Indul a projekt, ami segít jobban átlátni a boltok „fenntartható” termékeit

Ugyan mindannyian törekszünk arra, hogy vásárlásaink során a fenntarthatóbb és egészségesebb termékeket emeljük le a polcról, ez a döntés sajnos nem mindig ilyen egyszerű vagy egyértelmű. Ezen a helyzeten próbál majd javítani a Consumers' Understanding of Eating Sustainably nevet viselő európai uniós projekt, amelyben a Tudatos Vásárlók Egyesülete is résztvesz.

A Tudatos Vásárlók Egyesületének részvételével indul útjára a Consumers' Understanding of Eating Sustainably (CUES) európai uniós projekt, amely a fenntartható élelmiszereket szeretné kívánatosabbá és elfogadottá tenni a fogyasztók számára. Egyedülálló módon fog össze Európa 21 rangos szervezete, köztük egyetemek, civilek, élelmezési ügynökségek, hogy a kultúra, az élelmiszer-értéklánc és a szakpolitikai döntések hármasának változását elősegítve tegyenek a fenntarthatóbb élelmiszerfogyasztásért. Az Egyesület a fogyasztói motivációkat és attitűdöket kutatja a projektben. 

Indul a projekt, ami segít jobban átlátni a boltok „fenntartható” termékeit

Mindennapjainkban jelentős kihívásokkal szembesülünk, amikor megpróbálunk fenntartható élelmiszerekre váltani. Ennek egyik oka, hogy aki fenntarthatóbb megoldást keres egyszerre találkozik túl kevés és túl sok „zöld” információval a termékekkel kapcsolatban. A hiteles információkat sokszor nehéz megtalálni a mai digitális dömpingben, ezért fogyasztóként bizonytalanokká és szkeptikusakká válhatunk a váltással kapcsolatban.  

A Tudatos Vásárlók korábbi kutatása például rámutatott, hogy a fenntartható táplálkozás szempontjából értékes lencsék származási helyét legtöbbször nem is lehet tudni. A Gazdasági Versenyhivatal 2024-ben publikált jelentése szerint pedig pont az élelmiszerek körében található a legtöbb hiányos, nem megfelelően alátámasztott „zöld” állítás.  

Ráadásul a könnyen elérhető élelmiszerláncok gyakran nem a fenntartható élelmiszereket népszerűsítik és forgalmazzák, ezzel megnehezítve számunkra, fogyasztók számára a tájékozott és környezetbarát döntések meghozatalát. 

Három irányú változás 

A fenti problémára adott válaszként a februárban indult Consumers' Understanding of Eating Sustainably (CUES) projekt a fenntartható élelmiszereket szeretné kívánatosabbá és elfogadottá tenni a fogyasztók számára. A Horizont Európa által finanszírozott projekt tudományos módszerekkel kutat olyan új megoldásokat, amelyek a fenntarthatóság szempontjából pozitív fogyasztói attitűdökhöz vezetnek. A kutatók a projektben a  kultúra, az élelmiszer-értéklánc és a szakpolitikai döntések hármasának egyidejű változtatását kívánják segíteni. Hogy hogyan? 

Minden érdekelt fél részvételével

A CUES-projekt egyik legfontosabb szempontja a többszereplős részvételi megközelítés, amely aktívan bevonja a fogyasztókat, az élelmiszer-értéklánc szereplőit (beleértve a termelőket és a forgalmazókat) és a szakmai döntéshozókat. A projektben 21 szervezet vesz részt Európa nyolc országából, köztük rangos egyetemek tudományos kutatócsoportjai, élelmezési szövetségek, szakpolitikai döntéshozók, fogyasztói szervezetek képviselői, kommunikációs ügynökségek. Mindezt azért, hogy tudományos módszerek és megközelítések közös tervezésével áthidalja a fenntartható élelmiszer-választási lehetőségek és a döntéseket befolyásoló fogyasztói tudás,  viselkedés közötti szakadékot. A kutatók arra is törekednek, hogy azonosítsák azokat a leghatékonyabb termékkommunikációs eszközöket, meggyőző jelzéseket, amelyek a fogyasztókat a fenntartható étkezési szokások elfogadására ösztönzik. Ez a közös erőfeszítés az élelmiszerrendszeren belüli összetett kölcsönhatásokat kezeli, és az összes érdekelt felet összefogja, hogy valódi változást érjen el. 

Tudományos kutatások a fogyasztók szolgálatában 

A Tudatos Vásárlók Egyesülete  az Európai Fogyasztói Szervezet  (BEUC) másik két tagjával, a görög KEPKA és a spanyol ASUFIN szervezetekkel együtt képviseli a fogyasztókat ebben a projektben. A CUES-ban velük együtt fogyasztói kutatásokat és kísérleteket végeznek majd. 

Céljuk az, hogy a kutatások figyelembe vegyék a fogyasztók érdekeit és lehetőségeit, az eredmények rövid időn belül, és a lehető leghatékonyabban segítsék a fogyasztói döntéseket, és így pozitív hatásuk megjelenjen a fenntartható élelmiszerfogyasztásban.  

Gulyás Emese, a Tudatos Vásárlók elnöke nagy várakozással tekint a CUES potenciális hatására: „A CUES  egy egyedülálló projekt abból a szempontból, hogy a termelőktől a közösségekig az értéklánc valamennyi szereplőjét bevonja a fenntartható  élelmiszer-fogyasztás mélyreható kulturális, ipari és szakpolitikai elősegítése érdekében. A kutatás célja, hogy az élelmiszer-értéklánc szereplőit olyan eszközökkel és stratégiákkal lássa el, amelyekkel túl tudnak lépni a nem fenntartható gyakorlatokon, és környezetbarátabb lehetőségeket kínálnak vagy választanak a hétköznapokban.”

Európai partnereinkkel együtt legalább hárommillió európai fogyasztót igyekszünk tájékoztatni, motiválni és bevonni, ösztönözve őket a fenntartható élelmiszerek fogyasztásának növelésére

– nyilatkozta.

Címlapról ajánljuk

További cikkek