A jó magyar boroknak jár a szép címke - Szubjektív válogatásunk következik

Úgy tartja a mondás, a "jó bornak nem kell cégér", de vannak, akik vitatkoznak ezzel. Válogatásunk következik a piaci forgalomban kapható magyar borok szép címkéiből. 

HEGYEINK / Skizo Borház

fotó: Zoltai András

A Balaton-felvidéken található Skizo Borház egy fiatal pár közös vállalkozása. A borház szokatlan nevét onnan kapta, hogy a tulajdonosok jó darabig párhuzamosan dolgoztak saját borászatuk felfuttatásán és egy nagyobb borászati cégnél. Látványos, színes címkékkel vezették be boraikat, éppen azért, hogy azok sokféleségét és könnyedségét hangsúlyozzák. A sikeres kezdet után bemutatták prémium terméküket, a Hegyeink sorozatot. A Laki Eszter által tervezett, a hetvenes évek képi világát is megidéző címkéken a Balaton-felvidék vulkanikus hegyei és maga a Balaton a főszereplő.

MERLOT ROZÉ /Dúzsi Tamás

Dúzsi Tamás szekszárdi családi pincészete a nagy gonddal elkészített rozékról híres. A 2015-ös Merlot Rozé címkéjének tervezői, Koroknai Kira és Hidvégi Anna, azt a figyelmes gondosságot kívánták a finoman nőies címkén megjeleníteni, amit a borászatban tapasztaltak. A bor kézzel szedett szőlőből készült: a címke pöttyei az így leszedett szőlőszemekre utalnak. A kiegészítő tájékoztatófüzeten megjelenik egy szép, egyszerű grafikán maga a szőlőszedő kéz is. A címkét visszafogott, elegáns, köralakba rendezett tipográfiai kompozíció teszi teljessé. A címketerv a 2016-os Cégér a jó bornak! alkotói pályázat közönségdíját is hazavihette.

Pannonhalmi Apátsági Pincészet

A sok évszázados múltra visszatekintő pannonhalmi szőlészet legkorszerűbb boroscímkéi is állandóságot és megbízhatóságot sugároznak. A finoman asszimetrikus elrendezés és a sans serif (talpnélküli) betűk használata teszi maivá a címkéket. Az 1900-as évek fordulóján 100 hektárnyi szőlővel rendelkezett az apátság Pannonhalmán, de Somlón és Tokaj-Hegyalján is voltak birtokai. Az államosítás szegényesebb éveit követően új, modern, a győri CZITA Építészeti Iroda által tervezett épületet kapott a Pannonhalmi Apátsági Pincészet. A termeléstGál Tibor nemzetközi hírű egri borász segítségével indították el.

Etyeki Kúria Borászat

A viszonylag fiatal, 1996-ban alapított Etyeki Kúria Borászat egy 150 éves sváb pince fölött rendezte be bortermelő üzemét és borkóstoló helyiségét. A pincészetnek az alcsútdobozi telepítésekkel együtt 27 hektárnyi szőlője van. Az Etyek – Budai borvidéken itt kezdtek el először Pinot Noirt termelni. Az ebből készült borok nemzetközi elismerést is hoztak a pincészetnek. A modern, letisztult boroscímkék a helyi sváb népi kultúra keresztszemes hímzéseit idézik.

Bognár Borbirtok

fotó: Eszter Sarah

A Bognár Borbirtok friss, reduktív technológiával készült boraihoz Kiss Miklós tervezett címkét. Az ő kezét dicséri a borászat teljes arculata is. "Egy könnyű Irsai, egy laza rosé, egy felfedeznivaló fehér cuvée és egy komoly tag, a furmint" - így jellemzi a borászat saját, könnyed borkollekcióját. Kiss Miklós fiatalos, látványos, tipografikus címkét tervezett a borokhoz, mindegyikhez egy-egy harsány, erős színt társítva. A Bognár testvéreknek Magyarország több régiójában is van szőlője.

fotó: Eszter Sarah

Szekszárdi Borvidék arculata

Nagy Dániel és Lakosi Krisztián nyerte meg az ArtHungry és a Szekszárdi Borvidék által közösen kiírt nyílt pályázatot, amelyen a bortermelő terület teljes arculatának megújítását kellett megvalósítani. A tervezőpáros úgy érezte, a címer megfelelő motívum egy geográfiai egység reprezentálására, de mivel Szekszárd címere nem nyerte el maradéktalanul a tetszésüket, saját verziót dolgoztak ki, amely a dombos vidék dűlőit idézi. A tervezők szerint nagyobb kihívás egy teljes borvidék grafikai arculatát megtervezni, mint egy borászatét, mert kisebb a mozgástér - nyilatkozták a Phenomenon magazinnak.

DQ / Dávid Borház Egerszalók

Az egerszalóki Dávid Borház pincéi a jellegzetes Öreg-hegy kivájásával jöttek létre. Balla Csönge tervezőgrafikus ezt az érdekes jelenséget kívánta érzékeltetni a DQ cuvée címkéjén. Végül a Borház pincéjének három folyosóját három perforált, aranyozott csíkkal érzékeltette. A csíkok feltépésével a bor vásárlója információkhoz juthat a borról, és maga is felidézheti a pincék kivájásának eseményét. Az interaktív címke a 2014-es Cégért a jó bornak! alkotói pályázat győztese volt.

Ezt olvastad az ízHUSZÁR magazinon?

Három fiatal szakács, egy bérlakás konyhája és a fine dining - a Séfodúban jártunk

Címlapról ajánljuk