Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Itt a spárgaszezon, megmutatjuk, hogyan válaszd ki a legfinomabb zöldséget!

Végre itt a spárgaszezon, áprilistól június végéig szinte bárhol frissen beszerezhetjük ezt a finom és sokoldalú zöldséget. Levesbe,köretnek vagy főételnek, tuti befutó lesz!

Bár ma már nincs olyan zöldség és gyümölcs, amit ne lehetne egész évben kapni, spárgából is legalább kétfélét különböztetünk meg: az egész évben is kapható halványító, vagyis fehér spárgát, és az áprilistól júniusig zöldellő friss és zsenge lilás-zöldes spárgát. 

Magyarországon az 1920-as évektől kezdték nagyobb mennyiségben termelni a spárgát, ma pedig már több, mint háromezer tonnát szüretelnek belőle évente. A spárga zsenge, megvastagodott hajtásai mellett hosszú száruk is rengeteg értékes növényi rostot tartalmaz (rengeteg víz van benne, magas A-, B-, C- és E-vitamintartalma mellett magas káliumtartalma miatt is ajánlják fogyasztásra), fontos azonban odafigyelni arra, milyen állagú zöldséget választunk. 

Hogyan vásároljunk spárgát? 

Zöldségesnél és szupermarketekben egyaránt kötegben kapható a spárga, melynek elsőként szárait érdemes gondosan megtapogatni. A Friss spárga szára egyenes és kemény, nyomásra egy kis levet ereszt, ebből lehet a legfinomabb fogásokat elkészíteni. A már kókadt  és töredező zöldségeket nem érdemes a kosárba tenni. 

Gondoljuk át, mikor akarunk spárgát fogyasztani, a zöldség ugyanis csak néhány napig marad friss, éppen ezért csak annyit vegyünk, amennyi biztosan elfogy majd a következő nagy étkezéskor. 

Ha mégis tárolni szeretnénk a spárgánkat, mindenképpen fagyasztóba tegyük a spárgánkat, lehetőleg műanyag zacskóba csomagolva, így nagyjából egy hétig még frissen tarthatjuk a nyers zöldséget. 

Milyen spárgák közül választhatunk? 

A zöld spárga a fotoszintézisnek köszönheti szép, friss színét, míg a fehér spárga a sötétben nő meg (ezért nincsen színe). A lilásabb színű spárga antioxidánsokban gazdag és rosttartalma is alacsonyabb, éppen ezért sokkal édesebb és zsengébb.

Míg a fehérebb spárgát krémleveshez illetve bassanói vagy hollandi mártáshoz ajánlják, addig a zöld változat inkább illik olyan karakteres ételekhez, mint a sonka, a gomba, a birka hús vagy a sajt.

A pucolás

Míg a fehér spárgát minden alkalommal alaposan meg kell pucolni, addig a zöldet általában elég csak megmosni. A fehér spárgát a síp alatt két centivel kezdjük el hámozni (csak lefelé húzzuk a kérget), fás végét pedig ne vágjuk, csak törjük le. A spárgát nem véletlenül áztatják sokan vízbe pucolás előtt: a hideg, jeges víztől könnyebben kezelhető lesz a zöldség.

Párolás és főzés

Párolásra is van ám egy szuper tippünk: mivel a spárga rügyes része puhább, gyorsabban párolódik, így érdemes egy csokorba kötni az összes spárgát és úgy beletenni a forró vízbe, hogy a spárgasípok a víz fölé érjenek.

A pároláshoz használhatsz pároló betétet is, így a zöldséget csak a hő fogja megpuhítani, nem veszíti el az értékes tápanyagokat!

Ha továbbra is a főzés mellett döntünk, kevés sóval, cukorral és citrommal édesítsük a vizet. Míg a zöld spárga 10 perc alatt puhára fő, addig a fehér spárgának nagyjából 15 perce lesz szüksége.

EZ IS ÉRDEKELHET:

via:nosalty, wikihow.com

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!