. A

Törölt felhasználó

Kedves Artemisz! Eléggé sarkítasz, és ez így egyben, amit írsz, nem igaz. 1. A kekszek kapcsán mindjárt az elején ott van: "hogy a kekszek összetev?iért mi magunk vállalunk garanciát". Ez esetemben azt jelenti, hogy NEM liszt és cukor. Persze, van benne liszt is, de cukor például nálunk nincs. 2. Ha mi döntjük el, mit rakunk bele, nyugodtan tegyünk bele frissen ?rölt teljes ki?rlés? lisztet! Ki tiltja ezt meg Neked? Persze, sokan nem fognak, mert nincs pénzük házi malomra, de a lényeg: tedd bele a legértékesebbet, amit beletehetsz. 3. Igazad van a vitálértékekben, fényévekkel hasznosabb lenne friss tk. liszteket enni. De ett?l még ne tegyünk úgy, mintha az "állott" tk. liszt egyenrangú lenne a finomliszttel. Négyszeres a rosttartalma a finomhoz képest, ami arra már nagyon is jó, hogy a fent is írt "másnapi székrekedés" elkerülhet? legyen. Lassabban lesz újra (csoki-)éhes a gyerek, nem dobja meg olyan gyorsan a vércukrát, mint a finomlisztes bolti kekszek, stb. Számtalan pozitív hatása van! Végül: mennyire jó lett volna, ha az értékes tudást, amit pluszban hozzátettél az íráshoz, pozitív, épít? formában tetted volna! A dietetikusok nyilván nem azért javasolják orrba-szájba a tk. lisztet, mert az a csúcsok csúcsa, hanem mert látják a mindennapi emberek étkezési szokásait, és azt, hogy ezt a lépést megtehetnék sokan és rengeteget nyernének vele! Ezzel szemben ha azt mondanák, hogy vegyen mindenki egy kézi malmot 30E-ért, és ezentúl maga ?rölje a munkaid? végén magának a lisztet, na akkor senkin nem segítenének. Egy tanáromtól tanultam, hogy a változáshoz 3 dolog kell: ismerd fel a célt, ismerd fel, hogy hol vagy most, és állapítsd meg, hogy mi a következ? lépés, amit a cél felé meg kell tenned.

Artemisz

Kedves PIk-Pak! 1. Idézlek: "...esetemben azt jelenti, hogy NEM liszt és cukor. Persze, van benne liszt is, de cukor például nálunk nincs." Na most akkor van benne liszt, vagy nincs benne liszt??? Érdekes önellentmondás... Süti (keksz) nem készülhet -mondjuk- rántott húsból (ááá, nem igazán jó példa, mert a panírban van liszt :) ) A süti (keksz) dönt?en lisztb?l, cukorból készül. Nálad cukor nem kerül bele? Értem. És arra nem gondoltál, hogy a cukorpótlók nagy mennyiségben legalább annyira ártalmasak, mint a cukor? Hogy az aszpartam mérgez?? (Itt a NS-n is az egészségesnek kikiáltott receptekben mázsaszám a mesterséges édesít?szer...) 2. Persze, nyugodtan használjunk teljes ki?rlés? lisztet a "rendes" liszt helyett. Ezzel egyetértek, ugyanis semmivel nem ártalmasabb, mint a "rendes" liszt. :) (Meg persze akkor is használjunk, ha sok a felesleges pénzünk...) Csakhogy az EGÉSZSÉGES táplálkozásba semmilyen liszt nem fér bele! És ez a lényeg! 3. Nem kell lisztet enni, és akkor nem kell házimalom sem. Egy újabb önellentmondás (miután egekbe magasztaltad a tewljes ki?rlés? lisztet: "...A dietetikusok nyilván nem azért javasolják orrba-szájba a tk. lisztet, mert az a csúcsok csúcsa," Jééé, eddig minden dietetikus dicshimnuszt zengett a tk. lisztr?l, most meg kiderül, hogy mégsem a csúcsok csúcsa? Akkor hogy is van ez? A dietetikusok a lélek simogatásával nem fognak segíteni senkin. (Csak önmagukon, hiszen ha nyíltan, egyenesen azt mondanák a páciensnek, hogy ne zabálj cukrot és lisztet, mert dagadt maradsz, a páciens elszaladna, és akkor mib?l élne a dietetikus? Na meg, ha megmondaná a tutit, akkor nem lenne rá szükség..., meg akkor sem, ha nem lenne kövér ember...) Jól mondta a tanárod, amit mondott. Akkor megkérdezem: mi a cél? A vastag, ködös tudatlanság feloszlatása belátható id?n belül(!!!), vagy a fizet?páciens megtartása? Ha az els?, akkor az léleksimogatással nem fog menni. Nincsenek rá évtizedeink... Üdv. A

Címlapról ajánljuk

További cikkek

6 étel, amit soha ne egyél meg nyersen

Vannak olyan ételek, amelyeket inkább nyersen kéne fogyasztanunk, hogy a bennük lévő tápanyagok ne illanjanak el főzés közben (ilyen a brokkoli vagy a fokhagyma), azonban akadnak olyan ételek is, amelyeket pont, hogy csak hőkezelés után szabad megennünk. Mutatjuk, melyek ezek!