Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Tuti módszer magas vérnyomás ellen

A vegetáriánus étrendnek számos előnye van, ezek közül az egyik legfontosabb, hogy eredményes lehet a magas vérnyomás betegség tüneteinek enyhítésében!

A vegetáriánus étrenden élők jellemzően nem fogyasztanak húst, halat, bár vannak olyan szemi- (fél-) vegetáriánus étrendek, amelyekbe belefér a hal vagy a csirkehús. Legszélsőségesebb formája a vegán étrend, amelyben semmiféle állati eredetű alapanyag (pl. tojás, tejtermékek stb.) nem szerepel.

Az Amerikai Orvosi Szövetség folyóiratában (Journal of American Medical Association) megjelent friss, 39 kutatás eredményeit összevető metaanalízis szerint a vegetáriánus étrend megfelelő eszköz lehet a magasvérnyomás-betegségek nem gyógyszeres kezelésében.

Hazánkban a magasvérnyomás-betegség népbetegségnek tekinthető. Ez a krónikus betegség hosszú idő alatt alakul ki, és ha nem járunk rendszeres vizsgálatokra, akkor gyakran már csak az egészségünket veszélyeztető tünetekkor derül ki a diagnózis – ekkor már csak a gyógyszeres terápia segíthet. Fontos tudnunk, hogy ez a betegség megelőzhető – többek között megfelelő étrenddel és fizikai aktivitással.

A vegetáriánus étrend előnyei a magasvérnyomás-betegség megelőzésének tükrében:

  • a növényi étrenden élőkre jellemző az alacsonyabb napi energiabevitel, hiszen sok zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak. A zöldségételek alacsony energia- és zsírtartalmúak, emellett magas élelmirost-tartalmuknak köszönhetően lassítják a tápanyagok felszívódását, és tartós jóllakottság érzést biztosítanak.

  •  
  • mivel nem fogyasztanak húst, így a vegetáriánusok étrendjében nem szerepelnek a sok só felhasználásával készült sültek, pörköltek és a magas nátrium tartalmú húsipari készítmények – szalámi- és kolbászfélék, sonkák, vörösáruk sem.

  • a vegetáriánusokra jellemző, hogy egészségtudatosan élnek, speciális étrendjük mellett nagyobb figyelmet fordítanak a rendszeres mozgásra is.

Nyilvánvalóan nem mindenki számára kivitelezhető a húsmentes élet, nem is kötelező elvárás a vérnyomáscsökkentés érdekében. Azonban ha nem is akarunk áttérni erre az étrendre, az alábbiakat tehetjük vérnyomás-értékeink normalizálása érdekében:

  • Helyezzük át a hangsúlyt a húsételekről a zöldségekre, a főzelékfélékre. A zöldségek rendkívüli változatossággal elkészíthetőek, ne féljünk felfedezni új, szezonális alapanyagokat, ételkészítési eljárásokat!

  • Csökkentsük a só mennyiségét ételeinkben – már az ételkészítés során is, illetve kerüljük a kész ételek, nyers zöldségek utánsózását az asztalnál!

  • Csökkentsük a pácolt, érlelt, magas só-tartalmú kolbászok, szalámifélék, sonkák, előregyártott konzervek, levesporok, mártások, félkész termékek szerepét a mindennapokban!

  • Alkalmazzunk ételkészítési trükköket a fokozottabb ízélmény eléréséhez!

  • Mozogjunk rendszeresen! A fizikai aktivitás jót tesz keringésünknek, érrendszerünk állapotának! Fontos tudni, hogy túlsúly esetén már 10%-os testsúlycsökkentéssel is sokat tettünk a szív- és érrendszeri betegségek megelőzése érdekében.

További vegetáriánus ötletekért kövesd Húsmentes Hétfő rovatunkat!

(via The Huffington Post)

Szólj hozzá!

