Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Sikerült lefogynod? Most segítünk, hogy meg is tartsd a súlyod!

Az nagyon jó, ha sikerült lefogynod, de ezzel még nincs vége a folyamatnak, az elért súlyt meg is kell tudni tartani!

Nagyon sokan esnek abba a hibába, hogy csak egy adott időre tervezik az életmódváltást – egészen pontosan addig, amíg le nem fogynak, el nem érik a kitűzött célt. Pedig az „álomsúlyt” megtartani talán még nehezebb feladat, mint elérni. Nem véletlen, hogy a fogyni vágyók szinte kivétel nélkül tapasztalták már magukon azt a bizonyos jojó effektust. Készülj fel időben a fogyás utáni időszakra!

1. Kerüld a jojót!

Első lépésként nagyon fontos, hogy tisztában legyél azzal, mi okozza a jojóeffektust.
Optimális esetben a fogyás a kiegyensúlyozott étrend és a rendszeres mozgás beiktatásának köszönhetően lassan, fokozatosan történik. Sokszor előfordul azonban, hogy valaki nem ezzel a módszerrel fogy, hanem egy sokkal drasztikusabb, de rövidebb(nek hitt) utat választ, és olyan fogyókúrát keres, ami néhány nap vagy hét alatt csodát ígér. Ezekre a csodamódszerekre általában az jellemző, hogy jóval alacsonyabb a kalóriatartalmuk, mint a napi energiaszükséglet, ráadásul egyoldalú étkezéseket propagálnak. Ennek következtében a szervezet még inkább raktározni kezd és még jobban lelassul az alapanyagcsere. Látszólag viszont valóban beindul a fogyás, de ez sajnos csak átmeneti állapot. A rossz fogyókúrák során ugyanis elsősorban az izmokat építi le a szervezet, persze idővel a zsírraktárakból is nyer energiát, de mivel azt érzékeli, hogy éhínség van, a zsírraktárakhoz nyúl utoljára. A fogyókúrát követően, ahogy visszatérsz a régi életmódodhoz és táplálkozási szokásaidhoz úgy fognak visszajönni a kínkeserves koplalással leadott kilók is.

Azok, akik tudatosan, szakember segítségével váltottak életmódot, sokkal könnyebb helyzetben vannak, hiszen az anyagcseréjük felgyorsult a rendszeres mozgás és a kiegyensúlyozott táplálkozás következtében, ráadásul mivel a kezdetektől tudatosan, fokozatosan váltottak, a visszahízás sem fenyegeti őket annyira, mint azokat, akik más módszert választottak.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

2. Teendőd, ha életmódváltással fogytál

A legfontosabb, amire oda kell figyelned, hogy megtartsd az alapokat. Pontosan tudod, hogy miből mennyit és hányszor kell étkezned és rendszeresen sportolsz, így kicsi a veszély a visszahízásra, de megtörténhet, ha nem figyelsz oda a sport és a táplálkozás egyensúlyára. Azokban az időszakokban, mikor kevesebbet mozogsz vagy sok stressz ér mindig figyelj jobban az étrend betartására, ha úgy érzed, hízol tőle, mindenképpen keresd fel a dietetikusod, akivel könnyen módosíthattok a jelenlegi étrendeden.
Mindenkinek az életében adódnak nehéz időszakok, amikor nehezebb odafigyelni az étkezésre, ezért többször elcsábul egy-egy nehezebb falatra. Ilyenkor érdemes a hétre legalább plusz egy edzést beiktatni, vagy ha erre már nem jut időd, akkor legalább gyalogolj többet. Sétálj haza a munkahelyedről, vagy gyalogolj egy kicsit ebédszünetben. A lényeg, hogy semmiképpen ne térj vissza a régi, rossz életmódodhoz, és ne dőlj hátra, amint elérted a célod. Folytasd az edzéseket és törekedj a változatosságra! Iktass be új gyakorlatokat, nehezítsd a feladatokat és tűzz ki új célokat, amik motiválni tudnak – például készülj fel egy futóversenyre.

3. Teendőd, ha fogyókúrával fogytál

Ez sokkal nehezebb feladat, ugyanis fel kell turbózni a fogyókúra során még jobban lelassított anyagcserédet, ahhoz hogy ne hízz vissza újra. A legjobb, amit a táplálkozással kapcsolatban tehetsz, hogy dietetikus szakemberhez fordulsz, mert ez a feladat megfelelő szakmai segítség nélkül sajnos nehezen kivitelezhető. Ennek az az oka, hogy ki kell alakítani egy egészséges, kiegyensúlyozott étrendet úgy, hogy az céljaidnak megfeleljen és emellett megfelelő energia- és tápanyagtartalmú legyen.

Anyagcsereélénkítés szempontjából érdemes új mozgásformákat is beiktatni az életedbe:

  • A zsírégető edzések közül, állóképességtől és egészségi állapottól függően az úszás, a gyors gyaloglás, a futás, a tánc és a biciklizés is kiválóan alkalmas erre a célra. Amennyiben eddig is sok cardio-edzést végeztél, érdemes pulzuskontroll mellett, fokozatosan növelni a távot, majd az intenzitást.
  • Nem szabad azonban megfeledkezni a súlyzós edzésekről sem, hiszen minél nagyobb az izomtömeged, annál jobb lesz az alapanyagcseréd. Mindemellett nagyon fontos, hogy odafigyelj a megfelelő mennyiségű folyadékpótlásra is.

Mivel a súlyod az átállás alatt remélhetőleg nem változik, a testösszetételed viszont jelentős átalakuláson megy keresztül, mindenképpen fontos, hogy ezt figyelemmel kísérd, és a saját szemeddel lásd tested zsír-izom arányának változását. Így magad is meggyőződhetsz arról, hogy most már tényleg jó úton jársz.

4. Találd meg az egyensúlyt!

Nagyon fontos, hogy felismerd, hosszútávon csak az az életmódváltás lehet sikeres, ami az alapprobléma megoldására törekszik. A túlsúly az esetek nagy többségében (nem minden esetben) „csak” tünet és nem a valódi probléma, ezért szinte mindig mélyebbre kell ásni.  Ha lefogysz, de a valódi problémát nem oldod meg, akármilyen módszert is választottál, szinte biztos, hogy vissza fogsz hízni. A túlsúly hátterében lehetnek orvosi okok (pl. pajzsmirigy-alulműködés, autoimmun pajzsmirigy betegség, inzulinrezisztencia…stb), stresszhelyzetből, vagy speciális élethelyzetből adódó problémák és nagyon súlyos lélektani okok is. Fontos, hogy ezeket felismerd, és dolgozz rajtuk, mert a szervezeted csak akkor tud egyensúlyban működni, ha te is harmóniában élsz saját magaddal.

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!