Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Hasznos tanácsok, mit tegyünk és mit ne tegyünk kánikula idején

A nagyon magas hőmérséklet károsan befolyásolhatja az egészségi állapotot. Íme néhány tipp, mire figyeljünk oda a nagy melegben...

A nyári hőségben sokkal több folyadékra van szüksége az emberi szervezetnek. Ez azonban csak egy fontos dolog, amire oda kell figyelni a 35-40 fokos kánikula idején. Összegyűjtöttünk néhány hasznos tanácsot, amiket jobb betartani a hőségben:

1. Mit igyunk?

„A nagy kánikulában az ajánlott folyadékfogyasztás a napi másfél, két liter. Ehhez kellene még napi plusz 1-2 liter attól függően, hogy milyen munkát végzünk” – mondta portálunknak Dr. Páldy Anna, az Országos Közegészségügyi Intézet (OKI) szaktanácsadója. Magyarországon a csapvíz minősége tökéletes, de a doktornő szerint ásványvizet is fogyaszthatunk folyadékpótlásként. Arra kell csak odafigyelnünk, hogy amikor nagyon meleg van, sok sót veszít a szervezetünk, ezért ezt pótolni kell.

„Olyan palackos vizet kell választani, amelyben egy literre legalább 50 milligramm nátrium tartalom van jelezve” – figyelmeztetett Páldy. Emellett ihatunk még gyümölcsleveket, vagy zöldségleveket is. A meleg tea is csökkenti a szomjúságérzetet, ezért aki kedveli, nyugodtan fogyaszthatja, a túl hideg folyadék viszont torokfájást, megfázást is okozhat az erős kánikulában. A cukrozott üdítők fogyasztása nem ajánlott, mert a cukor fokozza a vizelet kiválasztást, ezáltal hozzájárul ahhoz, hogy kiszáradjunk.

Páldy szerint az alkoholfogyasztásra is érdemes odafigyelni. Egy pohár sör még belefér, de előtte célszerű egy pohár vizet is meginni. A tömény szesz egyáltalán nem ajánlott, ahogy a kávéfogyasztást is mérsékelni kell.

Hűsítő italok:

2. Mit együnk?

Könnyű ételeket fogyasszunk, a doktornő szerint el kell felejteni a bablevest és a töltött káposztát. Fogyasszunk sok zöldségsalátát és friss zöldséget, például paradicsomot és uborkát. Húsok közül a hal és a csirke ajánlott ebben az időszakban.

Salátás kedvenceink:

3. Grillezésnél figyeljünk pár dologra 

„Általános tűzgyújtási tilalom van érvényben június 20. óta. Ezt azt jelenti, hogy tilos tüzet gyújtani erdőkben, fásításokban, facsoportokban, útszéli fasorokban és ezek 200 méteres körzetében, még a kijelölt tűzrakó helyeken is.” - tájékoztatott minket Mukics Dániel tűzoltó őrnagy, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság helyettes szóvivője. A katasztrófavédelem ezért arra kér minden szabadban sütni-főzni vágyót, hogy a tilalom idejére tekintsenek el ettől. A szabadtéri tüzek 99 százaléka emberi mulasztásra, vagy szándékosságra vezethető vissza.

A napos, meleg és kevés csapadékkal járó időjárás miatt a szabadtéri tüzek előfordulása ugrásszerűen megnőtt. A tűzoltókat idén már több mint 7500 ilyen esethez riasztották.

A szóvivő megjegyezte, a saját kertjében – ha az nincs erdő vagy fásítás 200 méteres körzetében – mindenki szabadon grillezhet, bográcsozhat, vagy süthet szalonnát. Ilyenkor is érdemes azonban néhány szabályt betartani:

  • mindig legyen oltóanyag és olyan szerszám a közelben, amivel el lehet oltani a tüzet,
  • egyetlen pillanatra se hagyjuk magára a tüzet,
  • ha feltámadna a szél, azonnal fejezzük be az égetést
  • ételkészítés után úgy oltsuk el a tüzet, hogy az ne tudjon visszagyulladni, a legjobb, ha 5-10 centiméter földet vagy homokot szórunk rá,
  • lehetőleg ne alkalmazzunk szintetikus égésgyorsítókat, mert ezek veszélyesek és mérgező gázokat bocsátanak ki az égésük során, ami az ételünk ízét is minőségét is rontja.

Ha valaki megsérti a tűzgyújtási tilalmat, az okozott kár megtérítésén felül még tűzvédelmi bírsággal is sújtható. Figyelem: ha egy szabálytalan égetés miatt keletkezett tüzet a tűzoltóknak kell eloltaniuk, a bírság mértéke 10 ezer forinttól egészen 3 millió forintig terjedhet!

4. A strandon is be kell tartani néhány szabályt

Az óriási hőség elviselhetőbb a vízparton és medencében. Dr. Páldy Anna azt javasolja, étkezés után egy-két óráig ne menjünk vízbe, mert az étkezés után a hasi erek kitágulnak, ami vérnyomás esést okoz. A hirtelen hideg víz ezt a hatást még jobban fokozza. A dokornő a túlzott alkoholfogyasztástól is óva int a természetes fürdővizek mellett. Napozás után zuhanyzással hűtsük le a testünket, és a barnuláshoz használjunk megfelelő védőfaktorú fényvédő krémet. Felhevült testtel soha ne menjünk vízbe!!! Délelőtt 10 órától, délután 3-ig érdemes kerülni a napot és a napozást is.

5. Viseljünk bő szabású, világos dolgokat

A forró nyári napokon érdemes világos színű, bő szabású, természetes anyagból készült ruházatot viselni. Kerüljük a műszállas dolgokat! A fejről sem feledkezzük meg, viseljünk világos, széles karimájú fejfedőt, a szemünket pedig UV szűrős napszemüveggel védjük. Ha huzamosabb ideig tartózkodunk a napon, akkor a ruha által nem takart bőrréteget kenjük be megfelelő fényvédő krémmel.

6. A nagy hőség a közlekedésre is hatással van

A kánikula során gyakrabban érezhetjük magunkat fáradtnak, kimerültnek, emiatt pedig türelmetlenebbek, feszültebbek, figyelmetlenebbek is lehetünk. Ha nem muszáj, akkor a legnagyobb melegben ne üljünk kocsiba. Amennyiben mégis elindulunk, és hosszabb útra megyünk, érdemes gondoskodni a megfelelő folyadékpótlásról, és gyakrabban kell pihenőt tartani. Gyermeket és házi állatot soha ne hagyjunk a kocsiban!!!

...ezeket láttad már?

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!