78 konyhai pára- és szagelszívót teszteltek a Tudatos Vásárlók

A Tudatos Vásárlók Egyesülete legfrissebb terméktesztjében pára- és szagelszívó kategóriában állított fel sorrendet.

Ha van konyhánk, jó eséllyel van valamilyen pára- és szagelszívónk is. Vajon miért van rá szükség a pára- és szagelszíváson túl? S ha alapfelszereltségnek tekintjük, melyiket érdemes megvásárolnunk, amikor választásra kerül a sor? Ennek járt utána a Tudatos Vásárlók Egyesülete a legfrissebb terméktesztje kapcsán.

78 konyhai pára- és szagelszívót teszteltek a Tudatos Vásárlók

Az alap elvárás egy pára- és szagelszívótól, hogy a főzés közben a levegőbe kerülő szagokat és párát minél hatékonyabban eltávolítsa. A vízpára elvezetése ilyen formán különösen fontos lehet az amúgy is magas páratartalmú, penészesedésre hajlamos otthonokban. Hiszen a penész nem csak esztétikai szempontból aggályos, hanem rontja a levegő minőségét, és súlyosabb esetben akár asztmatikus tüneteket okozhat.

A szagokon és a vízpárán túl pedig olaj- és zsírmolekulák is kerülnek a levegőbe konyhai tevékenykedésünk során. Ezek nem tudnak távozni egy egyszerű szellőztetéssel, hanem elszívó hiányában lerakódnak a környezetünkben, amit eltávolítani utána nagyon nehéz.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 18 márka, 78 konyhai pára- és szagelszívó termékét tesztelte laboratóriumban. Vizsgálták, hogy mennyire hatékonyak a zsírelnyelésben, pára- és szagelszívásban, milyen könnyű használni őket, és mennyire hangosak működés közben. Teszteltek szabadon álló (falra szerelhető), integrált (szekrénybe beépíthető), plafonba/pultba süllyeszthető és főzőlapba beépített típusokat is. Ez utóbbinál fontos megjegyezni, hogy ha ilyet választunk ne csak a páraelszívó, de az indukciós főzőlap teljesítményét is vegyük figyelembe. A Tudatos Vásárlók erre vonatkozó tesztje októberben lesz elérhető az érdeklődök számára.

A pára- és szagelszívók ára meglepően széles skálán mozog

A tesztelt termékek közül a legolcsóbb 23 000 Ft-os, míg a legdrágább 890 000 Ft-os átlagáron volt kapható a teszt készítésének idején.

Ennél drágábbak már csak az indukciós főzőlapba beépített típusok, melyek esetében két terméket is veszünk egyszerre.

A jó hír, hogy felesleges több százezer forintot költenünk egy jól teljesítő szabadon álló vagy egy integrált típusért. Ez utóbbira jó példa az Ikea UNDERVERK 703.891.39 terméke a maga 90 000 Ft-os átlagárával, az előbbire pedig a Samsung NK24M5070CS/UR elszívója 87 000 Ft-os átlagárával. Mindkét termék fő funkcióját tekintve jó eredményt ért el. Más kérdés, hogy zajosság tekintetében nem teljesítettek kiemelkedően. Márpedig a páraelszívó zajszintje különösen fontos lehet, ha a konyha a nappalival van összekötve. Ezért az alap funkciók mellett erre is érdemes figyelni, mielőtt választunk, főleg akkor, ha gyakran főzünk.

A pára- és szagelszívók ára meglepően széles skálán mozog

A márkahűség becsülendő, viszont jellemőzen inkább a gyártók számára hasznos. Vásárlóként jobb, ha nem bízunk vakon egy-egy márka minden termékében, csak mert rajta van az a bizonyos logó. Csak egy példa a tesztből: a Miele DA 6890 LEVANTAR pultba süllyeszthető elszívója siralmasan szerepelt a fő funkcióit tekintve. Előnyére szóljon, hogy a semmit legalább szép csendben végzi. Mindezért 890 000 Ft-ot fizethetünk. Valljuk be, nem ezt vártuk volna ettől a márkától, ennyi pénzért. Természetesen van alapja a pozitív feltételezéseinknek, hiszen ugyanez a gyártó remekül teljesítő termékkel is rendelkezik, mint amilyen ugyanebben a kategóriában a Miele DA 1260 elszívó. Egyébként 207 000 Ft-os átlagárért.

Továbbra is igaz: nem feltétlenül a drágább a jobb. Ha jót akarunk magunknak és a pénztárcánknak, érdemes nemcsak a reklámoknak hinni, és a több százéves múltú márkákba vetett hitünkre számítani, hanem alaposan utánanézni a termékek valós képességeinek, független, fogyasztóvédelmi érdekeket szem előtt tartó tesztek segítségével.

Erre ma már van lehetőség, érdemes élni vele.

A teljes, pára- és szagelszívókról készített termékteszt előfizetéssel megtekinthető a Tudatos Vásárlók tesztoldalán, ITT!

MIÉRT FIZETŐS AZ EREDMÉNY? 

Az International Consumer Research & Testing (ICRT) 1990-ben létrehozott, egységes sztenderdeket követő termékteszteléssel foglalkozó szervezet. A célja az, hogy megalapozott információkkal segítse a vásárlókat. A hálózat fogyasztóvédelmi szervezeteket fog össze Európából és a világ minden tájáról. Minden tagja reklámmentesen, gyártóktól, kereskedőktől és politikai pártoktól függetlenül működik. A tesztek részletes eredményeit kizárólag az ICRT-hez tartozó szervezetek publikálhatják saját, erre a célra kialakított felületükön. A hálózat magyarországi tagja a Tudatos Vásárlók Egyesülete, amely a www.tesztek.tudatosvasarlo.hu weboldalon teszi közzé magyarul a nemzetközi vizsgálatokban megszerzett részletes, fogyasztói szempontok mentén rendszerezett eredményeit, valamint a nálunk is kapható termékek – teszt publikálásának időpontjában aktuális – átlagos fogyasztói árát. A Tudatos Vásárlók tesztjei olyan vizsgálatokra alapoznak, melyekben nemcsak műszeres méréseket végeznek, hanem ki is próbálják, felhasználói oldalról is értékelik az adott árucikkeket.

Címlapról ajánljuk

További cikkek