Hozzászólások (8)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Edit27
Edit27 Thu, 2014-03-06 09:38

a finomított sókkal inkább a hozzáadott adalékanyag (E536) miatt van probléma, amennyire én tudom.

rozsa1958
rozsa1958 Tue, 2014-03-04 19:47

Teljesen igazat adok az előttem szólónak.Én évek óta himalájasót használok ami köztudottan nagyon jó a szervezetnek.Ezeket miért nem mondják el a hozzászólásaikban a dietetikusok?

Bodon Judit dietetikus
BodonJudit / Bodon Judit dietetikus Wed, 2014-03-05 18:09

Kedves rozsa1958!
Köszönöm észrevételét.
A Himalája-só néven futó terméket Pakisztánban, távol a Himalájától bányásszák. Különleges színét a vas-oxidnak köszönheti. Csakúgy, mint a konyhasó, ez az alapanyag is 97-98%-ban NaCl. A maradék 2-3% többek között tartalmaz káliumot, kalciumot, magnéziumot, amelyek valóban a szervezet számára hasznos ásványi anyagok, ellenben egyéb növényi és állati eredetű alapanyagok is tartalmazzák. E tényezők miatt személy szerint nem látom szakmailag indokoltnak, hogy egy olyan termék mellett tegyem le a voksom, amely árban magasabb, kevesebben engedhetik meg maguknak és nehezebben is hozzáférhető.
Üdvözlettel:
Judit

Nekojita
Nekojita Tue, 2014-03-04 10:10

Kedves Dietetikus!

Sokadik cikk ez, amiben még mindig a sok évtizede tanult, ásatag szlogeneket szajkózzák.
Csak egy szálat ragadnék ki, a "sok só" tekintetében. Ide belekeverni a vegetarianizmust, erős csúsztatás...bár a szalámikkal kapcsolatban igaza van.
Érdemes lenne talán végre különbséget tenni a természetes és a finomított sók között, ugyanis a finomított sók azok, amik szintén rátesznek egy lapáttal valóban a magas vérnyomásra, de ez a természetes sókra nem igaz! Sőt, azok összetételét tekintve (ha nem tengeri sóról beszélünk), adott esetben bizonyítottan csökkentik a vérnyomást, a többi áldásos hatásáról nem is beszélve. Talán megérne egy cikket az is, hogy az emberek végre ne agyonfinomított sót tegyenek az ételükbe, ami útszórásra alkalmas leginkább, nem gondolja?
2014-et írunk. Talán haladhatnánk végre a korral és az információkkal, főleg, ha ez a szakmája...

Tisztelettel:
Nandi

Bodon Judit dietetikus
BodonJudit / Bodon Judit dietetikus Wed, 2014-03-05 18:08

Kedves Nandi!
Köszönöm az észrevételt, bár személy szerint hiszem, hogy értékítélet nélkül is lehet érdemi vitát folytatni.
Azért örülök, hogy legalább a szalámi kérdésben egyetértettünk.
A nátrium a szervezet számára élettanilag szükséges elem. Az ételízesítésre használt sók mellett természetes formában előfordul számos alapanyagban is. Önmagában nem a fogyasztásával van gond, hanem a szervezet napi igényét jelentősen meghaladó bevitellel, amely a magyar konyhára, a hazai ételkészítési eljárásokra, a sózási szokásokra jellemző. Személy szerint én is örülök annak a ténynek, hogy egyre többféle só található az áruházak polcain – legalábbis a nagyvárosokban, nagyáruházakban. Ettől még általánosságban szerintem reálisan nem várható el az átlagos fogyasztótól, hogy a magasabb árú terméket válassza, az azonban igen, hogy sózási szokásain mennyiségi szempontból változtasson, ha ezzel hozzájárulhat egy, a szív- és érrendszerét megterhelő krónikus betegség megelőzéséhez.
Szívesen venném, ha akár itt, akár emailben megosztaná velem a természetes sókra vonatkozó tudományos információkat, amelyek alapján igazolható, hogy csökkentik a vérnyomást illetve egyéb áldásos hatásuk van.
Elképzelésével ellentétben nyitott vagyok az újra és igyekszem szakmailag folyamatosan fejlődni.
Üdvözlettel: Judit

