Vitaminmegőrzés felsőfokon

A legjobb megoldás a zöldségek nyers fogyasztása után a párolás. De fedővel vagy anélkül? Sót tegyünk a vízbe? Csak zöldségeket készíthetünk ily módon? Íme a válaszok!

Lékué szilikon párolóbetét

Végre elérkezett a pillanat, mikor a bőség zavarában alig tudunk választani a piaci standok harsogóan friss kínálatából. A kosárban hazavitt zsákmány egy részét elropogtathatjuk magában, de a maradék elfogyasztásakor sem kell beérni kevesebb vitaminnal, ezért párolva készítsük el őket. Mindent a párolásról-gőzölésről, itt és most!

Miért?

Mert bő vízben főzéskor a zöldségek vitamintartalmuk több mint felét elveszítik, míg pároláskor ez a veszteség jóval kisebb, úgy 10–15%-ra tehető.

Mert párolással intenzívebb ízeket kapunk.

Mert alakbarát megoldás, hisz zsiradék hozzáadása nélkül készül az étel.

Mert gyors, és a mai felpörgött világban ez sem elhanyagolandó szempont.

Töltsd meg a karalábét! >>

Hogyan?

  • Pároláskor kevés vízben, lassan, alacsony lángon készítjük az ételt. Gőzöléskor vagy gőz feletti pároláskor az alapanyag nem érintkezik a folyadékkal, a gőzben puhul meg.
  • Sót nem szükséges tenni a vízbe, inkább zöldfűszereket használjunk az ízesítésre, aromája kellemesen átjárja az ételt párolás közben.
  • Az előkészített (mosott, pucolt) kisebb zöldségeket egészben is párolhatjuk, a nagyobbakat vágjuk néhány darabba.
  • Arra ügyeljünk, hogy a különböző zöldségeknek eltér a puhulási ideje. Célszerű egyszerre egyféle zöldséget párolni, így elkerülhető a túlfőzés. Vagy, ha mindenképpen ragaszkodunk többféle alapanyag egyidejű párolásához, kezdjük azzal, amelyet leghosszabban szükséges párolni, és szép sorban kerüljenek bele az egyre rövidebb párolást igénylő zöldségek.
  • Mindig lefedve pároljunk/gőzöljünk.
  • Ne készítsük túl a párolt ételeket, a zöldségek maradjanak frissek, roppanósak. Legyünk résen, egyes alapanyagok nagyon gyorsan elkészülnek, inkább többször ellenőrizzük villa beleszúrásával a puhulás mértékét.
  • Ha nem azonnal tálaljuk, a késznek nyilvánított zöldségeket tegyük rögtön jeges vizes fürdőbe, meggátolva ezzel a továbbfövést.

Nyers táplálkozás – jó ez nekünk? >>

Miben?

Ha (nagyon helyesen) a gőz feletti párolás mellett tesszük le a voksunkat, szükségünk lesz egy párolóbetétre vagy párolódobozra. Kevés vizet engedünk a lábas aljába, beleállítjuk a betétet, elrendezzük rajta a párolni kívánt dolgokat, és rátesszük az edény fedelét.

Még egyszerűbb a dolgunk, ha a Lékué kétszintes párolóbetétet használjuk, ebben egyszerre készíthetjük el a főételt (halat/húst és a köretet).

És a sütve párolásról hallottál már? Ha még nem, itt az ideje megismerkedni a Lékué párolódobozzal, melynek csak egy kis vizet kell önteni az aljára, beledobni a kívánt fűszereket, ráhelyezni a tálcát, arra a párolni kívánt finomságokat, behajtani a doboz tetejét, és irány a sütő!

Lékué párolódoboz

Még több Lékué párolóbetétért kattints a NoSalty Webshopra! >>

Mit?

A közhiedelemmel ellentétben nem csak zöldségeket készíthetünk ily módon. A húsok, halak hőkezelésének is egy sokkal kíméletesebb, egészségesebb módja a párolás, sőt nyársra is fűzhetjük a hús- vagy halfilékockákat a különféle zöldségekkel.

És mit ne pároljunk?

Szerencsére rövid azon zöldségek listája, amit nem javasolt párolással készíteni. Ilyen a bab és a lencse, melyek megpuhulásához nem elég a gőz vagy kevés víz, nem beszélve arról, hogy puffasztó hatásuk csökkenthető a fedő nélküli főzéssel.

A rovat korábbi cikkeit itt olvashatod >>

Hozzászólások

Címlapról ajánljuk

További cikkek