Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

A szénhidrát nem ellenség!

Jó szénhidrát? Rossz szénhidrát? Segítünk eligazodni!

Az utóbbi években rájár a rúd a szénhidrátokra, sokfelől halljuk, hogy károsak, sokan gondolják, hogy teljesen el kell hagyni az étrendünkből őket, hogy egészségesek lehessünk. Azzal azonban már kevesebben vannak tisztában, hogy érdemes különbséget tenni a szénhidrátok között is.

Személy szerint nem igazán szeretem a „jó" illetve a „rossz" bélyegeket biggyeszteni a szénhidrátokra, bár gyakran találkozhatunk ezekkel a jelzőkkel. Étrendi jelentőségük szempontjából inkább szerkezetük alapján különböztetjük meg őket. E szerint a legegyszerűbben az alábbi két csoportba sorolhatjuk őket:

  • Egyszerű (gyorsan felszívódó) szénhidrátok például a szőlőcukor (glükóz), a gyümölcscukor (fruktóz), illetve a két cukorból álló vegyületek, mint pl. a kristálycukor (szacharóz), a tejcukor (laktóz) stb.

  • Összetett  (lassan felszívódó) szénhidrátok azok a vegyületek, amelyek sok egyszerű szénhidrátból épülnek fel, ilyen pl. a gabonaszemekben, a kukoricában, a burgonyában található keményítő.

Ennek a kémiai szerkezetbeli különbségnek a jelentősége, hogy befolyásolja az adott szénhidrát felszívódásának sebességét, így a vércukorszint emelkedésének sebességét is. Az összetett szénhidrátok lassabban szívódnak fel, különösen, ha egyidejűleg élelmi rostot is fogyasztunk - mint pl. a teljes kiőrlésű gabonák, a barna rizs, a zöldségek esetében. A lassabb felszívódás élettanilag kedvezőbb, mivel kiegyensúlyozottabb vércukorszintet eredményez, ami segít az inzulinrezisztencia, a metabolikus szindróma és a kettes típusú cukorbetegség kialakulásának megelőzésében. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ne fogyasszunk egyszerű szénhidrátokat tartalmazó gyümölcsöket vagy tejtermékeket, hiszen ezek kitűnő vitamin, ásványi anyag, fehérje és kalcium források. Inkább arra ügyeljünk, hogy a cukron kívül más, a szervezet számára hasznos tápanyagot jellemzően nem tartalmazó alapanyagok - pl. magas hozzáadott cukor tartalmú üdítőitalok, péksütemények, cukorkák és édességek - ne szerepeljenek rendszeresen az étrendünkben.

A szénhidrátok fontos tápanyagok, hiszen szervezetünk legfőbb energiaforrásai. Az étrendből őket elhagyni nem szükséges, sőt én nem is ajánlanám, még fogyókúrában sem. Fordítsunk inkább figyelmet arra, hogy az étrendünkben az összetett szénhidrátok kapják a főszerepet, és csökkentsük az egyszerű szénhidrátot tartalmazó alapanyagok fogyasztását!

A szénhidrátok szerepének megértésére készítettük olvasóink számára az alábbi ábrát, reméljük, hasznukra válik!

Szólj hozzá!

Hozzászólások (6)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

BDorina
BDorina Mon, 2015-05-25 13:45

Végre egy normális cikk! Ennek legalább van értelme és nem baromságokkal tömik az emberek fejét!

Ritka az ilyesmi, a sok áltudományos baromság mellett, akik szerint szénhidrátmentesen(!) kell táplálkozni. És mindezt úgy, hogy eszi a gyümölcsöket dögivel. Azt sem tudja mi a szénhidrát, de dumál. Szénhidrátmentesen csak tojást, zsírt és húst ehetne. "Egészséges", mi? :D

Carbonara Marcsi
Carbonara Marcsi / Carbonara Marcsi Thu, 2014-06-26 21:41

Gigalájk a cikkhez! Olyan sokan nem értik, hogy miért nem jó a low carb diéta! Igenis szükség van a szénhidrátra, csak valóban a zöld oszlopra!
December óta 19 kilót fogytam. Mint kiderült inzulinrezisztens vagyok, így nem játék a piros oszlop! :)

Judith75
Judith75 Tue, 2014-03-11 16:33

Szeretném megköszönni Judit ezt az érthető és lényeges gondolatokat a szénhidrátról.Nagyon tetszik a táblázat is amely segít eligazodni.Régebben sajnos csak a" rózsaszín" táblázat termékeit fogyasztottam,de 3 éve csak a "zöldet".10 kilót fogytam és azóta is tartom a súlyomat és jobb a közérzetem.Mindenkinek ajánlom az életmód váltást aki súlyproblémával küszködik.Nekem is sikerült.

Bodon Judit dietetikus
BodonJudit / Bodon Judit dietetikus Tue, 2014-03-11 23:01

Kedves Judith75! Köszönjük az elsimerő szavaidat, új sorozatunkkal próbálunk minél közérthetőbb módon, átlátható grafikus támogatással megfogalmazni táplálkozási alapvetéseket.
öröm, ha olvasóink visszajelzései igazolják a jó irányt.
A súlycsökkenésedhez külön gratulálok, igazán klassz eredmény, tudom, milyen kemény munka van mögötte.
További jó egészséget kívánunk!