Mindent a tócsnikról és ropogósokról

Nagyon gyorsan elkészíthető ételek, melyek laktatók és könnyen emészthetők. Süssünk zöldséges ropogóst!

A nyári olajban sütés sokaknak macera, de mégis, a hekk és főleg a lángos tipikus tóparti, nyári ételünk – sokan még otthon is nekiállnak lángost készíteni. Én mindig irigykedtem azokra, akiknek van türelmük kivárni, hogy megkeljen a tészta, aztán még ki is sütik a forró olajban, a hőségben a tűzhely mellett állva.

Valahogy kellett találnom egy lángospótlót, annál is inkább, mert szívesen növeltem volna az egészségfaktort: kevesebb haszontalan és több hasznos szénhidrátot szerettem volna elfogyasztani. Persze nem ugyanaz, de nekem hasonlóan finom: a tócsnit, tócsit, lapcsánkát – ki, hogy hívja – mindenki ismeri, és még sosem találkoztam olyan emberrel, aki nem szereti. Általában burgonyából készül, de nyáron az ember ihletet kap, és másból is szívesen készít hasonló finomságot. Ugyanúgy fogyaszthatjuk tejföllel, joghurttal, sajttal, mint a lángost, és ugyanúgy olajban sül, bár szerencsére kevesebb is elég hozzá.

Ebben az ételben ráadásul az a jó, hogy úgy variálhatjuk, ahogy akarjuk, bár néhány íratlan szabálya a tócsnikészítésnek is van. Az egyik az, hogy figyeljünk arra, hogy az összekevert hozzávalók között legyen elég keményítőtartalmú zöldség, ami leginkább a burgonya, vagy ha ez nincs, akkor muszáj kicsivel több lisztet és legtöbbször tojást is tennünk bele. Az előbbi azért kell, hogy ropogós legyen, az utóbbi pedig hogy összeálljon.

A másik, hogy a hozzávalók előkészítése nagyon fontos. Gondolok itt arra, hogy a gumókat, gyökérzöldségeket (répafélék, zeller, burgonya), le kell reszelni, vagy nagyon apróra kell vágni. Ha ezeket keverjük hüvelyesekkel (bab, borsó, kukorica, lencse, stb), akkor az utóbbiak egy részét, vagy az összeset hagyhatjuk egészben, de pürésíthetjük is, hiszen ezeknek a zöldségeknek is magas a keményítőtartalma, ezért összetartják a tócsnit. (De így se felejtsük a lisztet!)

A babos ropogós joghurttal receptjéért kattints ide!

A tócsninak egy izgalmas változata az a kis zöldségfasírt, amit nevezhetünk ropogósnak is. Ez általában nagyobb részben hüvelyesekből készül, és kívül ropogós, belül krémes. Ilyen például a falafel, ami csicseriborsóból van, vagy ez az afrikai babos ropogós, amit eredetileg vörösbabbal készítenek, de a magyarosított verzióban használhatunk frissen fejtett főtt babot is.

Ezt hagymával, fokhagymával, fűszerekkel, kevés liszttel, esetleg vízzel pépesítik, majd a ragacsos masszát vizes kézzel vagy vizes kanállal megformázzák, és a forró olajban néhány perc alatt kisütik.

A dekorációt köszönjük a Butlers-nek!

Hozzászólások

Címlapról ajánljuk

További cikkek