Pótold a cukrot cukoralkoholokkal!

Az édes íz szeretete születésünktől fogva jellemző ránk, vannak azonban olyan élethelyzetek, amikor jobb, ha lemondunk a cukorról. Nézzük, mivel pótolhatjuk!

A cukor, bármilyen formában is kerüljön az asztalra - kristálycukor, porcukor, barna cukor stb. - az egyszerű szénhidrátok csoportjába tartozik, gyorsan emeli a vércukorszintet, így nem ajánlott alapanyag testsúlycsökkentés idején, illetve a cukorbeteg-étrendben sem. Köztudott, hogy ma már számos élelmiszer, félkész- és késztermék tartalmaz ún. „rejtett” cukrot, amely túlzott bevitele hozzájárul a túlsúly kialakulásához vagy a fogak szuvasodásához.

Ha csökkenteni szeretnénk a bevitt cukor mennyiségét ételeinkben, de nem szeretnénk lemondani az édes ízről, ma már több olyan alapanyag is elérhető a piacon, amivel édesíthetjük ételeinket. Ezek egyik csoportja a cukoralkoholok néven ismert vegyületeké.

Egyre népszerűbb hazánkban is az - ugyan már több mint 150 éve felfedezett - erythritol (eritrit néven is találkozhatunk vele). Számos előnyei közé tartozik, hogy míg édesítőereje 60-70%-a a cukorénak, gyakorlatilag nullkalóriás, azaz nem növeli a vele készített ételek energiatartalmát, sem a vércukorszintet, és nincs káros hatással a fogzománcra. Hazánkban a cukorhoz hasonló kristályos formában kapható, de megtalálhatjuk édesítőszerek alkotórészeként is. A termék jellegéből fakadóan a cukor mennyiségi pótlására is alkalmas. Más cukoralkoholoktól megkülönbözteti az a tulajdonsága is, hogy nem okoz hasmenést.

Szintén népszerű cukorpótló a xylitol is, amelyet leginkább xilit ill. nyírfacukor néven ismerhetünk. Szemben az erythritollal nem nullkalóriás, 100 g energiatartalma 240 kcal. A cukortól eltérő felszívódási mechanizmusának köszönhetően glikémiás indexe alacsony, ugyanakkor hasmenést okozhat, így fokozatosan vezessük be az étrendünkbe. A xilit is alkalmas például a süteményeknél a cukor mennyiségi pótlására.

Kevésbé elterjed még a maltitol, amely a xilithez hasonló tulajdonságokkal rendelkezik, jellemzően édesítőszerek összetevőjeként találkozhatunk vele.

Érdemes kipróbálni kedvenc sütijeinket xilittel vagy eritrittel is, de legyünk tisztában azzal, hogy a cukoralkoholok használata önmagában nem vezet fogyáshoz, nem biztosítja a betegségünkhöz kapcsolódó kiegyensúlyozott étrendet, és nem tesz minket egészségesebbé.

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Húsvéti krémes sütemények

Húsvéti krémes süteményeket szeretnétek az ünnepi asztalra? Itt vagyunk mi, hogy 11 szemkápráztató sütivel gyarapítsuk a recepttáraitokat.

A legízesebb húsvéti töltelékek

A húsvéti töltelék elmaradhatatlan része az ünnepi felhozatalnak: a sonka mellett például kiválóan mutat majd a kedvenc ízeinkkel (és persze tojással) telepakolt felfújt.