Picurkám
Picurka / Picurkám Tue, 2014-03-04 19:52

Kedves Nandi,
ha egy cikk rövid és tömör, akkor nem elég "korszerű", "nem halad a korral", csak "szlogeneket" tartalmaz. Ha meg túl hosszú, az a baj, hogy nem elég áttekinthető, nincs időnk átolvasni, stb. Szerinted mégis hogyan kéne az átlagember értelmére (és gyomrára) hatni? Olyan modern és tudományos cikkekkel, amelyeket csak minden huszadik olvasó értene meg vagy lenne türelme hozzá? Hiszen a szakácsok (mindegy, hogy most hivatásos vagy otthon főzőgető anyukára gondolunk) döntő többsége: átlagos hozzátevőkből süt-főz. Sem a McDonalds-osok, sem a török kebabosok, sem a vendéglősök, sem a folyamatos időhiánnyal küzdő munkásnők / háziasszonyok, stb. nem lófrálnak órákon keresztül himalájai natúr- / jódnélküli só után (én példuál ezeket használom). Leveszi a boltban az első (vagy olcsóbbik) sót a polcról, aztán fizet. Namármost, ha ez a helyzet, nem a fenti (átlagos) cikk a legtalálóbb a helyzetre? Hiszen ha CSAK ennyit szívlelne meg mindenki és ültetne át a gyakorlatba, már attól nagyot lendülne jó irányba a nép egészsége.
Ha meg a húsiparosok kitalálnák, hogy a jobb eladhatóság kedvéért természetes / egészségesebb sóval ízesítik a termékeiket, gondolod, hogy abból nem kéne bőven tenni? Hiszen a húsnak is kell valami ízt adjon. És a jóból is megárt a sok (sók :))!
A világ egyik legegészségesebb, legtitokzatosabb és leghosszabb életű népe, a hunza, például nem ismeri a sót. Rengeteg gyümölcsöt és zöldséget fogyasztanak, többnyire nyersen. Ismeretlen köztük a magas vérnyomás, a rák és egyéb modern nyavalya. Most meg beszéljük rá őket az "egészséges" sóra, és világosítsuk fel őket, hogy helytelenül táplálkoztak? Szeretnéd te és én, hogy olyan egészségesek legyünk, mint ők!
Én 25 éve vagyok vegetáriánus, nem esek kétségbe azért, hogy nem sikerül mindig a legbióbb terméket beszereznem, bár örülnék neki, ha megvalósíthatnám ezt az álmomat. De azt sem kell elfelejteni, hogy aki állandóan rettegéssel eszi a viszonylag egészséges ételét (jaj, ez nem jó az epémnek, hú, és mi van, ha a hagymát is megpermetezték!), többet árt majd az aggodalommal magának, mint az ételével.
Én amondó vagyok: (t)együnk meg minden megtehetőt az egészségünkért, tartsuk szem előtt a cikkíró jó tanácsait és megtapasztaljuk az áldásos következményeket. Úgy ahogy én is, meg a férjem is. Ha pedig valaki "csak" annyit tesz, hogy a közönséges, bolti jódozottsó-bevitelét lecsökkenti, elhagyja a chipseket és kevesebb felvágottat fogyaszt, már az is nagy lépés, és kezdetnek nem rossz!

Bodon Judit dietetikus
BodonJudit / Bodon Judit dietetikus Wed, 2014-03-05 18:13

Kedves Picurkám!
Köszönöm észrevételét és megerősítő szavait. Örülök, hogy azért érthető és értelmezhető, amit írok.
Üdvözlettel:
Judit

Picurkám
Picurka / Picurkám Wed, 2014-03-05 23:05

Kedves Judit, minden jót, finoman ízesített ételeket, megfelelően sózott Életet és egészségesítő :) cikkeket kívánok Önnek a továbbiakban is! Üdvözlettel: egy másik Judit.